Inlägg från: Anonym (Skye) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skye)

    Någon mer som har bebisverkstad nu

    Anonym (Frustreradlessen) skrev 2021-01-10 17:04:38 följande:

    Tack. Har bara läst så mycket om motsatsen, hur synd det är om ensambarn och hur hemskt det är att vara född sent, så jag har nästan fått skuldkänslor att försöka... Just att vara född i december har fått en så negativ klang, hur ?synd? det är om de barnen, hur svårt de får i idrott och skola etc. Det är lätt att färgas av det man läser tänker jag.

    Har också alltid velat ha två barn, men har också flera bekanta med ensambarn och de verkar ha gott om vänner och ha det fint. Men det är lätt att bara höra det negativa antar jag, om hur folk skriver att om man inte ger sitt barn ett syskon är man elak.

    Blev bara väldigt ledsen idag när jag började blöda, just för att det precis blivit ett svagt streck på stickan och också att jag var helt säker på att ÄL prickades in rejält.


    Ja jag har också hört det och började tänka så fast det inte varit alls jobbigt för mig. Jag tyckte det var så mysigt att ha födelsedag i slutet av November när det var så mörkt ute.

    Min farfar var förresten född i slutet av December och blev en framgångsrik och lycklig man :)

    Han hade inte svårt att hänga med i skolan heller. Ärligt talat så pratar ju många lärare om att det ibland är mycket problem på skolorna idag och att dom måste sänka tempot för att dom som har det svårast och kanske inte kan svenska knappt ska hänga med, så många har det ju åt andra hållet, att dom inte får tillräcklig stimulans tyvärr.

    Idrotten, hm, jag ville inte hålla på med bollsporter men det var nog för att jag var rädd att få dom i ansiktet och att vi hade många, hårdhänta killar i klassen. Jag var bra på löpning, ridning och musik. Helt ärligt talat så upplevde jag det aldrig negativt att vara född sent på året, var tacksam över det för att ha något att se fram emot under den mörka hösten.

    Och jag tror att ensambarn kan få det väldigt bra i livet, dom brukar ju ofta utbilda sig och få hög lön. Man kan ju också tillåta kompisar att följa med på aktiviteter också. Men jag ska inte säga att jag inte vill ha fler barn själv, för det vill jag.

    Försöker tänka positivt om det inte skulle gå att jag då iaf kan satsa mer på sånt man inte kan göra så lätt med småbarn.
  • Anonym (Skye)
    Anonym (Första) skrev 2021-01-19 12:00:08 följande:

    Tack för uppmuntran!

    Jag försöker tänka på att få i mig ordentligt med vitaminer och mineraler, så äter redan d vitamin tillskott, multivitaminer och jag har också börjat med q10. Började dock inte direkt vid förra mensen men en bit in i cykeln. Mannen började också med q10 då. Är det så att man inte ska äta q10 om man är gravid? Alltså att man måste sluta äta dom efter äl utifall?

    Jag känner det mer och mer att jag vill säga upp mig och hitta något annat. Det är inte värt att må dåligt över ett jobb. Sen vad gäller att prata med chefen så har jag gjort det när nätterna satte igång i våras och jag sa att jag vet av mig att jag kommer må dålig över dom. Hon sa då att jag måste jobba nätter då det måste falla på alla som jobbar där att dela på alla nätter annars va det bara att sluta. Så det är väl det jag får lov att göra nu!


    Hoppas jag inte gjorde tummen upp eller ner nu, skriver från telefonen och det blir alltid fel när jag ska citera. Jag hoppas det snart går bra för dig. Jag fick själv tidigt missfall när jag skrev sist och blev lite nedstämd så jag orkade inte komma in i tråden på någon vecka. Det började som spottings men sen blev det mycket mer. Hade också värk till och från i ganska många dagar egentligen. Trodde att det var molvärk, men det var det inte. Försöker igen nu.

