• Ignoramus

Ingen duschar efter skolidrotten

Jag tränade ett tag över tio gånger i veckan i diverse lagidrotter (4 olika lag och sporter). Duschade *ibland* efter den ena träningen, för då var vi bara två stycken tjejer i laget så vi hade eget omklädningsrum och enskild dusch. Men tyckte fortfarande det var väldigt jobbigt, och tog ofta medvetet så lång tid på mig att den andra hann åka hem innan det var min tur. Annars åkte jag alltid hem och duschade, och att duscha efter skolgympan var det aldrig tal om. Än mindre idag i de portabla kamerornas tid. Blev mycket hellre mobbad för att jag potentiellt luktade illa än för hur jag såg ut; det förstnämnda är ju trots allt betydligt lättare att påverka.

Anonym (Ja) skrev 2020-08-19 15:11:41 följande:

Min erfarenhet är att alla som håller på med idrott på fritiden också duschar efter gympan. Och att det skulle vara så många som är mobbade som det är som inte duschar stämmer inte heller. Fruktansvärt ofräscht.

• Ignoramus

Det gäller nog isf bara de som har normkroppar ?och uppåt?, samt tillräckligt hög status i gruppen. Min erfarenhet är snarare att dessa idrottare är de som är snabbast att trycka till andra i duschrummet...

Sven19 skrev 2020-08-21 00:15:51 följande:

Nej tror det är så att byter man om och duschar tillsammans med andra efter träning 2-3 gånger i veckan och en gång efter match samt två gånger efter skolidrotten. Då blir det ganska avdramatiserat.

• Ignoramus

Tja, det kan jag hålla med om, men det är knappast rätt väg att gå att börja i duschrummen under skolan. Dvs då man är som mest utsatt, och i den känsligaste åldern. Och förresten, det där med att se alla möjliga kroppar kommer alltid bara att gynna de med normkroppen. De som sticker ut åt något håll får agera tröstefilt åt någon annan; ?jag är inte nöjd med mina bröst men jag har ÅTMINSTONE inte hennes gudskelov.?

Börja i andra änden - förbjud all porr, eller åtminstone all porr med snygga kvinnor. Kvotera in fula människor i filmer och serier. När helt olika kroppar är norm och fullständigt accepterat i resten av samhället, först då kan man eventuellt ta det in i duschrummet. Allt annat är bara grymt.

Bjoer skrev 2020-08-20 10:58:40 följande:

Absolut, men det finns en risk att man förvärrar problematiken genom att förstärka nakentabun. Ju mer folk skyler sig och desto färre andra kroppar folk ser, desto mer kommer den enda input till kroppsnormen vara media. Med andra ord, folk som är placerade i bild för att de gör sig bra på bild. Vi behöver gå åt motsatt håll, istället för att försärka tabun behöver vi normalisera det naturliga i att alla ser olika ut.

• Ignoramus

Nej, nej och nej. Jag har haft vuxennärvaro i omklädningsrummet. Du förstår väl att det också kan bli extremt problematiskt? Framförallt med - statistiskt sett - manliga lärare?

Om vi bortser från pedofilrisken (eller bara risken för anklagelser om det, oavsett om de är välgrundade eller inte), så lade dessa vakter allt fokus på att se till att alla faktiskt duschade, istället för att ha koll på att miljön var schysst. Det var EXTREMT utelämnande att som typ 8-9-åring bli tvingad att klä av sig inför ett helt rum av en vuxen som man var i beroendeställning till.

Nej, duschandet i skolan ska naturligtvis ske i enskilda, stängda, fräscha bås där man kan låsa kring sig och vara trygg.

MRAKas skrev 2020-08-20 20:19:58 följande:

Jag tror på mer ordning o reda i skolan generellt, mer vuxennärvaro i omklädningsrummen speciellt.

Hur de än löser problemen så kan inte ungdomar tillåtas gå runt resten av dagen utan att duscha eller byta underkläder, det är ju vidrigt.

