Inlägg från: Anonym (Faktura istället för skatt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-05 20:51:45 följande:
    Kan du berätta vilka saker den sittande regeringen gjort under sin regeringsperiod som gör att du förlorat förtroendet för att de ska kunna förvalta våra gemensamma resurser?
    Har du levt under en sten sen 2014?

De större problemen kretsar kring oförmågan att hantera den skenande gängkriminaliteten och att socialförsäkringssystemen och skolan är på god väg att kollapsa fullständigt.
    Att de sen med en dåres envishet ständigt vägrar se kopplingen mellan detta och det faktum att det kommit hit över 800.000 människor de senaste åren som haft ingen eller mycket liten integration i vårt samhälle?  Varav det nyligen framkom att 78% ännu inte är självförsörjande....

Istället så kör de bara huvudet i sanden o låtsas som att det regnar. Öser istället på med reformer som kretsar kring jämställdhet och genumflum  

Lövén själv satt ju i Agenda i början av sommaren o myntade det numera berömda "ingen såg det komma"
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-05 22:00:50 följande:
    Straffskärpningar och nya lagar för att möta den kriminalitet som länge funnits i Europa och nu finns i Sverige är också saker du lastar regeringen SL1 och SL2 för...

.. när dessa problem inte alls poppat upp som svampar ur intet sedan 2014.
    De har mycket riktigt nyligen vaknat upp och yrvaket börjat fråga sig själva "hur kunde det bli så här?"

Men alla försök till skärpningar, fördömanden och hårda slagord är ju så pinsamt tafatta och otillräckliga.

Ta det som hände nyligen med dessa "dödspatrullen", de har härjat runt i många många år o blivit dömda för många brott här i landet. Likförbannat så går de där på våra gator.... Nu blev de tagna för 1 skjutning i Danmark = livstids fängelse.

Ta dessa upplopp i Malmö i förra veckan i samband med "koranbränningen".
    Inte nog med att den som faktiskt hade skött sig och sökt tillstånd enligt regelboken, han fick ej tillstånd och 2års inreseförbud.
    Medans de som senare medverkade i upploppen, kastade sten o brandbomber mot polisen, det ledde inte till en enda lagförd. Polisen blev instruerad att inta ett lågaffektivt bemötande för att inte provocera?

Eller den filmen som cirkulerar på sociala medier för tillfället där en samling människor som i kraftigt numerärt övertag omringar ett par poliser som är där för att försöka lösa en konflikt.... 

Senast idag kom det ju en stor artikel i SvD där höga polisbefäl äntligen går ut öppet o vågar prata om "kriminella klaner". Biträdande rikspolischefen vågar säga öppet att det är uppenbart att det finns många individer som inte önskar vara en del av samhället och inte respekterar dess lagar o regler. Polisen har kännedom om ett 40-tal "släktbaserade nätverk" som kommit till landet enbart för att organisera kriminalitet. De har stor makt, stort våldskapital och tjänar pengar på narkotika, våld och utpressning. De tar sig också in i näringslivet och i det politiska livet för att försöka styra en kommun, eller till och med Sverige.
    Anonym (V) skrev 2020-09-05 22:30:23 följande:
    Jag ser så många problem i det här tankesättet, du får gärna fylla i hur dessa luckor i logiken ska fyllas i...

Först och främst så utnyttjas vägsystemet av alla, oavsett om man kör bil eller inte. Alla produkter och all service fraktas via någon typ av transport som utnyttjar räls eller väg. Du använder dessutom vägnätverket oavsett om du kör bil, åker buss, cyklar eller går. Ska man betala efter någon typ av schablon beroende på hur hårt ett fordon sliter, eller vad?

Sedan har vi faktumet att det rent administrativt skulle vara en enorm kostnad att hålla uppe ett system där man kan "välja" vilka tjänster man vill utnyttja. Förutom det faktumet att det skulle innebära hundratals, om inte tusentals, saker som man som individ skulle behöva ta ställning till och välja, och allt arbete som krävs för att registrera, uppdatera och underhålla dessa system - hur ska man kunna se till att folk efterlever sina val? Ska jag behöva ta med mig ett "intyg" på att jag har betalt min del för allt?