    Angående q10, jag har läst olika studier från olika universitet/rapporter och tror inte det finns något fastställt resultat. Det finns studier där mammorna som tagit det inte fått några negativa konsekvenser hos barnen. Det finns också studier som visat att det skyddat mot havandeskapsförgiftning i slutet av graviditeten. Men har också läst någon studie där resultatet var att det inte var så bra. Jag ska googla mer på bra källor, vill också veta då jag själv tar det och har tagit något halvår och älskar det. Jag blir så lagom pigg av det och var extremt trött min förra graviditet. Det skyddar ju mot oxidation stress men ja, måste läsa på mer. Ser att det säljs ett q10-tillskott där det står att det är säkert för gravida på förpackningen, hmm...

    Om havandeskapsförgiftning studie från 20 veckors graviditet och framåt med q10-tillskott: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19154996/

    Lite mystiskt att Holistics q10 som ?gått igenom Apotekets kvalitetskontroll? skriver att det är ok att ta för gravida och ammande. www.apoteket.se/produkt/holistic-q10-60-st-burk-ej-metall-1000013/

    Det verkar inte finnas några studier med q10 i tidig graviditet. Antar att det inte rekommenderas av läkare eller barnmorskor då det inte är bevisat säkert.

    Jag undrar över fiskolja, jag tar det hittills men den innehåller ju också 30% av RDI av A-vitamin. Förutom det älskar jag hemmapressad morots och apelsinjuice och tar multivitamin för kvinnor varannan dag :/ (som också innehåller A-vitamin).
  • Anonym (Skye)
    Anonym (Babymama) skrev 2021-01-21 15:34:20 följande:

    Läste lite om q10 efter ditt inlägg. Ska ringa min läkare och fråga om det.

    Det låter ju onekligen bra, men varför rekomenderar inte sjukvården q10 då är min fråga?

    Har själv fått barn i v25 på grund av havandeskapsförgiftning förra gången.


    Jag tror det är för att det finns studier men att dom är för få för att det ska räknas som bevisat säkert. Det finns heller inga studier med q10-tillskott innan vecka 20. Jag ska också prata med min läkare om detta om jag blir gravid. Det hade känts bra att kunna fortsätta.
  • Anonym (Skye)
    Anonym (Litehopplöst) skrev 2021-01-21 18:52:32 följande:

    Idag kom mensen. Lite trist men nu vet jag vad som gäller och har en plan framöver. Start med ivf i mitten februari :)

    Hoppas verkligen det funkar direkt.


    Det är ju snart iaf :). Hoppas det klickar!
  • Anonym (Skye)
    Anonym (Lillskrutten) skrev 2021-01-23 14:17:24 följande:

    Måste fråga om någon här vet. Om man skulle få ett ma, visar det fortfarande plus på test? Jag känner fortfarande inga direkta symptom fast jag gjorde det redan i den här veckan förra graviditeten. Då var det ont i magen och ömma bröst, nu kanske lite trötthet och yr men vem vet om det beror på halvt sömnlösa nätter eller graviditet...

    Om symptomen uteblir kan det betyda att man råkat ut för ett ma eller kommer symptomen ?som dom ska? om kroppen missar att fullborda ett missfall? Lite otydligt kanske men hoppas ni förstår vad jag menar.


    Vad jag har hört kan symtom gå upp och ner. Jag har ju ett barn redan och har varit gravid en gång innan (plus de här 2 veckorna eller vad det blev när jag fick ett väldigt tidigt missfall nu :/ ) och under min graviditet som gick hela vägen hade jag skiftande symtom och faser. Tex gick den där molvärken och kom, fanns inte hela tiden. Jag har också hört att det kan vara olika i olika graviditeter. Av dom jag känner som fått fler barn så har alla graviditeter varit olika :) . Tex knappt några symtom i första men massor i andra.
  • Anonym (Skye)
    hopeforaplusa skrev 2021-01-31 19:52:45 följande:

    Nu  minns jag inte vem här som skrivit och tagit Q-10. Tänkte fråga om äl kan försenas av dom eller strula? Har fått blinkade gubbe med CB i 3 dagar. På vanliga stickor ökar det inte. Tänker om den kan rubba Äl?