• Ignoramus

Jo. Men de som tyckte det var äckligt var samma personer som hade kommit med blickar och kommentarer om min kropp, och då föredrog jag att vara utanför pga något jag åtminstone kunde påverka. Mina vänner hade också fått ett helvete om de hade duschat, så de var i samma sits och sa naturligtvis inget. Ärligt talat brydde jag mig inte om de förstnämnda fann mig äcklig, det var inte direkt personer jag ville umgås med ändå.

Anonym (Anna) skrev 2020-08-22 12:42:04 följande:

Min tjej märker vilka det är som inte duschar och hon tycker det är äckligt.

Väldigt olustigt att äta tillsammans med kompisar som inte har duschat och så vidare.

Ni som inte duschade tänkte ni aldrig på att ni faktiskt tillbringade resten av dagen med andra elever?

• Ignoramus

FyFAN.

Anonym (slog jävligt fel) skrev 2020-08-22 13:37:18 följande:

Vi hade så kallad vuxennärvaro i omklädningsrummet i mellanstadiet. 11 prepubertala och pubertala småjejer och en manlig klasshjälp. Inte personlig assistent till någon utan typ extralärare som var runt i alla klasser. Det gick väl bra i fyran, sedan började det mumlas om att han var ett creep. Fler och fler tjejer som hade råkat bli sist kvar med honom började vägra idrotten, snabbade på så mycket det gick för att inte bli sist kvar eller väntade när de märkte att någon blev sölig. I sexan var det en tjej som till sist bröt ihop och berättade att läraren våldtagit henne i omklädningsrummet året innan och fler i olika klasser kom fram och berättade om hur de blivit behandlade av den mannen när de hamnat ensamma med honom i omklädningsrummen. Ingen annan än den tjejen hade blivit våldtagen, men tafsade på, fått sexförslag och så.

Våldtäkten anmäldes och mannen fick sparken men i övrigt tystades det ner.

• Ignoramus

Men det är ju inte bara i omklädningsrummen som kroppsmobbningen sker. Om inte ?kosta vad det kosta vill?-tänket sträcker sig till att punktmarkera varenda elev under hela skoldagen så kan man lika gärna skippa det. Det blir ju Betydligt billigare att bygga tryggare omklädnings- och duschrum.

En vuxens närvaro hade BARA fått mig att känna mig än mer illa till mods.

MRAKas skrev 2020-08-22 22:43:04 följande:

Om det behövs för att lösa ett problem så, ja visst.

Anställ så det finns minst 2 kvinnor o 2 män på plats varje dag, med lite planering så går det även att använda dessa "extraresurser" till annat den tiden som omklädningsrummen står tomma, kanske erbjuda de elever som faktiskt vill lära sig nått i skolan lite extra läxhjälp eller nått? Eller kanske nån form av "trygghetsvärdar" på gården, i korridorer och andra allmäna utrymmen. För att åter igen dämpa buset genom sin blotta närvaro.

Skolorna är ju som svarta hål redan nu i kommunernas budgetar... O allt är i fullt förfall, eleverna lär sig knappt nått för merparten av lärarens tid går åt till att få de stökiga ungarna att sitta still, o sen förmå resten att stänga av alla spel o youtube på sina telefoner...

Lärarna flyr yrket i ren panik, med all rätt, de har en fullständigt orimlig och ohållbar arbetssituation.

• Ignoramus

Det där är så sjukt förminskande så det finns inte. Är det att skrika om ?trygga rum? och ?obehagligt och skrämmande? när den manliga duschvakten gör närmanden eller beter sig ytterst tveksamt? Hur mycket ska barnen behöva tåla? Är det MRAKas som drar den gränsen, för vad som är tramsiga lättkränktheter och genuina olagligheter? Hade vuxna behandlat andra vuxna på en arbetsplats på samma sätt som barnen utsätts så hade det tamigfan slutat med polisanmälningar, avsked och skadestånd. Men barnen ska bara ta det, trots att deras förövare går HELT fria inför lagen.

Det handlar inte om att bygga 50 individuella omklädningsrum, utan typ 8 låsbara bås utan insyn till 8 duschar. Skärp dig.

MRAKas skrev 2020-08-23 10:46:35 följande:

Jajjemän, men ingen kommer orka driva detta när alla lättkränkta individualister gapar o skriker om sina "trygga rum" o att de aldrig ska behöva utsättas för något som de finner obehagligt eller skrämmande.

