• Hyllemor

Vad gör ni föräldrar tillsammans när barnet/barnen har somnat?

Jag är intresserad av att veta vad andra föräldrar gör för roligt TILLSAMMANS när barnet/barnen har somnat, alltså under den tid då man är "låst" hemma, och bara har varandra, men ändå får till en sådan där kanonkväll, där man bara kan konstatera efteråt att "Vad kul vi hade igår!", även om den tiden blev kort eller lång eller vad man nu hann med.

Roligt kan ju definieras på olika vis! Vad är kul för er? Gör ni som oss eller gör ni något annat? Vad är en "trevlig och bra kväll" för er?

Det här är saker som kan bli kul för oss:

- Vi tar ett par glas vin och sjunger och dansar till musik.

- Vi diskuterar politik, religion, historia eller samhälle, ibland med ett valt ämne som vi tidigare har förutbestämt, men där vi i slutändan konstaterar att vi har lärt oss något av den andre (oavsett om vi har hållit med varandra eller ej.)

- Vi refererar till artiklar eller böcker som vi har läst och tipsar den andre om dessa, vilket brukar sluta med att den andra också läser artikeln/boken och vid nästa tillfälle diskuterar vi och analyserar vi vad vi har läst.

- Vi spelar Alfapet, TP eller Närdådå.

- Vi tittar på något tillsammans, ett avsnitt ur en serie; en standuppkomedi, eller en dokumentär och pratar under tiden eller efteråt om vad vi har sett.

Så, vad gör ni tillsammans en kväll då ni känner att det här vad kul! Vad pratar ni om? Vad gör ni? Och om ni vet, vad är det som gör att det blir så bra och trevligt?

• Svar på tråden Vad gör ni föräldrar tillsammans när barnet/barnen har somnat?
  • Anonym (På barnens sida)
    Anonym (lol) skrev 2020-08-29 09:10:38 följande:

Förlåt men det får jag visst; det är rektorn på förskolan som vill att de kommer in innan den pedagogiska verksamheten börjar. Det är alltså förskolan som vill ha dit dem då, inte vi föräldrar. Vi hade gärna haft de barnen hemma ytterligare en timme eller så för dagarna är långa nog för dem. Lägg dig inte i vad vi föräldrar, vår förskola och vår kommun har för överenskommelser, utan sköt du ditt.

Okej, ber om ursäkt! Vi har väldigt stora problem med detta på förskolorna i det område där jag jobbar och det gör så ont i mig att se, för det är barnen som det går ut över. Vi måste hela tiden belysa hur viktigt det är för barnen att få vara med sina familjer och när jag nu för tredje gången på ett halvår fick höra i veckan att de inte vill att deras nyss fyllda 2åring ska få sova alls på förskolan "så att barnet ska somna med välling i soffan vid 17.30" så är jag förmodligen lite extra känslig. Jag reagerade för fort på den information som du skrev helt enkelt.
  • Anonym (inte särskilt mycket tyvärr.)

Vi planerar att göra massa grejer. Se på något, spela brädspel, frågesport. Sedan somnar vi i sked i soffan istället. Påklädda. vakna med ett ryck genomsvettig 3 på natten och säga gubben nu går vi och lägger oss.

Lite samma som när vi har barnvakt. Då planerar vi en massa saker, men sedan orkar ingen och vi enas om att beställa hämtmat. Så ligger vi i soffan och k.... varvat med hämtmat. Detta en hel helg utan att göra något alls.

Det känns trevligt men jag har ibland ångest för att man borde göra saker, hitta på något, ta tillvara på tiden.

• LittleSunshine84
    Anonym (lol) skrev 2020-08-29 14:04:55 följande:

Varför känner du att det är viktigt för dig uttrycka dig såhär? Är ditt liv verkligen så fattigt att den enda glädje och njutning du kan finna är att göra dig lustig över främlingar på nätet? Har du själv varit mobbad och utsatt i ditt liv att ett sådant beteende är normaliserat och du helt enkelt inte förstår eller har kapacitet att uttrycka dig med empati och medmänsklighet?

