Inlägg från: Anonym (Skattmasen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skattmasen)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 23:56:49 följande:
    De turistvisum som jag varit i kontakt med (vilket inte är många) gav mig rätten att vistas som just turist en begränsad tid i ett land där jag inte var medborgare, o slita ner det landets asfalt o betong med mina skor.
    Jag är som sagt helt öppen för att detta även gäller åt andra hållet.
    Annars är det inte ovanligt att en turistskatt skall betalas tillsammans med boendet, så turisterna bidrar till sina kostnader.

Men gäster som bor hos/med vänner/familj fångas inte in i det systemet.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-30 11:17:33 följande:
    Du är medveten om att du behöver betala fastighetsavgift när du äger en fastighet i detta land?  Det hette tidigare fastighetsskatt...

Det är inte bara inkomster av arbete eller avkastning på kapital som beskattas.
    Det är ingen skatt på tält, annat än momsen, men om du köper ett begagnat tält slipper du den skatten.

Så länge du inte stannar för länge på samma plats och inte stör ägare eller andra som vistas i naturen är det inga problem, för transport kan du skaffa en skattebefriad  begagnad cykel.

Nyttjande av mobiltelefon innebär att du får lov att betala moms. 

Mat och husgeråd finns att få tag i momsfritt och kanske också gratis.

Om du inte vill betala annan skatt än inkomstskatten är det möjligt för den som vill.
  • Anonym (Skattmasen)
    nihka skrev 2020-08-30 18:00:47 följande:
    Hahaha. Jag var tvåa på bollen smile2.gif
    Du slog in den i mål på returen - målvakten var upptagen med att kontera och attestera fakturor
  • Anonym (Skattmasen)

Saknar tiden med alla dessa kojor jag och dottern byggde  Hjärta

nihka skrev 2020-08-30 18:34:33 följande:
    Hoppas du inte sitter i en koja och gör det utan att betala erfoderliga avgifter smile2.gif

Vi blev hårt 'beskattade' av hennes mor...
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-30 19:08:01 följande:
    Ordet fastighet har absolut ingen som helst koppling till någon byggnad över huvud taget i skatteverkets värld.

Lagfaren ägare betalar fastighetsskatt även på fullständigt obebyggd mark.

Det är fult att äga enligt Jante, det måste vi bestraffa.
    Ett sätt att komma runt det för dig är att skaffa en så kallad byggnad på ofri grund som är så lågt värderad att den saknar taxeringsvärde - en koja som föreslogs ovan  - på arrenderad mark skulle funka.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-02 21:53:54 följande:
    Du måste enligt folkbokföringslagen vara folkbokförd på den adress där du har din "huvudsakliga dygnsvila". Så enligt lag så måste du vara folkbokförd där du i praktiken bor.

Det är inte heller möjligt att folkbokföra sig på en fastighet som saknar boningshus, alltså behöver det finnas en befintlig byggnad på fastigheten som lever upp till kraven, eller så behöver du uppföra en. I båda fallen krävs bygglov, något du endast får om fastigheten är av typ 210 småhusenhet, tomtmark.
    Hur du än väljer att lösa detta så kommer det resultera i att du blir tvungen att betala antingen fastighetsavgift, eller fastighetsskatt.

Dessa argument går inte på något sätt runt, de går framåt. 
    De leder fram till att det inte är möjligt att i Sverige idag "Köpa en bit mark och bygger en koja så kan du bo där utan att betala något och utan att få något."

Nu har jag inte ens kommit in på reglerna som även tvingar dig att anlita kommunens gällande hushållssopor och tömning av enskilt avlopp, det enskilda avloppet som i sig omfattas av otroligt hårda krav idag. Det är också en del av kraven som måste uppfyllas för att få tillstånd att bo på mark som man äger.
    Det är bra att du förstått att det finns regler - en del av dessa regler handlar om olika skattesubjekt och vilka skatter de ska betala.

Så nu är det kanske slutsnackat om vem som betalar vad och att vi från detta håller oss till hur reglerna beskriver olika skattesubjekt.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-05 09:59:50 följande:

Nu handlar ju detta exempel om mig, en person som i nuläget är folkbokförd i Sverige.
    Hur ska jag på ett lagligt sätt "köpa en bit mark o bygga en koja som jag sen bor i utan att betala nånting"

Det du har rätt i är att det faktiskt går att leva i detta land utan att betala skatt, då som "papperslös". Men det fungerar bara för en person som inte redan är folkbokförd i Sverige.
    Jag kan inte lämna uppgifter till skatteverket att jag inte är bosatt i landet längre utan att det innebär att jag begår lagbortt, OM jag även efteråt är kvar i landet.
    Med en faktura som skickas ut till alla medborgare varje månad?

Där det även är specificerat hur mycket de olika delarna av samhällsservicen kostar.
    All infrastruktur får man sen själv välja om man vill utnyttja och då blir det pålagt en avgift för just den, vill du t.ex köra bil på statens vägnät på kryssar du i rutan "vägnätet".

Dessa avgifter skall givetvis även vara linjära, samma pris för alla.

