Jag tror vuxna i omklädningsrummen är helt fel väg att gå, det tillför mycket mer obehag än trygghet. Att det är samkönade lärare är ingen som helst garanti, tyvärr. Och som sagt, var går gränsen? Vid en enda blick som uppfattas som obehaglig av en enda elev vid ett enda tillfälle? Ja, det kan jag tycka, men det kommer också med en pedofilstämpel med allt vad det innebär. Och är anklagelserna då grundade på ett missförstånd så får det ju katastrofala följder åt andra håller, lex vinterbergs Jakten. Som sagt, läraren behöver inte stå med kalsongerna nere för att det ska kännas obekvämt. Räcker med en enda blick eller handling som resonerar fel. Och jo, jag tror tyvärr att risken är rätt stor. Betydligt högre i ett duschrum för barn än i kassan på Ica.
Vad skulle lärarnas uppgift ens vara? Säg att jag börjar högstadiet efter att ha blivit mobbad för min kropp i mellanstadiet. Mina nya klasskompisar har inte sagt ett ord, men jag vägrar fortfarande visa mig naken inför dem. Är det helt okej att ändå sätta sig svettig på en mattelektion om en kvart?
Det är inte lättkränkthet. Att vara naken inför andra är att visa sig extremt sårbar, kan knappt föreställa mig någon mer utsatt situation. Speciellt då om du sticker ut på fel sätt.
Och helt ärligt kan jag inte se nyttan med en idrottstimme där de enda som medverkar är de som redan tränar idrott fem gånger i veckan på fritiden, och andra är så extremt obekväma med upplägget att de har ?glömt kläderna?, skolkar eller har mensvärk 52 veckor om året... då är det hög tid att göra det mer inkluderande eller skippa helt, för det nuvarande upplägget funkar bevisligen inte alls.
MRAKas skrev 2020-08-23 17:31:55 följande:
Givetvis är det aldrig ok med lärare som gör närmanden eller visar annat tveksamt beteende, om så sker så ska det givetvis anmälas och redas ut, på ett rättssäkert och sakligt sätt.
Finner man att läraren gjort sig skyldig till olaglig handling eller opassande beteende så får denne står sitt kast o ta konsekvenserna av sitt handlande.
Att som vuxen utsätta ett barn för något är alltid allvarligare än att utsätta en vuxen för samma sak, om detta barn dessutom på något sätt står i beroendeställning till den vuxne så är det ännu allvarligare.
Jag köper inte alls att det på något sätt skulle vara enkelt att "komma undan" med opassande, olämpligt, eller rent olagligt beteende för en lärare i den positionen, jag tror tvärtom att anklagelser kring detta tas på absolut största allvar idag. Skolan är inte heller villiga att riskera något så de tar det säkra före det osäkra o förflyttar eller avskedar denna lärare även om det inte går att bevisa att denne gjort något fel.
Jag har även redan i tidigare inlägg gjort min åsikt klar att det självklart ska vara vuxna av samma kön som barnen med i omklädningsrummen. Allt annat vore befängt.
Jag har även sagt att jag anser att det bör vara minst 2 vuxna, just för att ingen ska kunna bli lämnad ensam, varken barn eller lärare.
Du försöker även få det att framstå som att det är ett vanligt förekomande problem att det står manliga idrottslärare i tjejernas omklädningsrum/dusch o pillar sig själv i skrevet med ett nöjt hånflin...
Att det förekommer tvivlar jag inte på alls, men att det skulle ske i nån stor omfattning eller utsträckning har jag absolut problem att köpa.
Men det kommer sluta med att skolorna ger upp detta istället. De kommer redovisa vad det kostar att leva upp till alla lättkränkta individualisters krav för att kunna fortsätta, de höga kostnaderna kommer sen göra att det börjar lobbas ifrån politiskt håll att sluta med fysisk aktivitet med motiveringen "nyttan är inte värd kostnaden".
Detta kommer tas emot med öppna armar av alla friskolor som mycket enkelt och effektivt bara avslutar de kontrakt de har på att hyra in sig i olika gymnastikhallar. De kommunala skolorna ser en chans att hyra ut sina redan befintliga gymnastiksalar till andra verksamheter... O alla barn är överlyckliga för de slipper både gympan o den kränkande omklädningen... Alla får som de vill, alla vinner. Tills man börjar tänka lite längre, men det är det ju knappt ingen som gör längre.