I vår familj har vi fattat beslut efter de bedömningar vi har gjort om barnens utvecklingsfaser, deras behov, och de behov vi vuxna har. Det är inget vi behöver din hjälp med, eller någon annan person som inte känner familjen och har betydligt mer detaljerad information om oss än vad jag väljer att skriva på ett öppet forum.

Bry dig inte om vad personen skrev! Givetvis utgår man ifrån sitt eget barns utveckling och tar saker i sin takt. Vi har precis tagit bort nattblöjan för vår 3åring och självklart händer det olyckor ibland. Han vaknade torr med blöjan länge men det betyder inte att det går felfritt att bara ta bort den!
  • Anonym (Mamman)

Kollar serier, äter snacks och godis ibland eller har sex. Men då har vi en som är nyss fyllda 2, en på 11 månader och en till på väg, så vi är inte direkt pigga på kvällarna. Med bara ett barn orkade vi hur mycket som helst.

• Mascaraklumpar

Sitter och pratar (politik och samhällsfrågor, vetenskap, jobb, nyheter, gamla minnen mm) - ibland äter vi någon mindre rätt och dricker ett glas vin till. Lyssnar på musik. Myser i soffan framför någon film/serie. Sitter tillsammans och tittar på hus på hemnet, letar semesterresor, inredning och dylikt. Planerar renoveringar eller kommande aktiviteter. Köper/säljer aktier. Spelar något sällskapsspel (senast var det escape the game. Rätt kul). Ger varandra massage. Lär oss spela någon låt tillsammans (piano/gitarr).

Vi har absolut inte tid att umgås varje kväll, men försöker få till en eller ett par kvällar i veckan i alla fall.

• Fliselisan

Vi gör absolut inte saker tillsammans varje kväll, men när barnen inte somnar så sent och då vi har ork kan vi:

Typ varannan fredag: tända ljus, äta ngt vuxengott, kanske kräftor, eller räkor och vin. Se en bra serie tillsammans.

Någon dag i veckan masserar vi varandra, rygg, fötter eller helkropp. Slutar ofta med sex.

1-2 dagar i veckan badar vi tillsammans, nu på semestern har det varit oftare och ute i spabadet med ett glas öl och musik. Vintertid i badkaret med tända ljus.

I perioder: så spelar vi tv-spel. Verkligen jättekul när vi hittat ett nytt spel man dessutom kan köra två på. Då är vi uppe alldeles för länge.

• Embla twopointoh

Nu har vi tonåringar, så i alla fall de äldsta barnen går och lägger sig samtidigt med oss.

De kvällar vi gör saker tillsammans blir det ofta någon film eller TV-serie, beroende på vad vi ser kan ena tonårssonen vilja vara med (de andra är inte intresserade av att hänga med oss föräldrar). Ibland äter och/eller dricker vi något gott. Eftersom vi bägge är intresserade av att diskutera och filosofera så blir det en del diskussioner också. Maken har sina rötter i USA och följer landets nyheter, så det blir mycket amerikansk politik och samhälle vi diskuterar också.

Om vi märker att barnen sover blir det ofta sex som avslutning på dagen, men inte så ofta som vi skulle vilja. Vi bor lyhört, och vill såklart inte att barnen ska behöva höra oss (det går inte att göra det helt ljudlöst, liksom).

• Anonym (Mor)

På vardagskvällar är jag trött och orkar inte så mycket mer än att se på TV. Det gör vi tillsammans och pratar om det vi ser. Mitt ena barn är kvällspigg så jag är vaken som allra mest två timmar efter att hon somnat, inte sällan somnar vi samtidigt, hon och jag. Under semestern har jag varit piggare. Vi löser korsord, ser på TV eller bara pratar. Planerar nästa dag. Hade gärna spelat spel (samma som ni, TS!) men jag är kvällstrött så även pigga kvällar är jag för trött för det.

• Anonym (Mor)

Kan väl tillägga att barnen väldigt nyligen börjat sova bra. Vi är inte vana att faktiskt kunna göra något utan att behöva vara beredda på att natta om barn när som helst.

• Anonym (B)

Vi kollar på tv eller ligger med varandra. Fast vi är ganska så nöjda med det.

Svar på tråden Vad gör ni föräldrar tillsammans när barnet/barnen har somnat?