Slutligen, om saker ska kosta exakt lika mycket för alla, så innebär det att en stor mängd människor inte skulle ha råd att betala sin del av exempelvis vägnätskostnaden. Detta tror jag skulle vara förödande för en stor mängd företag som skulle tappa en stor andel anställda som plötsligt inte kan ta sig till jobbet eller åka och handla - hur ska man lösa det?
    Det finns oändligt många problem med det system jag målar upp här, men de exempel du nämner är lättlösta.

Just avgiften för att nyttja vägnätet har vi ju redan, det är inget konstigt.

Den som äger ett fordon och vill nyttja vägnätet betalar avgift för det.
    Åkeriet som äger lastbilen betalar för att tillåtas köra lastbilen till affären med mat, de för sen vidare den kostnaden till butiksägaren genom att den bakas in i priset för frakten. Butiksägaren för sen vidare denna kostnad till kunden som handlar genom att baka in frakten i priset på varorna.

Det företag som äger bussarna som utför kollektivtrafiken bakar in denna kostnad i billjettpriset .

Detta är inget varken konstigt eller hemligt, det funkar på detta sätt redan idag, alla fordon som är i trafik måste betala vägskatt redan idag.

Problemet som jag ser det är att stora delar av de pengar som idag kommer in via väg- och drivmedelskatt används till helt andra saker än just vägnätet.
    Genusflum i skolan, jämställdhetsintegrering på myndigheter och högskolor, t.ex

Ja, varför inte bara enkelt hålla en databas som man stämmer av mot när en medborgare vill nyttja en samhällsservice? Det är ju bara att visa legitimation?

Det finns redan idag många som tvingas prioritera bort att äga en bil pga av att de inte har råd med varken ägande- eller driftskostnader. Vad är din poäng?
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-05 22:51:43 följande:
    Så hur många regeringar bakåt vill du klandra?
    100
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-05 23:08:29 följande:
    netflix och spotify eller pay per view/hear?

Vad föredrar du? 
    Jag föredrar alla dar i veckan att betala en engångsavgift och sen själv äga rätten till den produkt jag köpt i all framtid, framför att betala en löpande prenumeration.

Netflix mot pay per view blir en haltande jämförelse.  Ta en Netflix abonnemang mot att köpa ett exemplar av en film istället.
    Då väljer jag utan tvekan att köpa filmen istället.... Eller om jag ska vara riktigt ärlig så blir det hemliga alternativ nr3, ladda ner det jag vill se o spara på egen server.
    Anonym (V) skrev 2020-09-05 23:15:57 följande:

Poängen med vägnätet är alltså... Inget? Mer än att inkomna skatter blir, som du uttrycker det, öronmärkt. För som du säger, ser ser ju i stort sätt ut så idag - du betalar skatt på bil, drivmedel, produkter och service. Du föreslår alltså samma system som idag med skillnaden att staten inte kan fördela om resurser där det behövs.

-

På mitt andra stycke svarar du knappt. Det är betydligt mer att hantera än att "ha en databas och visa legitimation". Personligen tror jag att bara hanteringen av allt detta blir dyrare än vad man tjänar in på det.

-

Mitt tredje stycke svarar du knappt på heller. Hur ska man lösa - bland annat - den enorma brist på bemanning, kompetens med mycket mera som uppstår när en majoritet av människor inte längre klarar av att transportera sig? Förstår du att det blir konsekvenser bortom den enskilda individen?

Varför skulle en majoritet av befolkningen helt plötsligt inte ha råd att förflytta sig om vi behåller nuvarande system och nivåer gällande vägnätet, med enda skillnaden att de pengar som kommer in ifrån detta faktiskt också går till att finansiera vägnätet?
    Kanske har inte alla råd med de dubbla solglasögon som skulle krävas för att inte bländas av de i 24karat förgyllda mittsträcken?

Ett central databas där uppgifter om alla medborgares val av samhällstjänster tillhandahölls skulle med dagens teknik vara hur enkel och billig som helst att administrera.
    Bara att scanna QR-koden på legitimationen när man går in på t.ex biblioteket... BIIP, nä tyvärr, du har inte rätt att nyttja biblioteket för du har inte betalt för det.
    BIIP, aha, jag ser här att du är med o betalar landtingsskatten, välkommen in o ta del av vården.... osv, osv...

Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-05 23:26:04 följande:
    100? 

Då vet du säkert vilka dessa 100 regeringar var och vilken politik de förde... eller är det tomma ord du kommer med för att slippa svara på en rimlig fråga?
    Dum fråga får dumt svar.

Jag klandrar alla inom politiken som på något sätt haft makt eller annat inflytande på de politiska beslut som fattats sen.... va ska jag dra till med? Mitten på 80-talet, början på 90-talet nånstanns.

Men mitt förakt mot nutidens socialdemokrater sticker ut, för att inte tala om extremisterna i MP.

De senaste 2 mandatperioderna har varit fullständig katastrof, rena rama cirkus-rosenbad... o det verkar bara bli värre o värre ju längre tiden går.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-06 00:07:02 följande:
    Det är ju inte så att du köper vägen du går eller åker på... så visst är netflix eller pay per view en rättvisande jämförelse.  En avgift för att använda vägen en gång eller en avgift för att använda alla i det specifika vägnätet ingående vägar.

Ditt val. 
    Nu är det ju inte direkt jämförbart att konsumera media och nyttja en infrastruktur.

Men ska vi gör det så måste det ju i så fall bli att du är med och personligen finansierar en specifik vägsträcka, som du sedan kan nyttja utan att betala avgift. Men då har du inte rätt att nyttja resten av vägnätet.

Då blir det som att välja mellan att lägga 100kr på en cd-skiva eller 1mån spotify.  
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-06 00:23:10 följande:
    Fair enough,

men hur var det med de 100 regeringarna och deras klandervärda politik?
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-06 00:15:30 följande:
    Dum fråga får dumt svar.

Jag klandrar alla inom politiken som på något sätt haft makt eller annat inflytande på de politiska beslut som fattats sen.... va ska jag dra till med? Mitten på 80-talet, början på 90-talet nånstanns.

Men mitt förakt mot nutidens socialdemokrater sticker ut, för att inte tala om extremisterna i MP.

De senaste 2 mandatperioderna har varit fullständig katastrof, rena rama cirkus-rosenbad... o det verkar bara bli värre o värre ju längre tiden går.

Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-06 01:53:17 följande:
    Om du tittar på politiken så kommer du att se att det inte är de senaste regeringarna SL som stöpt om samhället mest från den tid du nämner bakåt.  

Förakt gynnar inte objektivitet - känslor ser ut att förblinda dig.

men det är kanske några specifika politiska åtgärder som du anser skapat de problem du tar upp, åtgärder som gjort sedan 2014 trots att både du och jag vet att problemen du nämner inte skapades över en natt utan är en del av de problem som finns i alla länder i alla världsdelar sedan väldigt lång tid tillbaks i olika omfattning. 

Men om du har konkreta politiska åtgärder som exempel från 2014 och framåt så är det ju enkelt värre, att backa tillbaks dessa kan ju inte vara svårt och så är problemen borta. Inte för att jag tror på den förenklade bilden, men den verkar vara stark hos dig så upplys mig. 
    Nu är det juförsig mest bristen på politiska åtgärder som jag anser har orsakat vårt samhälle stor skada. 
    Det har gjorts för lite, o det som faktiskt har gjorts har gjorts på tok för sent och inte tillräckligt kraftfullt.
    Sittande regering (och resten av de etablerade politikerna för den delen) visar ett handlingsförlamat och nästintill apatiskt beteende.
    Det hade behövts kraftfulla reformer av t.ex integrations- och migrationspolitiken redan för 15-20år sen, vi fick ju en försmak av detta kaos i samband med balkankriget.
    Anonym (V) skrev 2020-09-06 09:32:30 följande:
    Du säger att det ska vara samma pris för alla. Två personer som åker samma sträcka ska alltså betala samma pris, oavsett om de tjänar multum eller behöver vända på varje krona. I och med att en stor del av den inkomna skatten från höginkomsttagare försvinner så måste ju denna del betalas av någon, det säger ju sig själv. Eller missformulerade du dig och du menar egentligen att kostnaden ska vara linjär i förhållande till inkomst?