Det kommer snart till en punkt (om vi inte redan är där) när elever o deras föräldrar börjar driva juridiska processer mot skolorna för att de utsätter barnen för dessa upplevda kränkningar... Då står skolan inför valet att antingen bygga 50 individuella omklädningsrum, eller helt enkelt sluta med fysisk aktivitet.

• Ignoramus

Jag tror vuxna i omklädningsrummen är helt fel väg att gå, det tillför mycket mer obehag än trygghet. Att det är samkönade lärare är ingen som helst garanti, tyvärr. Och som sagt, var går gränsen? Vid en enda blick som uppfattas som obehaglig av en enda elev vid ett enda tillfälle? Ja, det kan jag tycka, men det kommer också med en pedofilstämpel med allt vad det innebär. Och är anklagelserna då grundade på ett missförstånd så får det ju katastrofala följder åt andra håller, lex vinterbergs Jakten. Som sagt, läraren behöver inte stå med kalsongerna nere för att det ska kännas obekvämt. Räcker med en enda blick eller handling som resonerar fel. Och jo, jag tror tyvärr att risken är rätt stor. Betydligt högre i ett duschrum för barn än i kassan på Ica.

Vad skulle lärarnas uppgift ens vara? Säg att jag börjar högstadiet efter att ha blivit mobbad för min kropp i mellanstadiet. Mina nya klasskompisar har inte sagt ett ord, men jag vägrar fortfarande visa mig naken inför dem. Är det helt okej att ändå sätta sig svettig på en mattelektion om en kvart?

Det är inte lättkränkthet. Att vara naken inför andra är att visa sig extremt sårbar, kan knappt föreställa mig någon mer utsatt situation. Speciellt då om du sticker ut på fel sätt.

Och helt ärligt kan jag inte se nyttan med en idrottstimme där de enda som medverkar är de som redan tränar idrott fem gånger i veckan på fritiden, och andra är så extremt obekväma med upplägget att de har ?glömt kläderna?, skolkar eller har mensvärk 52 veckor om året... då är det hög tid att göra det mer inkluderande eller skippa helt, för det nuvarande upplägget funkar bevisligen inte alls.

MRAKas skrev 2020-08-23 17:31:55 följande:

Givetvis är det aldrig ok med lärare som gör närmanden eller visar annat tveksamt beteende, om så sker så ska det givetvis anmälas och redas ut, på ett rättssäkert och sakligt sätt.

Finner man att läraren gjort sig skyldig till olaglig handling eller opassande beteende så får denne står sitt kast o ta konsekvenserna av sitt handlande.

Att som vuxen utsätta ett barn för något är alltid allvarligare än att utsätta en vuxen för samma sak, om detta barn dessutom på något sätt står i beroendeställning till den vuxne så är det ännu allvarligare.

Jag köper inte alls att det på något sätt skulle vara enkelt att "komma undan" med opassande, olämpligt, eller rent olagligt beteende för en lärare i den positionen, jag tror tvärtom att anklagelser kring detta tas på absolut största allvar idag. Skolan är inte heller villiga att riskera något så de tar det säkra före det osäkra o förflyttar eller avskedar denna lärare även om det inte går att bevisa att denne gjort något fel.

Jag har även redan i tidigare inlägg gjort min åsikt klar att det självklart ska vara vuxna av samma kön som barnen med i omklädningsrummen. Allt annat vore befängt.

Jag har även sagt att jag anser att det bör vara minst 2 vuxna, just för att ingen ska kunna bli lämnad ensam, varken barn eller lärare.

Du försöker även få det att framstå som att det är ett vanligt förekomande problem att det står manliga idrottslärare i tjejernas omklädningsrum/dusch o pillar sig själv i skrevet med ett nöjt hånflin...

Att det förekommer tvivlar jag inte på alls, men att det skulle ske i nån stor omfattning eller utsträckning har jag absolut problem att köpa.

Men det kommer sluta med att skolorna ger upp detta istället. De kommer redovisa vad det kostar att leva upp till alla lättkränkta individualisters krav för att kunna fortsätta, de höga kostnaderna kommer sen göra att det börjar lobbas ifrån politiskt håll att sluta med fysisk aktivitet med motiveringen "nyttan är inte värd kostnaden". 

