• Anonym (F)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Slav åt staten? Snarare slav åt aktieägarna av min arbetsgivare.

Jag får en del värde tillbaka på skatten. Därmed inte sagt att jag tycker vare sig kommun eller stat använder skattemedlen rätt. Men hur mitt arbete gagnar mig annat än att jag får en nettolön? Nä... inget.

• Anonym (F)
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 00:12:13 följande:

Det är ett bra argument ja. Sjukvården. Jag håller med. Men samtidigt borde dom som inte vill betala skatt kunna ha den rättigheten, och betala sin egna sjukvård om dom har möjlighet istället. Privata sjukhus för dom med mycket pengar, och vanliga för dom med lite som exempel. fast sen respekterar jag som rika också vill betala skatt såklart, men jag menar mer att det ska vara ett VAL, och inte att någon som inte vill bli inkastad i fängelse och illa behandlad med våld som en slav om dom inte vill med sin fria vilja dom föddes med. Dom har inte den rättigheten, befogenheten eller auktoriteten att kräva att alla ska betala skatt i sverige. Speciellt när rika ändå köper upp dom alla i slutändan, och dom är korruptionen själva.

Du kan inte bo i ett hem eller ens ta ett steg utanför dörren utan att nyttja något som är skattesubventionerat/finansierat.

Hur ska det praktiskt gå till att nyttja t ex motorvägar eller järnväg, de som betalar skatt och de som inte gör det?

Ska gatubelysningen släckas för dig men tändas för de som betalar skatt?
  • Anonym (F)
    Anonym (Socialförsäkring) skrev 2020-08-24 11:18:12 följande:

Det vore ju trevligt, men lätt att missbruka.

Redan nu brukar egna företagare anställa frun med bra lön för något småjobb, bara för att hon ska maxa föräldrapenningen.

Det är inget missbruk. Egenföretagaren har stora kostnader för att maxa i arbetsgivaravgifter och preliminärskatter. Om frun sedan gör någon nytta eller inte är företagarens problem.
  • Anonym (F)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 15:06:39 följande:

Jag har inte sagt att någon uppvisar slavmentalitet.

Jag har noterat att du blandar ihop olika skattesubjekt och det saknas trovärdighet i uttalanden om skattelagstiftning och skattetryck.

Otrevligt och vettigt.

Vem står för det ena och vem står för det andra? 

Hur gagnar det myndighetsanställda vars lön betalas av staten (oss) att dryga sig på ett forum?

Många anser att arbetsgivaravgifter är skatter. T ex de pengar som mina AG kommer betala in till staten på de lönedelar som är över intjänandetaket på allmän pension (ålderspensionsavgift).

Pensionsmyndigheten skriver själva att det är en skatt. På hela mitt yrkesliv kommer det bli en miljon i runda slängar. AG kunde betalat en tjänstepension till mig för de pengarna istället. De bägge skattesubjekten hänger väldigt tight ihop i det här fallet.
  • Anonym (F)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 21:35:21 följande:

Arbetsgivarens skattedel hänger mycket riktigt ihop med den lön denne betalar ut till arbetstagaren och på så sätt också med den skatt arbetsgivaren är ålagd att betala in av arbetstagarens löneersättning, men det är fortfarande två olika skattesubjekt. I andra länder kan det fungera annorlunda än hur det fungerar i Sverige. 

Avgifter för den ersättningen i form av tjänstepension som utgår vid pensionering hanteras lite annorlunda i fråga om betalningar från arbetsgivare till det bolag som administrerar tjänstepensionsavgifter samt val av fonder och efterlevandeskydd.

Det är inte fel att ha synpynkter på hur det fungerar, men att lämna vilseledande uppgifter om hur det fungerar gagnar ingen.  Håll isär skattesubjekten - det finns dessutom fler utgifter och skatter som arbetsgivaren kan ha för en arbetstagare, var skall gränsen dras tycker du?

Hur gagnar det befolkningen (oss) att de som inte ens kan skilja på olika skattesubjekt sprider vilseledande uppgifter? Inte alls är mitt svar på den frågan.

Vilken gräns pratar du om?
  • Anonym (F)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 22:02:35 följande:

Gränsen mellan olika skattesubjekt. Varför bara två, eller varför bara arbetsgivaravgiften till exempel? 

Gränsen mellan olika typer av utgifter en arbetsgivare har för en arbetstagare.

Avgiftetr för försäkringar och tjänstepensioner för att följa kollektivavtalen är inte skatt. De är frivilliga. Det finns AG med alternativa lösningar. Och vissa helt utan tjänstepension.

Andra ersättningar som traktamenten och förmånsbilar beskattas, och är skatter.
  • Anonym (F)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 22:50:48 följande:

Ja, allt är inte skatt och allt är inte arbetstagarens skatt. Men allt detta du räknar och och lite till är eller kan vara arbetsgivarens utgifter för arbetstagaren.

Är det statens rätt att ta ut skatt som är problemet?

Skulle det enligt din mening vara bättre om arbetsgivaren betalade detta till privata försäkringsgivare i stället för att det betalas som en skatt till det gemensamma välfärdssystemet?  

För arbetsgivaravgifter? Nej, egentligen inte. Det enda ?detaljen? jag retar upp mig på var den jag skrev från början, ålderspensionsavgiften som betalas på lönedelar över intjänandetaket för allmän pension. Det är en dold skatt som inte ger några raka förmåner och som glöms bort.
  • Anonym (F)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 23:50:34 följande:

Vem menar du inte får några förmåner och vem menar du glömmer bort den delen?

10,21% av arbetsgivaravgifterna är ålderspensionsavgift.

Upp till ca 41.000kr/mån räknas för intjänande till allmän pension (7,5 inkomstbasbelopp/år). AG betalar dock ålderspensionsavgift på hela lönen. Avgiften ska ge pension men den överskjutande delen är en ren statlig skatt som inte ger några förmåner i pensionshänseende.

Hur många anställda känner till det här?
  • Anonym (F)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-25 11:29:04 följande:

Ok. du retar upp dig på att arbetstagare i allmänhet inte känner till vilka skatter arbetsgivare betalar för sina anställda och för att skatten krona för krona inte går tillbaks till arbetsgivarens enskilda arbetstagare.

En del av poängen med att inte ha ett privat system för välfärd är möjligheten till omfördelning av resurser.

Omfördelning av resurser skapar möjligheter till social rörlighet som i en del andra länder inte är annat än en dröm, till exempel 'the american dream'

Så visst ges det förmåner för skatterna.

Men ta det lungt... om du iddes läsa mina inlägg har jag redan skrivit att jag är helt ok med skatter i största allmänhet och har inte hyllat The American dream alls. Och var glad för det, det betalar din lön.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?