Någon mer som har bebisverkstad nu
Hoppas jag inte gjorde tummen upp eller ner nu, skriver från telefonen och det blir alltid fel när jag ska citera. Jag hoppas det snart går bra för dig. Jag fick själv tidigt missfall när jag skrev sist och blev lite nedstämd så jag orkade inte komma in i tråden på någon vecka. Det började som spottings men sen blev det mycket mer. Hade också värk till och från i ganska många dagar egentligen. Trodde att det var molvärk, men det var det inte. Försöker igen nu.
Angående q10, jag har läst olika studier från olika universitet/rapporter och tror inte det finns något fastställt resultat. Det finns studier där mammorna som tagit det inte fått några negativa konsekvenser hos barnen. Det finns också studier som visat att det skyddat mot havandeskapsförgiftning i slutet av graviditeten. Men har också läst någon studie där resultatet var att det inte var så bra. Jag ska googla mer på bra källor, vill också veta då jag själv tar det och har tagit något halvår och älskar det. Jag blir så lagom pigg av det och var extremt trött min förra graviditet. Det skyddar ju mot oxidation stress men ja, måste läsa på mer. Ser att det säljs ett q10-tillskott där det står att det är säkert för gravida på förpackningen, hmm...
Om havandeskapsförgiftning studie från 20 veckors graviditet och framåt med q10-tillskott: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19154996/
Lite mystiskt att Holistics q10 som ?gått igenom Apotekets kvalitetskontroll? skriver att det är ok att ta för gravida och ammande. www.apoteket.se/produkt/holistic-q10-60-st-burk-ej-metall-1000013/
Det verkar inte finnas några studier med q10 i tidig graviditet. Antar att det inte rekommenderas av läkare eller barnmorskor då det inte är bevisat säkert.
Jag undrar över fiskolja, jag tar det hittills men den innehåller ju också 30% av RDI av A-vitamin. Förutom det älskar jag hemmapressad morots och apelsinjuice och tar multivitamin för kvinnor varannan dag :/ (som också innehåller A-vitamin).
Det låter ju onekligen bra, men varför rekomenderar inte sjukvården q10 då är min fråga?
Har själv fått barn i v25 på grund av havandeskapsförgiftning förra gången.