Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Förskola / jobba hemma

Varför skulle det äldre barnet inte få vara på vanlig förskola? Din sambo jobbar och själv är du ju föräldraledig. Då har ni rätt till minst 15 h/vecka, kanske mer beroende på kommunens bestämmelser.

• Mortiscia80
    Litorina skrev 2020-09-06 08:42:54 följande:
    TS barn ska inte behöva vara på förskola alls när TS är föräldraledig (om inte föräldrarna vill). Det är arbetsgivaren som ska se till att det finns en fungerande arbetsplats - inte arbetstagarens barn... :-/
    Jag förstod det som att TS ville ha barnet på fsk, vilket man naturligtvis får även om sambon jobbar hemifrån, även om det är begränsad tid.
  • Mortiscia80
    Litorina skrev 2020-09-06 08:50:33 följande:
    Ok, jag förstår! :) Jag tror hon skriver att barnet får vara där under begränsat antal timmar, så det är kanske en kommun med 15-timmarsregel.

Mitt svar till dig var lite till TS och hennes man också. De ska inte behöva ha barnet i förskola för att lösa pappans arbetsmiljö, om de inte vill det av andra skäl då så klart.
    Nej, det blir ju ändå så att barnet är hemma vissa tider och det kanske inte alltid blir en lugn arbetsmiljö för sambon. Jag läste också den där länken om arbetsmiljön och som jag förstod så kanske chefen skulle kunna erbjuda en annan lokal att arbeta ifrån, om man inte kan vara på sin ordinarie plats. Vissa verkar lösa det som så att man arbetar andra tider än vanligt, kan man flexa på det sättet kanske det kan vara en idé också.
Svar på tråden Förskola / jobba hemma