MRAKas skrev 2020-08-28 21:43:55 följande:
Något som skulle vara betydligt mer vettigt vore ju att byta alla 1or mot 2or i din text?Precis.
TS, du behöver rannsaka dig själv och inse att du resonerar och argumenterar ur ditt eget perspektiv, du försöker vinkla att det som egentligen är det bästa för dig ur ditt perspektiv istället skulle vara det bästa för barnet.
Eftersom det blev så många som hakade upp sig på vem som är jag i texten och kommer med diverse påhopp så kan jag meddela att jag är förälder 2 och pappa.
Jag tycker inte det känns rättvist mot det lilla barnet att denne ska flytta hit och dit medana mammans syfte är vår lika rätt till barnet istället för barnets rätt till oss.
Jag tänker att eftersom mamman varit föräldraledig mest och barnet har en större trygghet till henne så borde barnet till en början vara mer hos henne.
Jag har ofta jobbat sent och sällan hunnit med att natta barnet. Barnet söker sig till mamman för trygghet och tröst istället för mig. Barnet gråter hysteriskt och blir inte lugn i min famn om jag ska trösta.
Jag tror inte på att "tvinga" fram en trygghet genom att ha barnet mer hos mig.
Dessutom lyssnade jag på P1 dokumentär om barn i vårdnadstvister där en psykolog berättade att en barn som ter sig tryggt och glatt tillsammans med en förälder den t ex och innan sagt att den inte vill träffa många gånger gör det som en överlevnadsstrategi.
Jag vill inte tvinga mitt barn till att trivas med mig pga en överlevnadsstrategi. Då ser jag hellre att jag successivt bygger upp en trygghet till barnet och ju äldre den blir desto mer förstår den. När barnet själv kan uttrycka vad denne vill så ser jag hellre att barnet är hos den som denne vill vara hos.
För mig är inte tiden med barnet viktigast utan att barnet känner sig trygg och lycklig hos båda sina föräldrar. Det handlar i slutändan om barnets rätt till båda sina föräldrar och inte föräldrarnas rätt tillfälle lika mycket tid med varandra. Jag är beredd att offra den tiden för att barnet ska känna sig tryggt hos mig.
Mitt förslag ger i praktiken ungefär lika många dagar i veckan ungefär, men inte lika många nätter. Att jag hämtar från dagis eller kanske tar ut föräldraledighet och är hemma dagtid med barnet två/tre dagar i veckan och har denne övernattandes varannan helg, om det funkar.