Någon som har erfarenhet av babysim med en 3-4 månaders?
Jag har gått på babysim på olika ställen med bebisar i olika åldrar. På alla ställen har det funnits utfällbara skötbord eller skötbäddar man kunde ha vid duschen. Till äldre bebisar som kunde sitta fanns det barnstolar och det fanns även badbaljor att ha barnen i. Så du kommer inte behöva duscha med din bebis. Däremot är det ändå inte säkert att du kommer kunna ta en ordentlig dusch för bebisen kommer antagligen vara rätt trött efter 30 min i bassängen och inte vara så nöjd med att ligga på en skötbädd medan du duschar. När jag har haft så små bebisar har jag bara sköljt av mig snabbt och sedan duschat ordentligt hemma. Ett annat tips är att ha en torr blöja, en pyjamas med fötter (gärna med dragkedja så den går att stänga snabbt) och en napp (om bebisen använder det) i en påse med dig in till bassängen så du snabbt kan byta om på bebisen direkt efter duschen utan att behöva låsa upp skåpet och rota runt bland grejerna där. När bebisen fått på sig blöja och kläder (väldigt smidigt med bara ett plagg!) gör det inget om hen däckar medan man själv klär på sig och packar ihop. Skötbord eller skötbäddar brukar finnas i omklädningsrummet men finns inte det kan du ta med en extra handduk att lägga bebisen på på golvet medan du byter om.
Med äldre bebisar som kan sitta har jag börjat med att fylla en badbalja med lite vatten, satt bebisen där och gett en leksak och sen har jag kunnat duscha ordentligt med tvål och schampo utan att det har blivit några sura miner.
Om din bebis gillar vatten kommer hen säkert gilla babysim. Det är häftigt att se hur mycket de kan och klarar av i vattnet när de är så små! Så du behöver inte oroa dig för att bebisen inte ska förstå. Jag tycker som sagt att det svåraste med en så liten bebis är att hålla den vaken och på gott humör hela lektionen. 30 min är inte så lång tid för en vuxen men för en liten bebis är det rätt lång tid med alla intryck och den fysiska ansträngningen så de kan bli trötta snabbt.