Ingen duschar efter skolidrotten
Att duscha är en personlig angelägenhet och det kan därför inte finnas krav från skolans sida att barn måste duscha efter skolidrotten. Det är upp till vårdnadshavaren att ta upp detta med skolan om frågor uppkommer.
På vårt barns skola fanns problem med detta innan men numera finns det en vuxen som sitter i omklädningsrummet efter varje idrottspass. Det sitter en man i killarnas omklädningsrum och en kvinna i tjejernas. Dessa personer är seniorer som är extra resurser på skolan och som är "anställda" (alltså inte några som kommer hux flux).
För närvarande (naturligtvis ser det annorlunda ut nu i coronatider men det gör ju det mesta, även idrottslektionerna) är det runt 15 pensionärer som delar på tiden, idrottslektionerna pågår från ca kl 8-14 måndag till fredag. Då dessa pensionärer brinner för att barnen ska ha det bra har de blivit superkompisar. Jag är bekant med fyra:
* Kvinna (68 år) fd barnmorska (som jobbat på en ungdomsmottagning)
* Man (72 år) fd idrottslärare
* Kvinna (66 år) fd butiksanställd
* Man (78 år) fd jurist
Ett helt suveränt upplägg. Dessa seniorer turas om att vara närvarande under hela skolveckan, dock i lite mindre omfattning på fredagarna. De är en så fantastisk tillgång i skolan!
I och med coronatiden ser det ju lite annorlunda ut men de är fortfarande närvarande fast på ett annat vis än tidigare. En del har valt att finns på olika sociala medier och några är ute på rasterna. De yngre eleverna har ju lärt sig att man numera inte får kramas och leka nära varandra just nu.
För övrigt duschar inte mitt barn efter idrotten den dag det ligger sist på dagen. Det finns liksom inte någon mening med att duscha först på morgonen, sen efter idrotten (och därefter cykla eller gå hem tre kilometer) och ytterligare en gång på kvällen då det ligger en aktivitet där den dagen. Detta har jag meddelat skolan och det är ingen som ifrågasätter den saken (dessutom är det fler som hoppar duschen den dagen då det är sist.