Sf-mått för stort, hur snabbt?
Jag är gravid i v 27(26+0). Jag hade tillväxtultraljud på spec-mvc måndags (v24+6) förra veckan, då var det normal storlek på bebis, fostervattenmängd likaså. På torsdagen var jag hos vanliga mvc (V25+2) och då var mitt sf-mått 29 cm (motsvarande v 31), jag låg långt över övre gränsen dvs. Jag ringde spec-mvc och fick prata med en sköterska som bara avfärdade måttet helt.
Idag ringde läkaren från spec-mvc i ett annat ärende och tog då upp detta, att vi får hålla koll. Då frågade jag vad det kan bero på och hon sa att det kan vara att det är för mkt fostervatten ändå. Men kan det öka så markant på så kort tid?
Mitt nästa besök hos bm är 16 september (v 29+0) och då om måttet är högt, så ska min bm remittera till tul sen har jag även ett inplanerat v 32 pga placenta previa.
Någon med erfarenheter? Jag känner mig väldigt orolig pga detta och läser om alla komplikationer som kan vara orsaken.
Jag går hos spec-mvc pga blödarsjuka som inte påverkar något mer än att de vill hålla koll på blodflöden etc