Sf-mått för stort, hur snabbt?
Jag har visserligen inte haft stort sf-mått men vill ändå säga att just sf-måttet inte är den bästa måttstocken. Om du t ex träffar en annan bm som mäter någon gång kan det skilja sig från vad din vanliga bm skulle mäta. Själv har mitt sf-mått legat mitt på medelkurvan i alla mina tre graviditeter. Barn 1 (v 38+5) vägde 3850 g och var 52 cm, barn 2 (v 38+5) vägde 4600 g och var 52 cm och barn 3 (v 38+1) vägde 3670 g och 50 cm. Stor skillnad på andra barnet jämfört med första och tredje trots att sf-måttet var samma genom alla tre graviditeterna. Hade även en kompis som fick barn lite efter jag fick mitt andra barn. Även hon låg mitt på medelkurvan genom hela graviditeten men hennes son vägde bara 2800 g och var 48 cm när han föddes. Det skilde alltså 1,8 kg mellan våra barns födelsevikt trots att vi hade i princip samma sf-mått genom våra graviditeter! Med tredje barnet fick jag göra tul i v 34 och v 38 och den viktuppskattningen de gjorde då stämde bra med vad barnet vägde när han föddes. Så om jag var du hade jag litet mer på tulet än på sf-måttet. Men jag förstår att du blir orolig och det är bra att de håller koll på dig och att du får fler tul. Lycka till!