• Anonym (ace)

Barnen känner sig oönskade!

När du har kidsen är det ditt ansvar att de kommer till och från skolan, deras fritidsaktiviteter, läxor, och allt annat som rör dem. Visst är det kul om pappan vill vara den som ställer upp och tar vid när du är sjuk, men det är absolut inget han är skyldig att ställa upp på. Jag skulle nog gå så långt att kalla det utpressning, att hota honom med att hålla barnen hemma när han inte vill dansa efter din pipa.

• Anonym (ace)

@ alla

Alltså, visst är man 100% förälder, men nej, på den andre förälderns vecka så är det denna föräldern som har ansvaret. Precis som du inte går hem till denne och lagar mat, diskar, tvättar, läser läxor, packar skolväskan etc. VILL båda att detta (och andra grejer) ska ske  så är väl allt frid och fröjd, men det är verkligen inte något som man kan förvänta sig. Speciellt när man lägger fram önskan om hjälp som utpressning.

• Anonym (ace)
    Anonym (H) skrev 2020-09-18 18:47:35 följande:
    Det är inte fakta utan din åsikt.

Att ? man lägger fram önskan om hjälp som utpressning ?

är också din åsikt/tolkning.

Det enda som gäller i verkligheten vad barnen tycker.

Barnen bestämmer vad de vill ha för relation och hur ofta de vill umgås med sina föräldrar när de växer upp.

Eh, din ståndpunkt är också en åsikt och inte ett fakta.

Det må vara möjligt i din krets att man hämtat/lämnar på den andres vecka, går hem till varandra och lagar mat, nattar osv, det vet jag ingenting om. Jag har aldrig hört talas om något liknande när båda vuxna gått vidare och skaffat nya partners.

Och nej, det är inte vad barnen tycker som gäller, för om en förälder inte vill/kan så kan varken barnen eller den andre föräldern tvinga fram något.

Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2020-09-17 11:41:57 följande:
    det kommer innebära att barnen vissa dagar inte kommer iväg till skolan eller aktiviteter

är solklar utpressning i min åsikt. Ja, åsikt!

• Anonym (ace)
    Anonym (H) skrev 2020-09-19 17:02:37 följande:
    Att vuxna människor bestämmer vilka man umgås med är fakta , ingen åsikt.

Barnen bestämmer själva när de fyller 18 , de behöver inte umgås med sina föräldrar längre om de inte vill.

Det är lag inte min åsikt.

Och hur barnen behandlas som barn påverkar framtiden också.

Många som hade ointresserada föräldrar umgås sällan / aldrig med sina föräldrar när de växer upp.

Ja , i min krets är det vanlig att man hämtar / lämnar sina barn ? på fel vecka? om den andra föräldern är sjuk.

Resten har du hittat på , tråden handlade inte om att städa och laga mat osv i den andra föräldrars hem.

Det är en annan situation än att barnet hoppar in / ut i ens bil jämfört med att städa mm i exets bostad.
    Herregud vad du vimsar till dig för dig själv. Inget av vad du skriver har något att göra med vad jag skriver; att den förälder vars vecka det inte är, är SKYLDIG att vara behjälplig för den andre föräldern. Att vara 100% förälder är inte samma sak som att vara 100% tillgänglig att avlasta sitt ex.
  • Anonym (ace)
    Anonym (H) skrev 2020-09-19 21:48:21 följande:

Även om du inte begriper att man inte ställer upp för sitt ex utan för sina barn förstår barnen detta.

Och förstår att du bryr dig mer om att jävlas med dig och ex än om dina barn.

Ååååh, vad du är gullig. Inte bara kan du nedvärdera och förringa folk för att de inte har samma åsikt som du, du hittar dessutom på en massa lögner som du därefter baserar dina åsikter på.

Nu slutar jag argumentera med dig, jag får inget ut av att diskutera men individer som beter sig på det sättet. Härskartekniker och översitteri är under min värdighet.
  • Anonym (ace)
    ventilera mera skrev 2020-09-21 15:53:09 följande:
    Fortfarande, nej. Oavsett vad du säger eller tycker eller whatever. 
    Vad jag sa var inte min åsikt, utan vad som finns i lagen. Och anledningen till att jag säger det är för att jag VET det på grund av att jag har ett arbete som kräver att jag har kunskap om ämnet.

Så, en gång till. Barnen ska komma till skolan eftersom de har skolplikt. Det spelar ingen som helst roll att vårdnadshavare har "ansvaret varannan vecka" eftersom bara det faktum att de ÄR VÅRDNADSHAVARE gör att de ständigt har ansvaret för att barnen ska komma till skolan. Skolan och lagen skiter fullkomligt i vad du som förälder/vårdnadshavare tycker att du kommit överens om med ditt ex, för kommer inte barnet till skolan så spelar det ingen roll var barnet bor den veckan. 
    Båda vårdnadshavarna är lika ansvariga för att barnet eller barnen kommer till skolan, oavsett vilken vecka det är.
    Att blanda in "du går inte hem till exet för att...." är bara löjligt, för skolplikten är enligt lag, resten är bara blaj och ordbajs för att du ska få fram din åsikt som fakta, vilket den inte är.

På samma sätt fungerar det om en elev i skolan blir sjuk eller gör illa sig under skoldagen. Man ringer först till en vårdnadshavare, sen till den andra vårdnadshavaren. Kanske har man en sambo eller maka/make som man vill ha in som nummer två på "sin" vecka, och visst ringer man vederbörande då, men bara för att det är "fel vecka" så är det inte så att man slipper undan sitt ansvar.

Och ja, det finns konsekvenser som kickar in om man fortfarande tror att man står över lagen. Jag har varit med om vårdnadshavare som vägrat hämta magsjuka barn för att det inte är "deras vecka" och då ringer man socialjouren istället. Du kan själv räkna ut vad som händer efter det.
    Nu är du ute och cyklar igen. Ja, skolplikt. Ja, 100% förälder 100% av tiden. Men om ingen av föräldrarna tar barnen till skolan så är BÅDA föräldrarna ansvariga. Men jo, pappan kan i detta fallet också ta ansvar och hyra in en nanny/liknande som kan ta barnen till skolan de aktuella dagarna, så får de dela på kostnaden.
Svar på tråden Barnen känner sig oönskade!