Livrädd för tv-reklamen!
Jag gick in och tittade på reklamen på TouTube och jag måste säga att det är ingenting alls som är självklart läskigt eller obehagligt med den. De filmar inte en förlossning, som TS skrev, utan bebisen är redan född. Bebisen skriker inte heller, utan gnyr bara lite. Jag blir snarare varm av att se filmen, för jag tycker det är fint när en nyfödd bebis får träffa sin mamma för första gången.
Därmed inte sagt att andra inte kan uppleva filmen annorlunda. Jag reagerade bara på TS beskrivning av den, som jag inte tyckte stämde. Och TS, det är jättetråkigt att din son blir så rädd för filmen, t.o.m. så att han vaknar och är rädd på nätterna. Om jag ska gissa, så tror jag dock inte att han är faktiskt traumatiserad, utan att det här är något som kommer att växa bort när han blir lite större. Om du är orolig, så tycker jag dock att du ska kontakta BUP. Det kan ju vara så att din son har utvecklat en fobi för filmen som han behöver få behandling för.
Å andra sidan är det väldigt lätt att undvika filmen: låt inte din son se på TV eller YouTube så länge filmen visas. Som andra redan har tipsat om: låt honom istället bara titta på SVT Play och betalda streamingtjänster.
Angående att filmen visas på TV när du är hemma hos bekanta, så undrar jag: tittar folk verkligen på TV när du är på besök hos dem? Om jag har gäster så brukar jag ägna mig åt dem och inte sitta och glo på TV. Men om du ändå råkar se den här reklamfilmen hemma hos andra, så kanske det är något du kan stå ut med? För du blir väl inte så där vettskrämd som din son, även om du tycker att det är obehagligt?
Jag tror inte att företaget tar bort filmen bara för att du ber dem om det. Jag ser heller ingen anledning att tro att många skulle ha stört sig på den. Den innehåller inget stötande. Det är ju inte så att man ser en kvinnas underliv eller bröst. Man ser bara en bebis som läggs på sin mammas mage.