Den stora finessen med detta är att varje del av samhället och infrastrukturen blir individuellt självbärande.
    Politikerna kan inte ta pengar som betalats in till t.ex sjukvården och använda till att bygga en väg, de pengarna är öronmärkta till just sjukvården.
    De som väljer att nyttja vägnätet och betalar för det vet att de pengar de betalar går till att underhålla och bygga ut just vägnätet, politikerna kan inte ta dessa pengar och bygga järnvägsräls.

Jag är givetvis realist och förstår att detta aldrig kommer att bli verklighet, inte i detta land där majoriteten är så invaggade i den falska trygghet som de finner i att "veta" att staten är stark o tar hand om mig när jag inte klarar av att ta hand om mig själv.
    De allra flesta är så insnöade i detta att de faktiskt genuint tror på att de allra flesta tjänar på nuvarande system, att de får ut mer ur det än vad de stoppar in i det.
    Att olika skatter går till olika budgetområden och att dessa skatter ger tillgång till olika samhällstjänster för hela befolkningen är någonting som gynnar hela samhället och genom det enskilda personer. Genom att olika enskilda personer bidrar efter förmåga minskar segregation och annan splittring inom samhället samtidigt som samhället får tillgång till resurser i form av en stor mängd personer med kunnande inom många olika områden. En del menar att det skattefinansierade samhället skapar möjligheter för enskilda människor och samhället som helhet som många gånger om överskrider de möjligheter som man i vissa länder har som en vision, en dröm.. här är det verklighet, där är det enbart en dröm.

De motiv du tillskriver människor pekar mer på din syn på andra än vad som utspelar sig i verkliga livet hos människor.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-05 20:19:26 följande:
    Mycket väl talat!

Då är vi överens om varför vårt samhälle inte fungerar i nuläget.

Jag säger inte emot dig.

Problemet jag har i nuläget är att jag totalt och fullständigt har tappat förtroendet för sittande regering att förvalta våra gemensamma resurser.

Kan du berätta vilka saker den sittande regeringen gjort under sin regeringsperiod som gör att du förlorat förtroendet för att de ska kunna förvalta våra gemensamma resurser?
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-05 21:26:14 följande:
    Har du levt under en sten sen 2014?

De större problemen kretsar kring oförmågan att hantera den skenande gängkriminaliteten och att socialförsäkringssystemen och skolan är på god väg att kollapsa fullständigt.
    Att de sen med en dåres envishet ständigt vägrar se kopplingen mellan detta och det faktum att det kommit hit över 800.000 människor de senaste åren som haft ingen eller mycket liten integration i vårt samhälle?  Varav det nyligen framkom att 78% ännu inte är självförsörjande....

Istället så kör de bara huvudet i sanden o låtsas som att det regnar. Öser istället på med reformer som kretsar kring jämställdhet och genumflum  

Lövén själv satt ju i Agenda i början av sommaren o myntade det numera berömda "ingen såg det komma"
    Jag har inte bott i den där kojan du drömmer om

Så att regeringen SL1 begränsade invandringen och SL2 förlängde den tillfälliga lagen är det du lastar dem för...

Straffskärpningar och nya lagar för att möta den kriminalitet som länge funnits i Europa och nu finns i Sverige är också saker du lastar regeringen SL1 och SL2 för...

.. när dessa problem inte alls poppat upp som svampar ur intet sedan 2014.

Du är väldigt selektiv i historiebeskrivningen och du talar inte hela sanningen om ditt ställningstagande utan använder en populistisk förenklad modell. Kanske tror du på den, men jag uppfattar inte att du är så aningslös utan att du försöker någonting annat.

Bättre kan du.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-05 22:44:29 följande:
    De har mycket riktigt nyligen vaknat upp och yrvaket börjat fråga sig själva "hur kunde det bli så här?"

Men alla försök till skärpningar, fördömanden och hårda slagord är ju så pinsamt tafatta och otillräckliga.

Ta det som hände nyligen med dessa "dödspatrullen", de har härjat runt i många många år o blivit dömda för många brott här i landet. Likförbannat så går de där på våra gator.... Nu blev de tagna för 1 skjutning i Danmark = livstids fängelse.

Ta dessa upplopp i Malmö i förra veckan i samband med "koranbränningen".
    Inte nog med att den som faktiskt hade skött sig och sökt tillstånd enligt regelboken, han fick ej tillstånd och 2års inreseförbud.
    Medans de som senare medverkade i upploppen, kastade sten o brandbomber mot polisen, det ledde inte till en enda lagförd. Polisen blev instruerad att inta ett lågaffektivt bemötande för att inte provocera?

Eller den filmen som cirkulerar på sociala medier för tillfället där en samling människor som i kraftigt numerärt övertag omringar ett par poliser som är där för att försöka lösa en konflikt.... 

Senast idag kom det ju en stor artikel i SvD där höga polisbefäl äntligen går ut öppet o vågar prata om "kriminella klaner". Biträdande rikspolischefen vågar säga öppet att det är uppenbart att det finns många individer som inte önskar vara en del av samhället och inte respekterar dess lagar o regler. Polisen har kännedom om ett 40-tal "släktbaserade nätverk" som kommit till landet enbart för att organisera kriminalitet. De har stor makt, stort våldskapital och tjänar pengar på narkotika, våld och utpressning. De tar sig också in i näringslivet och i det politiska livet för att försöka styra en kommun, eller till och med Sverige.
    Så hur många regeringar bakåt vill du klandra?
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?