Inlägg från: Anonym (Lena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lena)

Hur lär du ditt barn att respektera andra människor?

Hjälper alltid folk om jag kan, oavsett om barnet är med eller inte. Det ena barnet gillar inte det, för hon är rädd för främlingar, men jag ihärdar. Vi vuxna pratar aldrig nedlåtande om andra, förutom Donald Trump. Om barnen tittar på folk med funktionshinder ber vi dem att inte titta och förklarar varför och berättar varför personen ser ut som den gör. Det har hänt att vi tittar på bilder av kortväxta tex hemma, så att de kan ställa frågor utan att någon tar illa upp. Vi har funktionshindrade i släkten, så de tycker inte att det är så konstigt. Samma sak med tex transpersoner och homosexuella.

Vi pratar öppet om att människor är väldigt olika och att familjer kan se väldigt olika ut. På den fronten är de väldigt fördomsfria. Reagerar inte öht när skönlitterära figurer har två mammor tex.

Vi respekterar våra barn och säger att de har rätt att kräva att andra också gör det. Vi kräver att de respekterar varandra. Vi vuxna respekterar varandra och diskuterar oenigheter på ett sansat sätt. Empatiskt bemötande ger empatiskt beteende.

• Anonym (Lena)
    Hyllemor skrev 2020-08-29 23:18:40 följande:

Fast, hur pratar man med barn kring VARFÖR vissa är som de är, och hittar lösningar till hur de ska inkluderas? Eller pratar man bara OM dem, som något annorlunda, som något som inte berör oss - typ: "det är bara så"? Hjälper barnet (eller föräldern) den berusade bensinmackkillen, eller den manodepressiva mormodern när det blir tokigt, eller involverar man killen som går på tå i det man gör, så att han inte känner sig ensam?

Vi har pratat med barnen om psykisk sjukdom. Att man kan bli sjuk i hur man tänker och känner. De vet också typ vad droger är och hur man skadas av det. Att det är en sjukdom att dricka mycket och att använda droger.

Just nu tittar vi på Bäst i test och vissa har ju väldigt svårt att förstå instruktionerna. Inser att jag just i detta nu pratade med barnen om ADHD och att just att komma ihåg långa instruktioner är väldigt svårt för en del hjärnor. De kan behöva få läsa igen eller bli påminda om vad det stod.
Svar på tråden Hur lär du ditt barn att respektera andra människor?