Inlägg från: Anonym (Skattmasen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skattmasen)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (Trötter) skrev 2020-08-26 21:10:37 följande:
    Problemet är att man fastnar i ett evigt kretslopp av motfrågor.

Eller hur?
    Tycker du det?
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Trötter) skrev 2020-08-26 21:14:27 följande:
    För övrigt så verkar det, vad jag kan förstå, som att en enskild firma inte är ett skattesubjekt (som du så fint vill svänga dig med).
    För den enskilda firman är den fysiska personen skattesubjekt eftersom det inte finns någon juridisk person., denne betalar in egenavgifter baserat på nettovinsten om verksamheten har F-skattsedel eller FA-skattsedel - detta då det inte handlar om lön utan om överskott i  verksamheten.  Detta gäller för enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag. 

Jag vet att tidigare då personer som drev enskild firma utan F-skatt skulle företagskunder till denna betala in skatt och sociala avgifter. Nuförtiden tror jag att F-skatt eller FA-skatt är nödvändig för att sälja tjänster.

Så, ja om du driver egen verksamhet med F- eller FA-skatt får du betala egenavgift och löneskatt på överskottet för din egen räkning. Har du anställda i den egna verksamheten så är dessa egna skattesubjekt och det ver vi redan hur det fungerar med avgifter och skatter för anställda.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 20:03:15 följande:
    Jag ber om ursäkt, jag missade faktiskt helt att det slunkit in ett "inte" där.

Jag missade det eftersom alla dina andra argument får dig att framstå som att du faktiskt föredrar detta vansinne till skattefinansierad välfärd som vi har idag.

Du fick det framstå som att du ansåg det vara en negativ utveckling om vi gör förändringar i välfärden som leder till "ett mycket segregerat samhälle."

Jag ber åter igen om ursäkt, jag ska inte läsa så slarvigt i fortsättningen.
    Ja, ett mycket segregerat samhälle ser jag som en negativ utveckling.

I ett mycket segregerat samhälle ökar misstro mot samhälle och andra grupper och personer.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 15:14:04 följande:
    Rimligtvis bör vägskatten som fordonsägaren betalar in finansiera vägnätet?

Även alla andra fordonsrelaterade skatter t.ex de på drivmedel?
    För vilka utgifter förespråkar du skatt respektive faktura?
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 15:14:04 följande:
    Rimligtvis bör vägskatten som fordonsägaren betalar in finansiera vägnätet?

Även alla andra fordonsrelaterade skatter t.ex de på drivmedel?
    För att vara konsekvent i ditt resonemang är det en km-avgift som är rätt.

Men ingen kräver att resonemang ska vara koherenta.

• Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 16:44:34 följande:
    Min uppfattning är att staten skall vara så "slimad" som det bara går.

Jag kanske glömmer någon punkt nu när jag höftar till det, men...
    *Sjukvård, med undantag för sådant inte är direkt livshotande eller fysiska handikapp.
    *Räddningstjänst, avgiftsfri utryckning vid rena olyckor.
    *Utbildning, liknande dagens upplägg, med skillnaden att du bör bli utkastad om du inte sköter dina studier o då bli återbetalningsskyldig för tiden du gått innan...
    *Rättsväsendet.
    *Militär/försvar

Utöver det så bör staten ha ansvar för landets infrastruktur och energiproduktion, men det ska inte vara skattefinansierat. De individuella delarna ska bära sig själva genom att de som använder betalar avgift för att bruka just den delen av infrastrukturen.
    (det ska t.ex inte som idag gå att skatta sönder biltrafiken o lägga tågräls för pengarna).

Utöver detta så kan den fria marknaden tillhandahålla tjänster och produkter.

Jag har säkert glömt nått, men det lär nog inte ta länge innan nån påminner mig om det Flört
    Skulle du vilja ha differentierade skolavgifter beroende på hur mycket lärarstöd som behövs?

Tyvärr är resultatet om dina önskemål/ din vision infördes ett segregerat samhälle där stora grupper inte skulle ha tillgång till några samhällsfunktioner och infrastruktur, varken vägar, gångbanor, el, medicin, vatten, toaletter/avlopp, utbildning eller ens begravningar.  Favelor och kåkstäder med misär och ett samhälle som gynnar de som föds i familjer med ekonomiskt kapital eller våldskapital, organiserad brottslighet som du aldrig kunnat föreställa dig.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 22:52:37 följande:
    Skratta du gosse, jag har haft km-räknare på en lastbil jag körde i min ungdom. Det där med att betala i proportion med hur mycket man sliter på vägarna har sin logik, skulle ju även vara lätt som en plätt att införa samt administrera med dagens teknik.
    Så jag hugger på den, även det bör vi införa.
    Km-räknare på skor också?
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 23:05:04 följande:
    Skrev jag inte att just utbildning skulle vara en av få saker som borde administreras av staten och vara skattefinansierat?

Beskriver du inte ganska på pricken det samhälle vi har idag? Om än i något mildare grad, men på ständigt neråtgående?
    Kanske kan denna skatt tas in som arbetsgivaravgift och inkomstskatt
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 23:08:10 följande:
    Hehe, gångbanor är väl rimligare att det faller under allmänna platser egentligen. Där får du lov att vistas och gå om du är medborgare och har betalt den grundläggande "medborgarskatten".
    Kan gäster i landet besöka allmänna platser utan att betala avgifter?  Har du något system för att hur en sådan ev avgift skulle tas in? Jag menar, du kanske anser att det är orättvist att du ska betala för andras gäster?
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 23:40:16 följande:
    Reglerna för turistvisum hanterar väl det?

Turism är något jag absolut välkomnar, det lilla slitage de gör med sina skor genom att gå på våra gator har vi igen oräkneliga gånger om rent ekonomiskt genom att de är här o spenderar pengar.
    Ja, en gång betalade jag en turist-avgift för att besöka Öst-Berlin.. du har kanske hittat ett system som till delar provats förr.

Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?