Vad får er tonåring för konsekvenser?
Lite olika för varje barn vad som tar bäst. Det är ju också olika hur viktig en regel är. Om någon kommer en halvtimme för sent, så har det nog mest blivit en sur kommentar från mig. Händer det ofta, så kanske tonåringen inte får gå någonstans efter skolan nästa dag eller så har jag hotat med att komma och hämta tonåringen mitt framför kompisarna. Eftersom alla tonåringar har tyckt att jag var rätt pinsam, så har de velat undvika det.
Det värsta jag har gjort - och då var jag riktigt förbannad - var när en av mina döttrar gjorde en piercing. Det är totalförbud här i huset på piercingar och tatueringar före 18 års ålder (med undantag för en i varje örsnibb för örhängen). Dottern hade ett bankkonto med kort till, där hennes jobbpengar satts in efter sommarjobbet. Jag gick in på banken och flyttade hälften av pengarna till hennes låsta sparkonto. Där var pengarna låsta fram till 18-årsdagen. Sedan sade jag till henne att om hon hittade på något lika dumt igen, så skulle jag föra över resten av pengarna.