Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (Peter) skrev 2020-08-26 08:03:26 följande:

OK.

Vad tjänar du idag innan skatt?

Vad tror du att du skulle tjäna utan att behöva betala skatt, och vilka saker som du idag tar för givna skulle du ha råd med? Skulle dina föräldrar haft råd att betala din utbildning? Skulle du kunnat skaffa barn? Infrastrukturen påverkar dig inget alls, och du tror du från myndig ålder haft råd med sjukvård?

Har en väninna som bor i USA, tillhör den akademiska medelklassen i USA.

När vi jämförde skatten och vad de fick lägga undan för att säkra sina barns möjlighet att plugga, försäkringdpremier (de har ändå sjukförsäkringen via deras arbetsgivare). Så var det beloppet högre (inklusive den skatt de betalade) än vad jag betalade i skatt.

Våra löner var rätt lika, hennes något högre.
  • sextiotalist
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-27 13:38:52 följande:

Hur menar du? Nej, det är inte frivilligt. Om du vill betala 5% skatt istället för 57-60% använder dom våld och kastar in dig i fängelse.. Du kan inte bestämma själv. Hur kan du betala vad du känner för om det stämmer? Du är automatiskt en löneslav om du befinner dig inom landets gränser och måste betala om du inte vill bli indragen i fängelset av polisen med våld. Dom flesta länder har löneslavar. Finns dom länder med 0 procent i skatt och där är dom inte slavar eller löneslavar och mer fria!

Va, får man fängelse?

I USA vet jag att man kan få fängelse för skulder

Blanda inte ihop det med skattebrott som är en annan sak
  • sextiotalist
    Anonym (tobbe) skrev 2020-09-01 01:31:04 följande:

Fastighetsskatten är borttagen. Vilket var dumt för det var ett sätt att beskatta dom rika utan att dom kunde smita så som dom gör med andra skatter. 

Sen en koja är svårt att beskatta dels för att den kan man slänga upp varsomhelst och dels för att den inte är beskattningsbar. På samma sätt som ett tält inte är det ett tält är ju på sätt o vis en koja det också fast gjord av tyg. Men som andra skrivit du får nog googla lite fakta för det verkar som om du betalar skatter som du inte behöver. Skatteverket lär nog undra över all fastighetsskatt och annat du betalar in.

Obebyggd tomt betalar man full fastighetsskatt. Har en väninna som tillsammans med sin man äger granntomten, obebyggd, i en väldigt attraktiv kommun i Stockholm och den är dyrare per år än deras kostnader för huset. Han har arbetat med fastighetsekonomi i många år, är rätt säker på att han har koll på lagstiftningen
  • sextiotalist
    Anonym (tobbe) skrev 2020-09-01 01:31:04 följande:

Fastighetsskatten är borttagen. Vilket var dumt för det var ett sätt att beskatta dom rika utan att dom kunde smita så som dom gör med andra skatter. 

Sen en koja är svårt att beskatta dels för att den kan man slänga upp varsomhelst och dels för att den inte är beskattningsbar. På samma sätt som ett tält inte är det ett tält är ju på sätt o vis en koja det också fast gjord av tyg. Men som andra skrivit du får nog googla lite fakta för det verkar som om du betalar skatter som du inte behöver. Skatteverket lär nog undra över all fastighetsskatt och annat du betalar in.

Fastighetsskatten är inte borttagen

Obebyggd småhustomt ska betala 1%av taxeringsvärdet i statlig fastighetsskatt.

En obebyggd tomt omfattas inte av begränsningsregeln
  • sextiotalist
    nihka skrev 2020-09-02 01:55:29 följande:

Det var inte frågan om tomt utan mark. Jag påminde om att det inte finns någon markskatt och fick ett svar med innehåll om skatt på tomter.

Markskatt har aldrig funnits, eftersom det i lagtext heter fastighet.
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2020-09-02 10:46:07 följande:

jaha... vi som äger hus betalar fastighetsskatt som vanligt. Jag vet inte om borttagen skatt. Och de flesta svenska barnfamiljer bor nog i hus. Inte är de rika allihopa. 

Numera heter det tydligen fastighetsavgift , om det berör de fastigheter som omfattas av begränsningsregeln och den betalas till kommunen. Har man en obebyggd tomt så betalar man fastighetsskatt till staten
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2020-09-02 11:49:30 följande:

Okej.... jag har nog inte tittat på det så noga, om det har ändrats något. Vet bara att jag fortfarande får en taxeringsbesked, alltså en sån med taxeringsvärde. Det var nog min man som betalat det, så jag har inte tänkt på det.

Det betalar man inte utan är ett underlag i deklarationen
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2020-09-02 15:39:02 följande:

Jo, det vet jag. Jag blandade ihop nu. Jag menar om det var något som betalas så räknas det väl ut, läggs till, dem vanliga betalningar av ränta/amortering eller så är det är med i deklarationen. 

Det är via deklarationen och äger du 50% så läggs 50 % som underlag för din skatt
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?