    Jag tar q10! Hjälp! Jag kanske borde sluta. Jag tog det inte när jag blev gravid förra gången med mitt barn som snart är 3. Min ägglossning verkar rubbad denna månad jämfört med hur det är förutspått i ?Clue?. Jag hade ett tidigt missfall å andra sidan när jag skulle ha fått min mens i Januari.
  • Anonym (Skye)
    Anonym (Babymama) skrev 2021-02-01 00:00:28 följande:

    Länge sen jag var här! Har varit så sjukt sjukt trött. Mått illa en tid men det är nästan helt borta nu. Haft en helg med väldiga känslostormar, tårarna har sprutat och jag vet knappt varför ibland. I tidigare graviditeter har det kommit mycket tidigare så blev själv lite chockad att det kom nu haha.

    Jag har verkligen lyssnat på kroppen och vilat när jag behöver. När mitt andra barn föddes i v25 så fick jag en kraftig migrän i v8+4 så illa att jag blev inlagd på sjukhus. Nu är jag i v10+2 och än ingen migrän

    Eftersom migrän kan vara en ökad risk till senare havandeskapsförgiftning så känns det bra hittills. Även om jag inte vågar tjoa än. Fick även en kraftig migrän med första barnet och inlagd men det var i senare vecka och blev mest inlagd pga vätskebrist pga kräkningar då.

    Haft lite blödningar då och då som jag ändå lyckats hålla lugnet i eftersom det såg bra ut vid tidiga ul. Tänker att det kan bero mycket på blodförtunnande som jag tar.(motverka havandeskapsförgiftning)

    Har snart ultraljud om 2.5 vecka. Känns så spännande! Men samtidigt nervöst! Och tråkigt att sambon inte får vara med.

    Vart långt från mig. Hur mår ni allihopa? :)


    Grattis till graviditeten <3! Här kommer sympati från en annan ?migräniker?. 17 gubbar, jag har det typ en vecka i månaden minst. Hade också väldigt mycket migrän i första trimestern när jag var gravid förra gången men fick som tur var klartecken att ta Sumatriptan från bm och läkare, efter att först ha fått höra att jag inte fick ta det. Min migrän försvann också sedan, hade det inte under andra eller tredje trimestern och ingen havandeskapsförgiftning heller, fast jag kanske hade flera riskfaktorer då jag gick upp mycket i vikt, fick mycket vätska i kroppen, var 34 osv.

    Superkul att du ?fått till det? :).
  • Anonym (Skye)
    hopeforaplusa skrev 2021-02-01 14:20:07 följande:

    En till fråga gällande Q-10, ska man fortsätta äta det tills man ev blir gravid eller stanna av?


    Sluta ta det eftersom det inte är bevisat att det är säkert, speciellt inte under första trimestern. Om man ska följa rekommendationer om att inte ta risker där det forskats för lite. Det finns studier som visar att det var ofarligt och skyddade mot havandeskapsförgiftning från andra trimestern, men dels tror jag inte sjukvården har så stor koll på dom studierna och dels finns det inget klartecken om att det är ok. Men fråga din bm, det är det bästa :)
  • Anonym (Skye)

    Nu fick jag ett litet naivt hopp idag som jag kan skriva här. Är hemlig av mig nu då jag antagit att jag fick ett tidigt missfall i Januari, men här kan man ju säga det man tänker på :).

    Jag brukar inte ha vattnig flytning mer än en dag annars, men har nu haft det i 3 dagar minst, efter att ha haft en krämig flytning. (Ursäkta detaljer!) Jag tänkte att det nog är ägglossningen som är lite senare än vanligt, men läste att det KAN vara ett tecken på tidig graviditet. (Nu tänker jag optimistiskt). Jag har gått upp i vikt den senaste månaden fast jag ätit och rört mig som vanligt, har fått mer mage. Tycker dock det känns som att den är större pga jag fått ett fettlager som jag inte hade för tidigare. Har fått svullna fingrar så att jag inte kan använda min ring som annars är lite stor på mig.

    TÄNK om jag inte hade något tidigt missfall i Januari? ;D eller tänk om vi har lyckats bli gravida efteråt, har haft oskyddat sex regelbundet.

    Ja, väldigt optimistiska tankar här, har inga test hemma och tänkte vänta med att testa tills det är mer uppenbart att någon mens uteblivit.

  • Anonym (Skye)
    Anonym (Babymama) skrev 2021-02-01 16:10:20 följande:

    Fy vad jobbigt! Får du också med aura?(tror det var främst med aura som gav större risk)

    Jag har dock aldrig blivit så dålig som med andra graviditeten. Kunde inte komma in på min telefon och ringa efter hjälp, var helt handlingsförlamad, trodde faktiskt jag fått en hjärnblödning typ och hade panik. Är riktigt rädd för att få en sån kraftig igen.

