• prickblomma81

Låg äggreserv/AMH och få äggblåsor vid första försöket - går det att få fler blåsor nästa gång?

KajsaLouise skrev 2020-09-08 21:14:50 följande:

Jag hade också maxdos fast tvärtom, menopur 300 och bemfola 150. Om vi gör ett försök till (sambon verkar inte vilja det utan han vill ställa oss i äggdonationskön nu redan så vi kan nyttja resterande två landstingsförsök där) så ska jag få som du, menopur 150 och bemfola 300. Läkaren jag pratade med idag sa att det är lite "fräs" i bemfolan och att den kan göra äggen bättre, men man vet ju aldrig hur kroppen reagerar.

I övrigt blev jag inte så mycket klokare av samtalet. Jag ville ju veta något om äggkvaliteten men den hade de inte tittat på. Vi skulle i alla fall köra ICSI vid ett nytt försök för att förhoppningsvis få fler befruktade ägg. ISCI används inte bara vid nedsatt spermiekvalitet utan också vid lågt amh har jag blivit upplyst om här på Familjeliv. Sahlgrenska har dock inte den inställningen som regel. Det skulle också bli långt protokoll som nu. Jag har ingen aning om varför vissa får Suprecur och andra Synarela... Trodde att det var samma substans, men de kanske kan ha olika effekt? Hm... Jag gick också ner på halv dos vid sprutstart i alla fall. Jag var jämt så nojig att jag skulle spraya fel så att jag sabbade nått. Tyckte ibland att det var svårt att få rätt puff liksom ;)

Jag kan allt om att vara pessimistisk :) Jag är rent av väldigt negativ men hittills har jag kämpat på. Man gör sitt bästa oavsett! Man kan ju bara hoppas på lite tur!

Vet i nuläget inte hur vi går vidare. Får fundera igenom det här ordentligt. Du måste ju berätta hur det går sen! Jag håller alla tummar!

Jag har genomgått en ivf och hade ungefär som du hade vid omgång två, tre ägg, två som blev befruktade med ICSI. Båda delade sig fint och fick tillbaka ett fyrcelligt dag två som tog sig och blev vår dotter <3 Det andra ägget klarade sig inte till frysen. Nu är vi redo för ett syskonförsök men amh har gått ned till 0,1 så vi får se hur det går.
  • prickblomma81
    KajsaLouise skrev 2020-09-14 21:39:07 följande:

Grattis till ert mirakel! Det ger hopp att det kan gå trots små chanser! Hur långt har ni kommit i ivf-processen nu? Vad är planen?

Stort tack! Som tur var så hade jag en väldigt optimistisk läkare vid första ivf-processen så jag insåg inte hur dåliga förutsättningar vi hade (med lågt amh plus dåliga spermier). Har en annan läkare nu å han är inte lika positiv tyvärr men nu är jag inte lika känslig som jag skulle varit då för tre år sedan. Har bara varit på ett första besök nu, ska börja med sprutor nästa mens. Förstod det som att det skulle bli Menopur i maxdos (450). Förra gången 300. Han sa inget om att man kunde få två olika preparat..? Har ni bestämt vad ni ska göra?
  • prickblomma81
    levandecharader1 skrev 2020-09-15 19:28:12 följande:

Hej Prickblomma,

Vad roligt att ni fick en liten dotter! Får jag frågade vad du hade för amh när ni gjorde den ivf:en? Du skriver att du har genomgått EN ivf och att du fick ut tre ägg OMGÅNG 2 - betyder det att du gjort två ivf:er och att du fick din dotter på andra försöket? 

Jag hoppas att det går vägen för er och att ni får ett syskon! 

Förlåt, blev lite syftningsfel där! Syftar på kajsalouises omgång två, alltså att vi hade ungefär samma start. Så vi har bara genomgått ett försök. Hade 0,5 i AMH då, precis som du såg jag nu när jag scrollade tillbaka!

Hur kollar de kvalitén på äggen?! Det tror jag inte de gjorde för oss..
  • prickblomma81
    levandecharader1 skrev 2020-09-16 17:38:08 följande:

Ah men då är jag med på vad du menar! :) Och det ger mig ytterligare lite hopp att du lyckades på första.... det behövs verkligen bara ETT ägg. Det här blir ju faktiskt min andra ivf om man ser till att jag gjorde den första som fick avbrytas. Jag får hoppas att jag svarar mkt bättre på den här medicinen. 

Jag vet inte hur de kollar kvalitén men jag vet att de absolut kan göra det. Dom kanske inte behövde göra det med dig iom att det uppenbarligen gick bra :) Jag ska fråga på fredag när jag ska till kliniken om de kommer att kolla kvalitén. Hoppas att svaret blir att dom gör det! 

