Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Livrädd för tv-reklamen!

Hejsan.
    Min son på 5 år är fullständigt LIVRÄDD för den där svartvita barnförsäkrings-reklamen där dom filmar en förlossning och ett spädbarn som skriker samtidigt som ledsam musik spelas. Han blir helt parralyserad när han ser och hör den, skriker o håller för öronen men på natten är det ännu värre, han skriker högt som ett brandalarm, ligger och snurrar runt i sängen, drömmer hemska mardrömmar och vaknar upp på golvet. Vet inte hur han gör detta men han rullar ur sängen tror jag o jag har varit där och hjälpt honom men det funkar inte alltid, den reklamen går ofta och han tänker på den mest på kvällarna. 

jag tycker inte heller om att se den. Vem fan vill se en förlossningsfilm på tv:n?

Vad skall jag göra?!  Det gör så ont att se sitt barn så rädd och traumatiserad, han vågar inte umgås med andra barn heller utan att han börjar gallskrika så fort han ser dem. 

Min största önskan är att företaget som gör den (är det Trygg Hansa??) slutar visa den på tv:n GENAST, och att de tar bort den ifrån sin youtube kanal på direkten. Men hur gör man detta? Jag är säker på att det finns flera än vi som stör sig på den.
    Tar tacksamt emot tips, råd o hjälp. Tycker synd om min son som får igenomlida allt detta alltså!!

tack! <3

//Maria ????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-19 17:07
    Varför ogillar några mitt inlägg? Tycker de synd om mig eller tycker de att detta är en tramstråd? Vänligen hjälp mig annars har ni ingenting här att göra.//Maria
  • Svar på tråden Livrädd för tv-reklamen!
  • Anonym (Maria)

Skulle ha varit en blomma i slutet. Inte en massa frågetecken //Maria

• Anonym (Maria)
    Anonym (FruF) skrev 2020-09-18 18:03:50 följande:

Stackarn! :( Ni får hålla er till reklamfri TV ett tag låter det som (är ju bättre på väldigt många andra sätt också).

Tack <3 jag tycker också att reklamen är otäck, och jag ser den ibland när jag är på besök hos ngn men när jag väl har tittat bort ifrån den så har jag ju redan sett den... :(
  • Anonym (Maria)
    Anonym (FruF) skrev 2020-09-18 18:03:50 följande:

Stackarn! :( Ni får hålla er till reklamfri TV ett tag låter det som (är ju bättre på väldigt många andra sätt också).

De flesta problemen kan man ju göra ngt åt men inte direkt detta, så fort man tror att de har slutat att visa den så kommer den igen och vi blir lika rädda varje gång...
  • Anonym (Maria)
    Tow2Mater skrev 2020-09-18 18:29:12 följande:

Stäng av TVn!!

Det är bäst, men när jag är på besök hos någon, hur gör jag då? Ber jag dem också att stänga av tv:n?
  • Anonym (Maria)
    Kexsmula skrev 2020-09-18 18:20:09 följande:

Har aldrig sett reklamen ifråga då jag aldrig tittar på vanlig TV (slutade helt med det för drygt 10 år sedan), och bara ser på streamingtjänster nuförtiden (vi har just nu Netflix, HBO och Amazon Prime). Det finns massor av streamingtjänster att välja mellan, du slipper reklam helt och kan se ett TV-program/film precis när ni vill istället för att gå efter en sunkig TV-tablå med massor av reklam.

Det är mitt hetaste tips!

Tack. Skall tipsa mina närmaste också.
    Ju flera som klagar, desto större chanser finns det för att de slutar med den. Kan man maila till dem på nåt sätt, eller? För så småningom så blir den ju gammal och jag hoppas på att de byter ut den. Men budskapet är fortfarande lika aktuellt... nu som om 10 år...
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-18 20:08:47 följande:

Kanske något att anmäla till reklamombudsmannen. Det är ju inte bara små barn som kan få trauma av sådana filmer.

Jag har provat men dom har inte godkänt detta. :(
  • Anonym (Maria)
    Anonym (k) skrev 2020-09-18 21:53:47 följande:

Hahahahahahahah. Rackar ner på ett barn för att det faktiskt kan ha andra problem...

Varför ska hon anmäla en reklam för att barnet tycker den är läskig? Det är inga detaljer eller är ens färg i dessa reklamfilmer. Ev ljud är kort och lågt.

Att den är svartvit gör den ännu läskigare, tycker vi...
  • Anonym (Maria)
    Annita skrev 2020-09-19 01:13:27 följande:

Om du själv reagerar så starkt på reklamen kanske din son påverkats av det, och så blir det en ond cirkel, med hans mardrömmar osv, som blir svår att bryta.

Undvik reklamkanalerna, och är ni på besök hos släkt och vänner är det väl bara att förklara varför sonen inte ska se reklam på ett tag?

Men allra viktigast är nog att du försöker hålla dig lugn och prata med honom om vad man ser i filmen. Titta på andra bilder eller filmer av nyfödda barn, som du tycker känns ok? Titta på bilder av när han var bebis?

Vad är det hans drömmar handlar om?

Tack.
    Våra mardrömmar (jag drömmer också om den ibland) handlar bara om det där scenariot, den otäcka musiken och filmen på barnet och sen vaknar vi. Ingenting annat... :-S
  • Anonym (Maria)
    Anonym (A) skrev 2020-09-19 07:45:33 följande:

Jag gick in och tittade på reklamen på TouTube och jag måste säga att det är ingenting alls som är självklart läskigt eller obehagligt med den. De filmar inte en förlossning, som TS skrev, utan bebisen är redan född. Bebisen skriker inte heller, utan gnyr bara lite. Jag blir snarare varm av att se filmen, för jag tycker det är fint när en nyfödd bebis får träffa sin mamma för första gången.

Därmed inte sagt att andra inte kan uppleva filmen annorlunda. Jag reagerade bara på TS beskrivning av den, som jag inte tyckte stämde. Och TS, det är jättetråkigt att din son blir så rädd för filmen, t.o.m. så att han vaknar och är rädd på nätterna. Om jag ska gissa, så tror jag dock inte att han är faktiskt traumatiserad, utan att det här är något som kommer att växa bort när han blir lite större. Om du är orolig, så tycker jag dock att du ska kontakta BUP. Det kan ju vara så att din son har utvecklat en fobi för filmen som han behöver få behandling för.

Å andra sidan är det väldigt lätt att undvika filmen: låt inte din son se på TV eller YouTube så länge filmen visas. Som andra redan har tipsat om: låt honom istället bara titta på SVT Play och betalda streamingtjänster.

Angående att filmen visas på TV när du är hemma hos bekanta, så undrar jag: tittar folk verkligen på TV när du är på besök hos dem? Om jag har gäster så brukar jag ägna mig åt dem och inte sitta och glo på TV. Men om du ändå råkar se den här reklamfilmen hemma hos andra, så kanske det är något du kan stå ut med? För du blir väl inte så där vettskrämd som din son, även om du tycker att det är obehagligt?

Jag tror inte att företaget tar bort filmen bara för att du ber dem om det. Jag ser heller ingen anledning att tro att många skulle ha stört sig på den. Den innehåller inget stötande. Det är ju inte så att man ser en kvinnas underliv eller bröst. Man ser bara en bebis som läggs på sin mammas mage.

På Facebook så har jag sett klagomål om att folk tycker att den är obehaglig och äcklig. Så det finns flera som inte gillar den.
    Vi hade på ettan i går kväll o tittade på programmet Doobidoo. Har aldrig känts så bra att ha på ettan förut, så där som i går kväll.

Svar på tråden Livrädd för tv-reklamen!