Flytta ihop - i hans och exfruns hus
Dom som är experter på bonusfamiljer säger ju att det är klokt att hitta ett NYTT gemensamt boende, inte flytta in i den enes hus. Med det sagt så har jag gjort exakt samma som dig. Jag vet att det är svårt! Min sambos ex hade också kvar saker - sitt namn på brevlådan t.ex. Jag fick ta många samtal med min sambo för att få till en förändring och få honom att förstå att jag behövde få rum och vara drottning i mitt eget hem så att säga. Det vi gjorde var att vi bytte ut hela inredningen på mitt initiativ, till saker jag valde. Vi har även renoverat en massa på huset och alla exets saker slängde jag. Varför vänta på att exet ska masa sig till mitt hus och hämta upp dom? Har hon lämnat grejer i sitt ex hus så har hon förlorat dom, enligt mig. Och det där med att hon ska ha en egen nyckel till ert hus är ju bara tokigt. Ta tillbaka nyckeln. Det ska man inte tolerera. Sätt gränser. Sedan kan jag tillägga att jag och sambon äger huset 50/50, det är viktigt för mig. I nuläget är du bara en inneboende i hans hus - lägst i hierarkin om man ska prata maktspråk. Ta dig det utrymme och den plats du behöver och låt det ta tid. Funkar det inte för dig så ställ kravet att ni måste hitta ett nytt gemensamt boende.