Och du underskattar grovt resurserna det krävs för att administrera ett sådant system och upprätthålla det. Rätt uppenbart att du faktiskt inte har någon kunskap att stödja ditt förslag på. Det är definitivt inte så enkelt och billigt som du inbillar dig.
    Givetvis ska de det, o det gör de ju redan idag, om man bortser ifrån att kollektivtrafiken är subventionerad.

Men alla som äger en bil ska givetvis betala samma väg- och drivmedelsskatt. Alla ska betala lika mycket för biljetten för att nyttja kollektivtrafiken.

Detta grundresonemang att olika individer skall betala olika mycket för samma sak beroende på vad de tjänar är i min värld vidrigt. Varför skall pengar vara olika mycket värda beroende på vem som använder dom?

Detta "vänster-tänk" är enbart grundat på avundsjuka och bitterhet, offerkoftan är jätteskön o "faan ta alla som har mer än mig, de kan gott betala de jävlarna"....

Personligen skulle jag skämmas och känna en otrolig tacksamhet om jag förlitade mig på andra individers prestationer för att sköta min försörjning.

Anonym (V) skrev 2020-09-06 15:31:18 följande:
    Du inser säkert att ekvationen inte går ihop om du helt tar bort folks förmåga att kunna försörja sig och transportera sig till sin arbetsplats.
    Hur skulle något av det jag nämnt på något sätt eller vis "ta bort folks förmåga att kunna försörja sig o transportera sig till sin arbetsplats" ?

Vi har redan idag skatt på fordon och drivmedel som inte är progressiv, eller alls individuellt fastställd. Städerskan och bankdirektören betalar precis lika många kronor om året i fordonskatt, förutsatt att de äger likadana bilar. De betalar även samma pris för drivmedlet de tankar på macken.
    Om de båda köpte biljett eller månadskort till lokala kollektivtrafiken så betalar de samma pris.

Ändringen mot idag som jag nu lägger fram ett resonemang kring är ju att dessa pengar som kommer in från t.ex fordons- och drivmedelsskatter enbart ska kunna användas till att finansiera utbyggnad och underhåll av vägnätet, samt annat som har en direkt koppling till just fordonstrafik på väg.
    nihka skrev 2020-09-06 23:29:15 följande:
    Ja. Då emigrerar du och återvänder sedan utan att folkbokföra dig. Det spelar ingen roll vad du vill. Du sa att det inte var möjligt, men det är det. Att du inte vill är en annan sak.
    Förstår du alls vad det betyder att ljuga? Att man säger att man ska göra något o sen gör något helt annat?
    Om du är medborgare och folkbokförd i Sverige idag och uppger till skatteverket att du ämnar emigrera, för att senare återvända in i landet utan att folkbokföra dig....
    Då skulle det innebära att du angav oriktiga uppgifter till skatteverket när du anmälde att du ämnade emigrera. Dessutom byter du mot anmälningsskyldigheten när du inte folkbokför dig vid återkomsten.

Så här står det i folkbokföringslagen:

42 §   Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§.

Är brottet med hänsyn till att brottsligheten utövats systematiskt eller i större omfattning eller annars att anse som grovt, döms för grovt folkbokföringsbrott till fängelse i högst två år.

nihka skrev 2020-09-07 16:46:34 följande:
    Det finns fortfarande inget i brottsbalken så det är inget lagbrott att befinna sig i landet utan att vara folkbokförd. Följaktligen finns inga "illegala" invandrare.
    Ditt resonemang faller på att om jag "köper en bit mark o bygger en koja o bor i", så befinner jag mig inte bara i landet i juridisk mening, jag är då per definition bosatt där.

Folkbokföringslagen säger:

3 §   Den som efter inflyttning anses vara bosatt i Sverige ska folkbokföras. En person anses bosatt här i landet om han eller hon kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) i landet under minst ett år. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska folkbokföras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist här.

En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila här i landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan här minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

26 §
      Den som har flyttat in från utlandet och ska folkbokföras ska anmäla inflyttningen till Skatteverket. En sådan anmälan ska göras inom en vecka efter det att han eller hon har vistats i landet i tre månader.

