• Aliona

Hur dela boende vid 1 år?

Anonym (TS) skrev 2020-08-27 20:04:32 följande:

För mig är det viktigaste att det blir bra för barnet och inte vår lika rätt till umgänge.

Det bästa för barnet är väl att ha like tillgång till båda sina föräldrar? 
  • Aliona
    Anonym (TS) skrev 2020-08-27 22:06:43 följande:

Ja. Men det bästa för barnet är inte att hatta hit och dit. Utan det är väl föräldrarna som ska hatta hit och dit i sånt fall.

Äh, barn vänjer sig snabbt! Även sammanboende föräldrar som delar på sysslorna gör ju olika tex vid läggning. 2-2-3 blir också snabbt en rutin för båda barnet och föräldrarna. Det du föreslår innebär ju dessutom också att barnet har olika rutiner på olika ställen.

Visst, om ni vuxna tror att ni klarar av att flytta runt och låta barnet bo kvar så är ju det hedersvärt, men jag skulle gissa att det blir slitigt. Det finns en risk att det blir bråk om städning, att man har storhandlat i ena lägenheten ena dagen och kommer hem till andra dagen efter och toapappret och mjölken är slut, att det inte känns kul att dela boende när den andra drar hem nya flick- eller pojkvänner stup i kvarten osv.

Jag tror dock att ditt upplägg är bra som en övergångsperiod så barnet gradvis får vänja sig, kanske några månader, och sen övergå till 2-2-3 och om några år till vv. Du höll ju med om att det bästa för barnet är båda föräldrarna men i ditt upplägg blir det avsevärt mindre tid hos förälder två.

Det är synd att ni inte har delar lika på föräldraledigheten fram till nu. Om barnet inte har börjat på fsk än så kan det vara en idé att den förälder som tagit kortast ledighet är med barnet mer nu så de också får en chans att bygga upp en närmre relation.
Svar på tråden Hur dela boende vid 1 år?