Låg äggreserv/AMH och få äggblåsor vid första försöket - går det att få fler blåsor nästa gång?
Hej, jag gjorde min första ivf för ca 8 år sen med ett AMH på 0,5. Ändrade inget i min livsstil då läkaren sa att det inte påverkade. Fick maxdos menopur, 450 enheter vilket gav 4 ägg, ingen graviditet. Innan andra försöket var jag desperat och gjorde följande:
? Började äta nyttigare, mer grönsaker och gick ner i vikt
? slutade med kaffe och alkohol helt
? Tog D-vitamin i hög dos
? Tillskott E-vitamin
? Gick på akupunktur
Resultatet blev 8 ägg, varav 4 blev befruktade och en graviditet och barn.
Tre år senare hade jag fortfarande AMH 0,5. Gjorde ett syskonförsök och vågade inte göra annat än detsamma som under den andra ivf:en. Resultatet blev 7 ägg, 3 befruktade och ett till barn!
Jag vet inte om det var en slump att andra och tredje ivf:en gick bättre, eller om något av det jag gjorde påverkade. Jag hade samma protokoll alla tre gånger, långa protokollet med maxdos menopur.
Ville bara dela med mig om mina erfarenheter, hoppas ni lyckas!
Jag har gjort typ samma som du i hopp om att det ska göra saken bättre:
- Tränar mer och mer vardagsmotion
- Slutat med koffein (aldrig druckit kaffe men mkt te)
- Slutat med alkohol. Jag började helt enkelt inte dricka igen efter missfallet i maj.
- Omega3
- Kinesiskt örtte 2 ggr/dagen (smakar skit haha)
- Kinesisk akupunktur 1 gång/veckan sedan i juni och nu 2 ggr/veckan under behandlingen.
Vet ju inte alls om något av detta hjälper men det känns skönt att veta att man har gjort allt man kan om det nu inte skulle funka. Låt oss hoppas att det gör det :)