Rasism i skolan!
På våra barns skola jobbar de aktivt med värdegrundsarbete. De har haft temaveckor med särskild uppmärksamhet på språkbruk respektive bus - vad är roligt bus och vad är elakt bus? I de yngre klasserna delas barnen några gånger i veckan in i lekgrupper så att alla någon gång har lekt med alla i klassen (verkar funka skitbra!).
De har vad jag vet inte pratat specifikt om rasism, homofobi eller annan diskriminering utan jobbar generellt och fokuserar på att påvisa det bra beteendet snarare än att peka ut det dåliga.
Hemma tänker jag på mina ordval. Jag använder inte alltid hår- och hudfärg (inte heller kön) när jag ska förklara vem jag syftar på utan kanske säger Barnet i grön mössa.
Numera ser man ju så många människor av olika härkomst i samhället så utseendet är en ickefråga för barnen. De reflekterar inte över det.
En del flickor i skolan har sjal och jag har förklarat för äldsta barnet att en del har det frivilligt och andra tvingas och att jag tycker att det är fel att tvinga någon att ha eller inte ha vissa kläder. Man bör få bestämma själv. Barnen har mao också alltid fått bestämma kläder själva (efter väder). Det blir väldigt snyggt ibland... eller inte.