Detta kommer tas emot med öppna armar av alla friskolor som mycket enkelt och effektivt bara avslutar de kontrakt de har på att hyra in sig i olika gymnastikhallar. De kommunala skolorna ser en chans att hyra ut sina redan befintliga gymnastiksalar till andra verksamheter... O alla barn är överlyckliga för de slipper både gympan o den kränkande omklädningen... Alla får som de vill, alla vinner. Tills man börjar tänka lite längre, men det är det ju knappt ingen som gör längre. 

• Ignoramus

HAHA! På vilket sätt kör detta hänsynstagande ?vårt samhälle fullständigt i botten??

Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-08-23 17:40:18 följande:

Jag tycker att du i ett enda stycke, på ett mycket effektivt sätt lyckats fånga själva essensen i den feminiserade identitetspolitiken som är på god väg att fullständigt köra vårt samhälle i botten.

Olika krav på alla så att alla får samma utfall.

Det är faan skrämmande....

• Ignoramus

Precis. Och så jävla jobbigt är det inte att anpassa idrotten så att man fångar upp dessa människor. Jag älskade bollsporter och var rätt bra på det (10 träningar i veckan som sagt), så för mig började problemen först i omklädningsrummet. Men när jag började en annan skola i högstadiet skulle killarna hålla på med bollsporter och tjejer med gymnastik (som jag HATADE). Kunde jag inte få spela fotboll istället? Det var ju trots allt det jag identifierade mig mest med under den perioden. Nope, jag var tjej och förväntades gilla gympa och aerobics istället, vilket jag både avskydde och hade NOLL fallenhet för. Och om det var så de som inte gillade bollsporter hade känt det de föregående sex åren så förstår jag verkligen varför de undvek idrottslektionerna som pesten.

Sven19 skrev 2020-08-23 18:38:05 följande:

Det är ju de som inte rör på sig på fritiden som har allra störst behov att skolidrotten. Så jäkla jobbigt är det ju inte att vara med som du beskriver. Mycket har ändrats och förbättrats de senaste åren. Gör man sitt bästa så kommer man långt.

• Ignoramus

Så, bygg duschbås.

Sven19 skrev 2020-08-24 17:23:54 följande:

De allra flesta är ju med, men många struntar i att duscha.

• Ignoramus

Inte äckligare än mobbningen. Inte ens i närheten, faktiskt!

Anonym (Ja) skrev 2020-09-06 09:51:29 följande:

Det är många som inte duschar utan bara tvättar av sig lite på toan. Fruktansvärt äckligt.

• Ignoramus

Skräcken för att själv råka illa ut om det klimatet redan finns i omklädningsrummet är väl tillräckligt för att det ska kännas obehagligt att visa sig naken.

Anonym (Ja) skrev 2020-09-06 10:15:13 följande:

Förstår att 1-2 tycker det är jobbigt. Men långt över hälften av tjejerna är ju inte mobbade utan det är något annat som ligger bakom.

• Ignoramus

Som sagt, jag spelade i fyra olika lag i nedre tonåren och ÄLSKADE det. Hade dock slutat omedelbart om tränarna hade tvingat mig att duscha med de andra. Sticker kroppen ut är det jobbigt oavsett förutsättningar.

Anonym (Anna) skrev 2020-09-06 11:07:59 följande:

Den troligaste orsaken är att man inte är van att byta om med andra. Min tjej spelar fotboll och det är nästan bara tjejer som spelar fotboll eller håll på med annan idrott som faktiskt duschar.

Tränarna har haft med att man ska byta om efter varje träning och match för att få gemenskap i gruppen och det har fungerar väldigt bra. Få tjejer har slutat i laget och alla byter om och varvar ner efter träningen tillsammans. Även de som bara bor 1-2 minuter från fotbollsplanen.

Tror det är väldigt viktigt att man ser hur vanliga tjejer ser ut i ålder 11-15 och inte bara en massa plastikopererade influncers.

Svar på tråden Ingen duschar efter skolidrotten