42 §   Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§. Är brottet med hänsyn till att brottsligheten utövats systematiskt eller i större omfattning eller annars att anse som grovt, döms för grovt folkbokföringsbrott till fängelse i högst två år.

Det är med andra ord i allra högsta grad olagligt och straffbart att bosätta sig i Sverige utan att vara folkbokförd.
    Som jag nämnt tidigare så är det fängelse med i straffskalan, även för brott av normalgraden.

nihka skrev 2020-09-07 18:47:16 följande:
    Som sagt är det inget lagbrott att inte vara folkbokförd. Du kommer att stå utanför samhället, men var det inte det du ville?

Nej, man måste inte bo i Sverige för att äga mark här och man är inte alls per definition bosatt här om man bygger en skogskoja och sover i den. En skogskoja av den typen jag har beskrivit har ingen adress (och ingen avlopp ) så du kan inte vara skriven där även om du ville.
    Det är visst ett lagbrott att inte vara folkbokförd om man är bosatt i landet, det stod i utdraget ur folkbokföringslagen som jag citerade i förra inlägget, det som du strök över du vet...

Man måste absolut inte vara bosatt i landet för att äga en fastighet här, när har jag påstått det?

Men du är per definition bosatt i landet om du lever enligt den definition som formulerats i folkbokföringslagen, du vet det där andra stycket av det jag citerade i förra inlägget.

Så om du bygger dig en koja o sover i den, oavsett om den ligger på din egen fastighet eller inte, så säger folkbokföringslagen att du ska vara folkbokförd där.

Problemet som uppstår för dig då, om du försöker folkbokföra dig där, är att boverket ställer en massa jobbiga krav på byggnaden som den måste uppfylla för att blir godkänd för boende.
    Det ena ger det andra.... O det hela slutar alltid med att jag kan inte, utan att bryta mot lagen, "bygga mig en koja o bo i den o inte behöva betala nånting".

Att det springer runt en otroligt stor mängd människor i detta land för tillfället som bryter mot denna lag är helt uppenbart, det ifrågasätter jag inte alls.
    Det blir ju också svårt att bevisa om dessa personer per definition är bosatta här, eller bara vistas i landet tillfälligt.
    Därför blir det ju även mycket svårt att lagföra någon för dessa brott, men det innebär ju inte att det blir mindre olagligt för det.
    nihka skrev 2020-09-08 00:55:46 följande:
    Vad bra att du har förstått att man inte måste vara bosatt i landet för att äga mark. Och sedan plussar du på att man inte måste folkbokföra sig här för att sova i en koja i skogen. Tänk vad jobbigt det skulle bli om alla som kom hit var tvungna att folkbokföra sig
    Jag har aldrig påstått att man behöver vara varken bosatt eller folkbokförd i landet för att äga en fastighet, inte ens i närheten.

Jag har heller aldrig sagt att att man måste fokbokföra sig för att sova i en koja i skogen, det skulle innebära att t.ex alla turister som kommer hit o campar skulle behöva folkbokföra sig.

Men om du har för avsikt att faktiskt bo i en koja i skogen, att leva ditt liv där utan att folkbokföra dig på den fastigheten... Då bryter du mot folkbokföringslagen.

Det du med intention ständigt missförstår är att det per definition är juridisk skillnad på att vistas i landet och att vara bosatt i landet.
    Om du vistas i landet i sån omfattning att du enligt definitionen i folkbokföringslagen paragraf 3 är bosatt i landet, så har du som individ anmälningsplikt att folkbokföra dig.

3 §   Den som efter inflyttning anses vara bosatt i Sverige ska folkbokföras. En person anses bosatt här i landet om han eller hon kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) i landet under minst ett år. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska folkbokföras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist här.

En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila här i landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan här minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

Så jag säger det igen, nej. Du kan inte "köpa en bit mark, bygga en koja, bo i den o inte behöva betala nått". Inte utan att bryta mot lagen.

OM vi ska skita i vad som är lagligt o inte så är det väl en betydligt bättre idé o bara kopiera det som alla snyltare i vårt samhälle redan gör? Lev på nån form av bidrag, a-kassa, sjukpenning eller socialbidrag o sen jobba svart på sidan av?

Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-08 18:47:07 följande:
    Vad får jag för pengarna jag betalar i skatt för att denne snyltare ska leva på andra?    
    Det är ju när man börjar fråga sig själv just den frågan som man börjar titta sig lite omkring i samhället...

Jag har egentligen inget emot att de som har det kämpigt o lever fattig får visst stöd ifrån samhället, jag har heller inget emot att vara med o bidra till att dessa resurser faktiskt finns.

Men detta storskaliga och systematiska missbruk av välfärden i allmänhet och socialförsäkringssystemen i synnerhet som pågått en längre tid nu får mig att ifrågasätta allt detta i grunden. 

Mest påtagligt är våra politikers rent naiva, apatiska och handlingsförlamade inställning till det hela, det tillåts ju bara fortgå.
    Ibland händer det någon enskild händelse som får stor spridning och uppmärksamhet, då står de där på rad o fördömer det som hänt. Det används starka ord o det lovas satsningar både på det ena o det andra...... sen händer precis ingenting.

Ta bara det som hände nu i helgen, äntligen vågar en höjdare inom polisen ryta ifrån ordentligt o tala klarspråk om de stora problem vi har med gängkriminalitet.
    Likförbannat kliver åsnan Lövén upp vid podiet dagarna efteråt o säger rakt ut att det inte går att koppla ihop gängkriminaliteten med etnicitet eller migration....
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-08 21:43:58 följande:
    En åsna verkar i detta fall kunna svara mer klarsynt än ditt inlägg.
    Som på beställning så publicerades just denna artikel i SvD

https://www.svd.se/miljoner-i-bidrag-forsvinner-till-kriminella-klaner

Kriminella klaner dränerar samhället på hundratals miljoner genom brott och bidragsfusk. Det säger nationalekonomen Ingvar Nilsson. Försäkringskassans egna samordnare tror problemen underskattats.

Kriminella släktbaserade nätverk, så kallade klaner, använder svenska bidragssystem som en inkomstkälla. Sätten att lura staten är många och kostnaden för samhället är hundratals miljoner. Det säger nationalekonomen Ingvar Nilsson, som i sitt yrke bland annat har räknat på vad utanförskap kostar för kommuner, myndigheter och samhället i stort.

? Vi har en omfattande attack mot våra välfärdssystem, säger Ingvar Nilsson.

? Man fuskar med allt som genererar pengar. I en rent kriminell del säljer man droger och utpressar, i annan del utnyttjas välfärdssystemen. Det finns mängder av varianter. Man kan ha fejkade anställningar med lönebidrag. Man kan låtsas att någon är långtidssjuk för att göra assistansbedrägerier.

Rättegångar har visat hur kriminella klanliknande nätverk tillskansar sig offentliga medel via allt från hemtjänst- och assistansbolag till arbetsmarknadsåtgärder.

I Södertälje lurades till exempel Försäkringskassan på 29 miljoner kronor när företaget Elma Assistans skrev falska tidrapporter för assistenter åt funktionshindrade.

Statistiken visar att runt 10 procent av Försäkringskassans återkrav gäller utbetalningar till organiserad brottslighet, men mörkertalet kan vara större, enligt Thomas Falk.

Han säger att bidragsbrott kan vara en större inkomstkälla för den organiserade kriminaliteten än vad många tror:

? Jag tror att den är underskattad: att ha en fast vit inkomst ger så mycket mer för de kriminella, säger Thomas Falk.

Finansminister Magdalena Andersson (S) framhåller i en skriftlig kommentar till SvD att regeringen har vidtagit flera åtgärder, varav den senaste är att föreslå ändrade momsregler för att stoppa stora momsbedrägerier mot Skatteverket.

?Hela legitimiteten för det svenska välfärdssystemet står på spel när bedrägerier från organiserad brottslighet riktar sig mot samhällets gemensamma resurser. Myndigheternas insatser är en kärna i arbetet med att upptäcka och stoppa nya brottsupplägg?, skriver Magdalena Andersson.

Jag delar helt o fullt finansministerns tes att hela legitimiteten för det svenska välfärdssystemet verkligen står på spel.