    Okej ja vätska kan ju vara helt vanligt i en gravidtet med. När jag blev svårt sjuk gick jag upp 10kg på en vecka :/ tecken på hf är högt blodtryck, protein i urin, ögonflimmer, vikt ökning(vätska) jag höll på att få hellp(ännu värre än hf)och i samma veva tog man ut dottern då jag blev så dålig, börja kräkas okontrollerat och skaka.

    Hade aldrig innan trott att hf var så farligt som det var.(dåligt påläst..)


    Hujedamej! Nej, tack och lov ingen aura. Och sen jag blev över 25 ungefär tror jag så är dom oftast inte så kraftiga när dom kommer utan man hinner ta medicinen i tid. Däremot under förra graviditeten när jag först inte fick ta medicinen så höll det på 4 dygn i sträck och då blir det kraftigare för varje dag som går. Låg i sängen och kunde inte heller gå upp tillslut. Jag hade lite protein i urinen också och var uppsvälld ungefär som den där tanten i Harry Potter som blir till en luftballong som spränger sig ut genom huset :p. Jag hade väldigt lågt blodtryck från början men i slutet gick det upp till högt, men det var ändå inte hf som tur var.
  • Anonym (Skye)
    Anonym (Babymama) skrev 2021-02-01 20:54:33 följande:

    Ja fy det är inte kul :( jag hade i 3 dagar fast med massor mediciner(på sjukan så dom hade koll) men ändå kom det tillbaka. Skönt att du vet att det går ta medicin nu iallafall :) jag har fått medicin i form av nässpray för jag spyr som en galning. Skönt att det finns i oliks former!

    Hur gammal är du? :) hur många barn?


    Jag är 37 och har ett barn som är 3 år snart ????. Sprayen är bäst, men jag har aldrig lyckats få den utskriven. Om det är zoomiq nasal du har.
  • Anonym (Skye)
    Anonym (Skye) skrev 2021-02-01 21:57:20 följande:

    Jag är 37 och har ett barn som är 3 år snart ????. Sprayen är bäst, men jag har aldrig lyckats få den utskriven. Om det är zoomiq nasal du har.


    Jag gjorde en smiley, glömde att dom blir till frågetecken. Jag glömde tillägga att när jag hade migrän i 4 dygn fick jag klartecken att ta medicinen tillslut, annars var det inte på väg att gå över då utan kändes värre och värre hela tiden. Jag vet inte hur länge det skulle kunna hålla på, har det någon gång gått över av sig självt, utan medicin för dig?
  • Anonym (Skye)
    Anonym (Babymama) skrev 2021-02-02 00:15:49 följande:

    Jaa så tråkigt med alla frågetecken som bli när man gör smileys x)

    Nej måste jag ta medicin annars går det inte över. Ofta kommer det en gång till efter ett halvt dygn-ett dygn och behöver en dos till då. Jag får synbortfall och blixtrar i synen och det försvinner inte utan medicinen. Jag blir sämre ju äldre jag blir, men får mer sällan nu så det är så skönt. Jaa medicinen funkar bra på mig! Synd att dom är så dyra bara!

    Gud att du fick vänta så länge!!

    När mitt höll på att komma tillbaka trots mediciner så var läkaren väldigt bestämd i att jag skulle sökt direkt då man kan få stroke tillslut och tog det verkligen allvarligt.

    Hur märker du av migränen från början? Mitt blir ju så tydligt iom synbortfall och blixtrar


    Det är precis det jag alltid varit rädd för, att det ska kunna bli en stroke, men jag har alltid fått höra att migrän är ofarligt. Nej, mitt börjar som en huvudvärk i ena tinningen och det kan vara ganska milt i flera timmar, ibland en hel dag. Men om jag bara skulle ta Alvedon och ipren (inte som gravid dock), så blir det ingen skillnad utan värre och värre tills ögonen och bihålorna svullnar igen och sen kommer illamåendet :p.
Svar på tråden Någon mer som har bebisverkstad nu