Precis, det poängterade vår läkare flera gånger när jag var lite uppgiven över antalet...Spännande med besök på fredag! Har ni börjat med sprutorna?
  • prickblomma81
    levandecharader1 skrev 2020-09-28 19:41:32 följande:

Jag förstår vad du menar med att du känner skuld, och det är hemskt att man ska behöva känna så. Det är inte konstigt att man behöver prata av sig när det finns så mkt tankar. Tankar man ska leva med hela livet oavsett hur det slutar... Så kolla upp det tycker jag så kan du fundera lite och sen ta ett beslut. Nu vet jag inte var du bor men många privata klinker skriver ut på sina hemsidor vilka psykologer som är kopplade till dom - men att de har helt egna mottagningar. Det betyder att de har koll på läget :) 

Det gick så otroligt bra idag, overkligt bra. Jag var livrädd hela fm att dom skulle ringa men icke så vi åkte in som planerat. av 7 ägg så hade alla 7 blivit befruktade och såg riktigt fina ut. Blev så chockad när dom sa det. Så idag satte de in det finaste av dom och de andra 6 odlar de vidare till dag 5 eller 6 för att se om de går att lägga i frysen.

Jag har fortfarande inte riktigt fattat att det gått så bra. Jag som i två års tid fått höra från flertalet läkare att donation nog är bäst för mig då jag har ett lågt amh och att äggen högst troligt har dålig kvalité. Men tji fick dom! :D 

Ååååå alltså stort grattis! Vilket toppenresultat! Håller alla tummar jag kan för ett plus om en vecka :) Jag testade på rd10 när jag blev gravid vid förra ivf:en. Det var också dag 3-odlad :)

Har precis påbörjat sprutor, igår kväll! Menopur 450. Så spänd på hur det ska se ut på ultraljud på torsdag!
  • prickblomma81
    levandecharader1 skrev 2020-10-09 10:58:51 följande:

Hej igen,

Hur har det gått för dig? Hittade ni några fina blåsor igår? 

För mig har det inte gått så bra. Jag fick en liten blödning redan på ruvardag 8, med menskänningar redan på dag 7 :( Och nu på dag 10 blöder jag fortsatt och har gjort det sen igår + mensvärk så det är kört för den här gången tråkigt nog. 

Hej!

Å vad trist. Här har det inte heller gått bra. De hittade två blåsor där bara den ena var över 10mm så fick avbryta :( :( väntar nu in nästa blödning då jag ska tillbaka till kliniken å diskutera ny stimulering. Känns ganska hopplöst dock :(
  • prickblomma81
    levandecharader1 skrev 2020-10-13 17:48:06 följande:

Å nej vad tråkigt, jag vet hur det känns att få avbryta. Säger dom att det hänger ihop med ditt amh? När jag fick avbryta var det verkligen som en kalldusch och jag gick typ under. Strax därefter tog det slut med min dåvarande kille och jag tänkte att det var kört för mig att få barn, iaf med en partner, iom att jag hade så lågt amh redan då. Men nu känner jag hopp igen efter att denna behandling gav bättre resultat, trots att det är 2 år sedan jag fick "domen" förra gången. Dom kanske kan komma på en plan hur det ska kunna bli bättre för dig? Hoppas det iaf! 

Minns du vad du hade för amh den gången då du gjorde ivf och fick din dotter?

Jag förstår det! Att det blev en kalldusch alltså! Det kändes faktiskt inte så fruktansvärt för mig nu men hade gått under om det hände för två år sedan då vi försökte få första barnet. Då hade jag heller inte så bra koll på ivf, tänkte att det var en säker utväg liksom som inte borde kunna misslyckas. Så lyckligt ovetande jag var då! Nu var jag också beredd eftersom jag träffade en väldigt pessimistisk läkare vid första besöket. Nästa gång ska vi ha vår läkare som vi hade när vi fick dottern, har mkt större förtroende för henne. Ska fråga om Bemfola också.

Har läst igenom tråden igen, helt otroligt att ni fick så många ägg!! Hoppas det som finns i frysen tar sig. Å fråga om extra progesteron nästa gång.

0,5 hade jag i amh förra gången så det har dalat rätt snabbt. Läste förresten en studie att amh-värdet inte påverkar chansen att bli gravid på naturlig väg (kan hitta den å länka om du vill). Vi försöker ju själva också nu mellan försöken. Dock har min sambo dålig spermiekvalite också vilket ju minskar chansen men trots det blev vi faktiskt gravida en gång efter dottern, dock slutade det i missfall i vecka 9 :(
  • prickblomma81

Jag har blivit spontant gravid <3 trots 0,1 i amh å få och slöa spermier hos sambon. Kan inte tro att det är sant och är väldigt orolig för missfall igen förstås. Men ändå! Det kan funka. Så vill slå ett slag för att försöka mellan ivf-försöken. Håller tummarna för er alla och att det som är i min mage är starkt och kan stanna den här gången <3

• prickblomma81
    KajsaLouise skrev 2020-12-24 10:02:27 följande:

Åh så roligt! Allt kan verkligen hända! Stort lycka till!

Å stort tack <3 Håller tummarna för att det snart blir plus för er också på ett eller annat sätt!
Svar på tråden Låg äggreserv/AMH och få äggblåsor vid första försöket - går det att få fler blåsor nästa gång?