Det är dock mycket hög tid att gå från ord till handling, påvisa lite resolut handlingkraft. Men det vet ju alla som följt denna utveckling att de etablerade politikerna är fullständigt oförmögna att verkställa, det har de bevisat gång på gång.

Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-08 23:08:51 följande:
    Tänk att du ändå kan hålla med de du säger att du föraktar så - det är stort, eller sjukt... hur du nu vill se det.

Att brottslighet verkar i olika stadier av 'mognad' är ingenting som är unikt för Sverige eller för samtiden. Det har funnits länge.

Det finns åtskilliga exempel i nyare tiders historia där organiserad brottslighet är inkorporerad i näringsliv,  offentlig verksamhet och politisk styrning förekommer i olika omfattning i alla länder på klotet oberoende av statsskick och styrande ideologi. 

Självklart urholkar det såväl finanser och förtroende. Men det är viktigt att förstå att all brottslighet verkar i de samhällen som finns under de villkor som ges dem i dessa samhällen och att all organiserad brottslighet verkar på en global brottslig marknad där tillgång och efterfrågan styr vilken verksamhet brottsligheten ska utnyttja.
    Jag kan absolut hålla med i sakfrågor, som nu när finansministern ställer sig upp och säger att "Hela legitimiteten för det svenska välfärdssystemet står på spel när bedrägerier från organiserad brottslighet riktar sig mot samhällets gemensamma resurser"

Hon har ju fullständigt rätt, hon gör ju precis samma poäng som jag försöker göra själv. Vi är överens om vad problemet är och att problemet faktiskt finns. Även du själv verkar ju vara helt överens om att detta faktiskt är ett otroligt stort problem.

Den stora skillnaden kommer i att jag utöver detta även fullständigt har tappat förtroendet för de etablerade politikernas förmåga att faktiskt göra någonting åt det. 
    Jag blir även mer o mer övertygad ju fler år som går, eftersom inga åtgärder eller ändringar de verkställer verkar göra någon som helst skillnad i praktiken.

Jag gillar speciellt det sista stycket i ditt inlägg, våra socialförsäkringssystem skall givetvis vara uppbyggda på ett sådant sätt, och med sådana villkor, att de inte är möjligt att oärliga människor ges tillfälle att missbruka dessa.
    Anonym (tobbe) skrev 2020-09-08 23:47:05 följande:
    Fast om man inte vill betala skatt eller bidra till det allmänna så är det inga problem. Man kan bo i skogen på annans mark och nyttja allemansrätten. Problemet med folkbokföring är inte svårt. Man folkbokförs i den kommun som man vistas den mesta tiden. Dvs man blir folkbokförd på kommunen och inte en speciell adress i kommunen. Det är så uteliggare tex kan vara folkbokförda. Sen om någon skulle kräva att man ska vara folkbokförd i den koja i skogen man lever i är också väldigt lätt med tanke på att man flyttar runt med jämna mellanrum och därför inte anses ha en fast adress. Så du kan släppa diskussionen om att man måste vara folkbokförd på en adress.
    Du kan inte på något vis nyttja allemansrätten för att bosätta dig på en fastighet som ägs av annan. Allemansrätten ger oss rätt att vistas på annans mark, inte att bosätta oss.
    Men du har rätt i att man som individ kan bli folkbokförd hos kommunen, men då är du ju ändå inne i systemet o behöver skatta på dina inkomster och tillgångar.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-09 08:44:31 följande:
    Med mer kunskap inom varierande områden framträder gränsen mellan det kända och okända som mer komplex och både problem och lösningar blir mer mångfacetterade.

Att tror att det finns system som inte kan missbrukas eller utnyttjas är single minded.
    Det är inte på några sätt komplext att förstå att om antalet som bidrar till systemet ständigt minskar procentuellt, samtidigt som antalet som nyttjar systemet ökar, det kommer till slut till en punkt där det inte längre är hållbart.

Det behövs inga mångfacetterade analyser för att förstå det.

Mångfacetterade komplexa analyser och lösningar krävs dock om man ska lyckas undgå att erkänna att något man inte vill ska vara sant faktiskt enligt all bevisning och forskning är sant.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?