Inlägg från: Anonym (tobbe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tobbe)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Det är ingen som hindrar dig ts från att inte jobba och bo i en koja i skogen utanför samhället. Däremot om du drar nytta av samhället då ska du givetvis betala tillbaka i den mån du kan. Förövrigt även om du inte skulle betala skatt skulle du ändå vara slav för en arbetsgivare enda skillnaden skulle vara att du inte skulle ha någon sjukvård skola m.m. Du skulle vara som gamla tiders statare.

• Anonym (tobbe)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-30 14:21:10 följande:
    mmm, precis.

Det skulle nog vara enda sättet, bara äga begagnat lösöre, driva runt likt en luffare o utnyttja varje mm av allemansrätten.... Byta till sig mat i utbyte mot olika tjänster man kan utföra?

Nä, även jag är ju uppfostrad i detta Sosse-marinerade land, i en arbetarfamilj. Jag har blivit matad med dessa floskler om solidaritet sen barnsben, jag har tagit stolthet i att vara en bidragande del i det svenska samhället.
    Men sen 15-20år så har jag funnit mig själv ifrågasätta mer o mer, jag ser o hör dagligen saker som får mig att ifrågasätta vad tusan det är som håller på att hända.
    I dessa digitaliserade tider med fritt flytande information finns ju även möjlighet att själv bilda sig en uppfattning som inte funnits tidigare. De som nu vill kan själva aktivt söka ofärgad och ofiltrerad information, själva processera den och bilda sig en uppfattning. Istället för att bara sitta i tv-soffan o bli matad...

Men jag känner att det börjar dra lite OT för just denna tråden...
    Du är medveten om att den sk infon inte är objektiv. Det är för det mesta fejkade fakta gjorda av människor som vill få dig att agera som dom vill. Fakta kan man leta själv och den har alltid funnits där. Vi har ju något som heter offentlighetsprincipen. Du har alltid kunnat ta fram fakta om hur staten styrs.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-30 23:02:26 följande:
    Eftersom att jag personligen genom åren ägt ganska många fastigheter, bebyggda med både boningshus och industribyggnader, men även de som varit helt obebyggda, så vet jag av egen erfarenhet att det du säger inte stämmer, alls. 

Det värsta är ju fastighetstyp 210, småhusenhet-tomtmark (i vardagligt tal en obebyggd villatomt). Då har du till o med högre fastighetsskatt än vad du senare får i fastighetsavgift när tomtmarken är bebyggd, 1% resp 0.75%
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-30 19:18:05 följande:
    Ett sätt att komma runt det för dig är att skaffa en så kallad byggnad på ofri grund som är så lågt värderad att den saknar taxeringsvärde - en koja som föreslogs ovan  - på arrenderad mark skulle funka.
    Faktiskt, den hade jag inte koll på.

Men det gäller att få ett taxerat byggnadsvärde under 50.000:- Annars är du skyldig att betala fastighetsavgiften (dock halva taket) trots att du inte ens äger marken det står på, Sverige är fantastiskt.

Fastighetsskatten är borttagen. Vilket var dumt för det var ett sätt att beskatta dom rika utan att dom kunde smita så som dom gör med andra skatter. 

Sen en koja är svårt att beskatta dels för att den kan man slänga upp varsomhelst och dels för att den inte är beskattningsbar. På samma sätt som ett tält inte är det ett tält är ju på sätt o vis en koja det också fast gjord av tyg. Men som andra skrivit du får nog googla lite fakta för det verkar som om du betalar skatter som du inte behöver. Skatteverket lär nog undra över all fastighetsskatt och annat du betalar in.
  • Anonym (tobbe)
    sextiotalist skrev 2020-09-01 10:31:38 följande:
    Obebyggd tomt betalar man full fastighetsskatt. Har en väninna som tillsammans med sin man äger granntomten, obebyggd, i en väldigt attraktiv kommun i Stockholm och den är dyrare per år än deras kostnader för huset. Han har arbetat med fastighetsekonomi i många år, är rätt säker på att han har koll på lagstiftningen
    Nu lurades visst alliansen när dom påstod att dom tog bort fastighetsskatten för när det gäller obebyggt verkar det finnas kvar. Dock är det bara en procent av taxeringsvärdet. När det gäller hus är det dock borttaget och där är det bara avgift och det finns dessutom ett tak för hur hög den kan bli så det blir inte mycket. Men som sagt var din väninna betalar en procent av taxeringsvärdet så det är inte farligt speciellt med tanke på vad marken är värd. 

