• Anonym (H)

Barnen känner sig oönskade!

Anonym (ace) skrev 2020-09-17 18:20:26 följande:

När du har kidsen är det ditt ansvar att de kommer till och från skolan, deras fritidsaktiviteter, läxor, och allt annat som rör dem. Visst är det kul om pappan vill vara den som ställer upp och tar vid när du är sjuk, men det är absolut inget han är skyldig att ställa upp på. Jag skulle nog gå så långt att kalla det utpressning, att hota honom med att hålla barnen hemma när han inte vill dansa efter din pipa.

Man har alltid 100 % ansvar för sina egna barn.

Bli inte förvånad om du får tillbaka samma sak från dina barn när de växer upp.

Fel vecka -,du finns inte.
  • Anonym (H)
    Anonym (ace) skrev 2020-09-18 18:32:34 följande:

@ alla

Alltså, visst är man 100% förälder, men nej, på den andre förälderns vecka så är det denna föräldern som har ansvaret. Precis som du inte går hem till denne och lagar mat, diskar, tvättar, läser läxor, packar skolväskan etc. VILL båda att detta (och andra grejer) ska ske  så är väl allt frid och fröjd, men det är verkligen inte något som man kan förvänta sig. Speciellt när man lägger fram önskan om hjälp som utpressning.

Det är inte fakta utan din åsikt.

Att ? man lägger fram önskan om hjälp som utpressning ?

är också din åsikt/tolkning.

Det enda som gäller i verkligheten vad barnen tycker.

Barnen bestämmer vad de vill ha för relation och hur ofta de vill umgås med sina föräldrar när de växer upp.
  • Anonym (H)
    Anonym (ace) skrev 2020-09-19 16:48:35 följande:

Eh, din ståndpunkt är också en åsikt och inte ett fakta.

Det må vara möjligt i din krets att man hämtat/lämnar på den andres vecka, går hem till varandra och lagar mat, nattar osv, det vet jag ingenting om. Jag har aldrig hört talas om något liknande när båda vuxna gått vidare och skaffat nya partners.

Och nej, det är inte vad barnen tycker som gäller, för om en förälder inte vill/kan så kan varken barnen eller den andre föräldern tvinga fram något.

är solklar utpressning i min åsikt. Ja, åsikt!

Att vuxna människor bestämmer vilka man umgås med är fakta , ingen åsikt.

Barnen bestämmer själva när de fyller 18 , de behöver inte umgås med sina föräldrar längre om de inte vill.

Det är lag inte min åsikt.

Och hur barnen behandlas som barn påverkar framtiden också.

Många som hade ointresserada föräldrar umgås sällan / aldrig med sina föräldrar när de växer upp.

Ja , i min krets är det vanlig att man hämtar / lämnar sina barn ? på fel vecka? om den andra föräldern är sjuk.

Resten har du hittat på , tråden handlade inte om att städa och laga mat osv i den andra föräldrars hem.

Det är en annan situation än att barnet hoppar in / ut i ens bil jämfört med att städa mm i exets bostad.
  • Anonym (H)

[quote=80655184][quote-nick]Anonym (ace) skrev 2020-09-19 19:31:17 följande:[/quote-nick]Herregud vad du vimsar till dig för dig själv. Inget av vad du skriver har något att göra med vad jag skriver; att den förälder vars vecka det inte är, är SKYLDIG att vara behjälplig för den andre föräldern. Att vara 100% förälder är inte samma sak som att vara 100% tillgänglig att avlasta sitt ex.[/qq

Även om du inte begriper att man inte ställer upp för sitt ex utan för sina barn förstår barnen detta.

Och förstår att du bryr dig mer om att jävlas med dig och ex än om dina barn.

• Anonym (H)
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2021-01-29 16:52:47 följande:

Uppdatering från mig:

Efter att ha försökt lösa situationen bad jag tillslut familjerätten om hjälp. Barnens pappa var på dessa möten väldigt tillmötesgående och sa sig vilja vara med barnen så mycket som möjligt och gärna ta dem lite extra för att avlasta mig.

Tyvärr var det inget som sedan hände.

Barnen började signalera om ännu större vantrivsel hos sin pappa. Och berättade om hur de fick höra av både honom och hans nya hur dumma och elaka de är. Att de bara ska hålls sig undan, hålla käften och att de bara är i vägen.

Tillslut vägrade de alls gå dit.

Vid nytt samtal med familjerätten påtalade jag detta och föreslog ensam vårdnad som en lösning. Det borde jag aldrig gjort. Resultatet blev att barnens pappa ansåg sig kränkt och illa behandlad av mig och vände sin familj + gemensamma vänner mot mig. Familjerätten gick på hans linje och försvarade beteendet mot barnen med att som pappa är det ofta en större utmaning att ta hand om barn och att stress tex på jobbet kan göra att man inte har det tålamod man borde med sina barn, men rätten att ha dem kvarstår.

För att det ska fungera har jag nu noll kontakt med barnens pappa. Min vecka sköter jag allt och informerar inte honom längre om något (enligt hans önskan). Samma gäller hans veckor. Men det känns hemskt att veta att barnen vantrivs och jag inte kan/får finnas där för dem. Att hans rätt till sina barn går före deras rätt till en trygg och varm hemmiljö.

.... som pappa är det ofta en större utmaning att ta hand om barn och att stress tex på jobbet kan göra att man inte har det tålamod man borde med sina barn, men rätten att ha dem kvarstår.

Vilken idiot! Varifrån kommer hen? 50 - talet?

Gör en JO-anmälan.

Man ska inte behandla föräldrar olika baserat på kön.
Svar på tråden Barnen känner sig oönskade!