• Ess

Barnen känner sig oönskade!

Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2020-09-17 11:41:57 följande:

Till saken hör att jag pga sjukdom vissa dagar är i behov av viss praktisk hjälp - som att ta barnen till skolan - vilket han sagt tidigare att han alltid kommer ställa upp och hjälpa till med. Detta då jag lämnade familj och vänner och flyttade 30 mil för hans skull (det var redan innan vi skaffade barnen) och inte har någon annan att vända mig till. Ber aldrig om hjälp med något annat än barnen och när jag gör det så rör det sig om enstaka gånger/vecka. 

Detta?
    Stod han och lovade dig att ställa upp och fixa hämtning och lämning av kommande barn vid en ev separation, redan innan ni flyttat ihop och överhuvudtaget fått några barn...

Är det praktiskt möjligt för honom att ta barnen till skolan de dagar du inte kommer ur sängen, så tycker jag att han ska göra det. Däremot så får de hoppa över sina aktiviteter.
  • Ess
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-20 12:23:11 följande:
    Fast det får man nog försöka att dölja så gott det går. Man behöver ju inte låtsas älska dem för den skull.
    Är ungarna lite äldre och uppkäftiga slashasar så går det däremot bra att tydligt markera sitt ogillande.

Det ska gudarna veta att jag gjorde innan jag äntligen blev av med din lilla markattan till dotter mitt ex hade.

Vi vet inte hur gamla dessa ungar är och ts försvann efter hon skrev sin trådstart.
    Ja självklart så ska man dölja det för dem. Det är där jag tänker "jobb/arbetskamrater" och kopplar på den professionella trevligheten.
    Det var jävligt skönt när umgänget upphörde och man slapp det regelbundna påtvingade umgänget. Det blev lättare att hålla minen när man träffas mer sällan.
  • Ess
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-20 13:20:12 följande:
    Jag lämnade exet, tänk att jag stod ut i TIO jäkla år med hans markatta boende hos oss i åtta av dem och de andra två varannan helg.
    Och sen lämnade jag honom när jag äntligen slapp hans ungar...

Dem behöver jag iaf aldrig mer ha med att göra. En av dem föraktar jag så pass att jag faktiskt, ärligt talat, inte skulle stanna och hjälpa henne om hon stod på vägen med soppatorsk eller punktering.
    Så illa är inte särkullarna här lyckligtvis, jag hade stannat och hjälpt dem. Vi klickar inte som personer bara, så utan maken hade vi aldrig träffats mer.
  • Ess
    Tow2Mater skrev 2020-09-21 17:02:43 följande:

Se till att få hela vårdnaden. Vill han inte ha barnen vill han inte, oavsett. Annars slutar det ju till slut med att ni båda kommer forlora vårdnaden om inte barnen kommer iväg till skolan.

Ja, ts bör prata allvar med exet. Ställer han inte upp och kör dem till skolan så får han skriva över vårdnaden på ts så att hon blir berättigad hjälp.

Men sen är ju frågan om hon kommer få hjälp trots det om han har umgänge med barnen och bor så nära. Hade han övergett dem så hade det varit annorlunda.

Hon kan ju alltid prata med elevhälsoteamet på skolan hur de tycker hon kan lösa problemet, för kommer inte barnen till skolan så kommer de ändå bli inkopplade, och då kan det va bra för ts att ha pratat med dem innan.
  • Ess

Håller med om att du ska spela in samtalen när barnen ringer dig. 11 åringen borde va mogen nog att själv avgöra om hen vill till pappa eller ej.

När du har lite bevis för att det inte funkar för barnen där så gör en orosanmälan till Soc.

Svar på tråden Barnen känner sig oönskade!