Anonym (Annika) skrev 2020-08-21 05:06:06 följande:
Vuxennärvaro för att tvinga barnen är effektivt upp till högstadieålder, sedan får tvånget ofta en motsatt effekt.
Läs mitt första inlägg i debatten så får du se hur jag hanterade det, tyckte du att det blev ett bra resultat?
Utöver det så det faktiskt inte äckligt att inte duscha direkt, många eftersvettas också!
Svett luktar heller inget, det tar timmar innan det märks och då är man hemma och kan duscha bekvämt istället utan att må psykiskt dåligt.
Tycker du att det är viktigare med en ren kropp och en misshandlad själ, än en svettig men icke stinkande kropp i en sund och glad själ?
Om du bara visst hur mycket fan jag fick för allt mitt skolkande, jag gick ut nian 1979 och känner ännu en stark aversion mot min klassföreståndare för hur illa han behandlade mig.
Faktsikt har hatet inte slocknat än.
Ignoramus skrev 2020-08-21 07:42:03 följande:
Nej, nej och nej. Jag har haft vuxennärvaro i omklädningsrummet. Du förstår väl att det också kan bli extremt problematiskt? Framförallt med - statistiskt sett - manliga lärare?
Om vi bortser från pedofilrisken (eller bara risken för anklagelser om det, oavsett om de är välgrundade eller inte), så lade dessa vakter allt fokus på att se till att alla faktiskt duschade, istället för att ha koll på att miljön var schysst. Det var EXTREMT utelämnande att som typ 8-9-åring bli tvingad att klä av sig inför ett helt rum av en vuxen som man var i beroendeställning till.
Nej, duschandet i skolan ska naturligtvis ske i enskilda, stängda, fräscha bås där man kan låsa kring sig och vara trygg.
Ni har kanske rätt, jag vet inte.
Det enda jag vet är att en hormonstinn tonårskropp luktar ren spya i armhålor, skrev o fötter efter att den blivit ordentligt svettig.
Något annat jag minns ifrån denna tid i livet var att man ungefär nu började finna ett otroligt intresse av personer av det andra könet. Jag skulle ha "dött" om någon av de där tjejjerna jag visade intresse för hade rynkat på näsan o påpekat att jag luktade illa när jag frågade om de ville dela en chokladboll på fritidsgården på rasten...
Jag vet säkert att "alla" andra även var mycket noga med detta (någon som minns Fahrenheit?), vart har detta tänk tagit vägen hos dagens ungdom?
Jag förstår inte heller varför detta har utvecklats till ett så utbrett "problem". För 25år sen när jag gick i skolan så fanns det givetvis de som antingen sket i att delta på idrottslektionerna, eller sket i att duscha efteråt, men det var ytterst få.
Ska jag höfta en siffra på det så deltog o duschade i genomsnitt 90%, nu 25år senare så verkar det som att man helt får vända på det o konstatera att runt 90% INTE deltar eller duschar.
Sist jag var på lokala badhuset så uppmärksammade jag även att det numera verkar vara norm att grabbar duschar med kalsonger på? De har även kalsonger under badbyxorna när de badar?
Nu är det ju juförsig mycket jag finner märkligt med dagens ungdomars beteenden överlag, jag kanske helt enkelt börjar bli en gammal tjur-gubbe?
Må så vara då, jag vet vad jag tycker iaf.