Personligen tycker jag att man bör ta tillbaka fastighetsskatten för den var en skatt där dom rika inte kunde gömma undan pengar. 
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-02 22:49:52 följande:
    Men om vi själva ska tillåtas välja vilka lagar som ska gälla oss själva så är det väl mycket enklare att bara jobba svart, varför föreslog du inte det från början?
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-02 22:30:16 följande:
    Det är bra att du förstått att det finns regler - en del av dessa regler handlar om olika skattesubjekt och vilka skatter de ska betala.

Så nu är det kanske slutsnackat om vem som betalar vad och att vi från detta håller oss till hur reglerna beskriver olika skattesubjekt.
    Jag kommer ärligt inte ihåg vad vi hade för meningsskiljaktigheter sist du försökte upprepa ordet skattesubjekt orimligt många gånger i samma inlägg, o jag orkar inte scrolla tillbaks o se efter.

Vad är din poäng nu? 

Var en kille som bodde sju år i skogen i Jämtland. Han hade ingen adress och behövde inte skatta. Så uppenbarligen går det att leva så.
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-03 18:05:20 följande:
    Lösdriveri finns mycket riktigt inte längre som begrepp i svensk lag. Men mycket utav det som reglerades därav regleras nu istället av andra lagar och förordningar.

Enligt folkbokföringslagen så ska alla individer som är bosatta i Sverige vara folkbokförda, det är även mycket detaljerat reglerat vart en person skall vara folkbokförd.
    Jag har aldrig tänkt på detta tidigare eftersom det är en absurd tanke, men för skoj skull så ögnade jag igenom lagen nu.... Som jag uppfattade det så finns det i princip endast 2 sätt för en person att bli avregistrerad, det är att antingen avlida eller att anmäla varaktig flytt utomlands. 

Att ange falska uppgifter ang folkbokföringen är sedan sommaren 2018 i allra högsta grad straffbart, det finns till o med fängelse med i straffskalan även för brott av normalgraden.

Så jag står fast vid min tidigare inställning, det är i Sverige idag inte möjligt att "köpa en bit mark, bygga sig en koja att bo i o slippa betala nånting" utan att man begår lagbrott.
    Du behöver inte köpa mark och bygga en koja och du behöver inte en bostad för att folkbokföra dig. Du kan folkbokföra dig på den kommun där du tillbringar din mesta tid. Det är så en bostadslös tex kan folkbokföras. Så du kan folkbokföra dig i en kommun och sen bara flytta ut i skogen och leva fritt genom allemansrätten. Så vill man leva offgrid och inte vara med i samhället och betala skatt m.m så är det inga problem. Du kan leva som skogsmulle.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-08 17:44:28 följande:
    Jag har aldrig påstått att man behöver vara varken bosatt eller folkbokförd i landet för att äga en fastighet, inte ens i närheten.

Jag har heller aldrig sagt att att man måste fokbokföra sig för att sova i en koja i skogen, det skulle innebära att t.ex alla turister som kommer hit o campar skulle behöva folkbokföra sig.

Men om du har för avsikt att faktiskt bo i en koja i skogen, att leva ditt liv där utan att folkbokföra dig på den fastigheten... Då bryter du mot folkbokföringslagen.

Det du med intention ständigt missförstår är att det per definition är juridisk skillnad på att vistas i landet och att vara bosatt i landet.
    Om du vistas i landet i sån omfattning att du enligt definitionen i folkbokföringslagen paragraf 3 är bosatt i landet, så har du som individ anmälningsplikt att folkbokföra dig.

3 §   Den som efter inflyttning anses vara bosatt i Sverige ska folkbokföras. En person anses bosatt här i landet om han eller hon kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) i landet under minst ett år. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska folkbokföras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist här.

En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila här i landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan här minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

Så jag säger det igen, nej. Du kan inte "köpa en bit mark, bygga en koja, bo i den o inte behöva betala nått". Inte utan att bryta mot lagen.

OM vi ska skita i vad som är lagligt o inte så är det väl en betydligt bättre idé o bara kopiera det som alla snyltare i vårt samhälle redan gör? Lev på nån form av bidrag, a-kassa, sjukpenning eller socialbidrag o sen jobba svart på sidan av?

Fast om man inte vill betala skatt eller bidra till det allmänna så är det inga problem. Man kan bo i skogen på annans mark och nyttja allemansrätten. Problemet med folkbokföring är inte svårt. Man folkbokförs i den kommun som man vistas den mesta tiden. Dvs man blir folkbokförd på kommunen och inte en speciell adress i kommunen. Det är så uteliggare tex kan vara folkbokförda. Sen om någon skulle kräva att man ska vara folkbokförd i den koja i skogen man lever i är också väldigt lätt med tanke på att man flyttar runt med jämna mellanrum och därför inte anses ha en fast adress. Så du kan släppa diskussionen om att man måste vara folkbokförd på en adress.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?