Hur lär du ditt barn att respektera andra människor?
Försöker svara på dina frågor
Om barnet pekar - Har mig veterligen aldrig hänt. Men kom det frågor om något (Vad som helst) svarade jag förstås på frågan.
Reser sig upp på kollektivtrafiken: Ja. Har väl förklarat från första början vad olika symboler betyder och var man får sitta och inte, och dörstås generellt rest på mig om någon annan sett ut att behöva min plats bättre oavsett vilken plats jag har. Men vi har sällan rest på hårdtrafikerad kollektivtrafik, vi har inte bott så.
Hjälper okända: Ja det gör man ju. Om nån berom hjälp såhjälper jagsjälvklart, samt vanlighövlighet som att öppna dörrar osv.
Berättar om att jag hjälpt: Nej det tror jag inte, låter lite märkligt att göra?
Frågor om andra barn: Jag svarar som sagt på frågor och generellt har vi alltid pratat mycket om det mesta. Hur man beter sig, varför folk beter sig som de gör osv. Vi är nog en väldigt pratig familj.
Sen tror jag nog mer på ett allmänt inkluderande förhållningssätt än att fokusera på vilken hjälp folk kan behöva. Vara medveten om sitt språkbruk osv.
Sista frågan är ju lite svår att svara på. Är ju väldigt svårt att veta hur saker hade varit om man gjort på ett annat sätt. Men mitt nu så gott som vuxna barn har väldigt stor förståelse för att folk är olika.
Sen det där om man inte möter "olikheter" i sin närhet under uppväxten. Gör inte de flesta det på ett eller annat sätt? Vi har i alla fall haft "olikheter" hos oss själva som man också fått förhålla sig till på olika sätt. Mitt barn är uppvuxen utan nära relation till sin andra förälder tex.