• MRAKas

Ingen duschar efter skolidrotten

Jag är man o gick högstadiet och gymnasiet på 90-talet.

För mig är det självklart att man ska vara "dyngsvett" efter en idrottslektion, du är ju där för att motionera och arbeta aktivt med kroppen, självklart blir du svettig.

Innan lektionen så byter man om, du tar på dig träningsbyxor och tröja beroende på väder, du byter även skor.
    Efteråt så ska man duscha och byta underkläder.

Med det sagt så har jag full förståelse för att barn/ungdomar är obekväma med att visa sig nakna inför sina klasskompisar.
    Den nuvarande allmänna stökigheten i skolan överlag i kombination med smartphones och sociala medier lär ju inte direkt gjort det bättre sen jag var där...

Utan att förminska den "kroppshets" även unga män utsätts för idag så köper jag att det är ett värre obehag för tjejer i tonåren att genomgå den kroppsliga förändringen som puberteten innebär.
    Jag kommer själv ihåg hur det var o kan nu jämföra mot min nuvarande betydligt mer avslappnade inställning till att visa mig naken inför andra män, både de jag känner och okända. Även fast jag är fullt medveten om jag jag har minst 20kg övervikt o är fullständigt otränad.

Jag tror på mer ordning o reda i skolan generellt, mer vuxennärvaro i omklädningsrummen speciellt.
    Hur de än löser problemen så kan inte ungdomar tillåtas gå runt resten av dagen utan att duscha eller byta underkläder, det är ju vidrigt.

• MRAKas
    Anonym (Annika) skrev 2020-08-21 05:06:06 följande:
    Vuxennärvaro för att tvinga barnen är effektivt upp till högstadieålder, sedan får tvånget ofta en motsatt effekt.
    Läs mitt första inlägg i debatten så får du se hur jag hanterade det, tyckte du att det blev ett bra resultat?

Utöver det så det faktiskt inte äckligt att inte duscha direkt, många eftersvettas också!
    Svett luktar heller inget, det tar timmar innan det märks och då är man hemma och kan duscha bekvämt istället utan att må psykiskt dåligt.

Tycker du att det är viktigare med en ren kropp och en misshandlad själ, än en svettig men icke stinkande kropp i en sund och glad själ?

Om du bara visst hur mycket fan jag fick för allt mitt skolkande, jag gick ut nian 1979 och känner ännu en stark aversion mot min klassföreståndare för hur illa han behandlade mig.
    Faktsikt har hatet inte slocknat än.
    Ignoramus skrev 2020-08-21 07:42:03 följande:

Nej, nej och nej. Jag har haft vuxennärvaro i omklädningsrummet. Du förstår väl att det också kan bli extremt problematiskt? Framförallt med - statistiskt sett - manliga lärare?

Om vi bortser från pedofilrisken (eller bara risken för anklagelser om det, oavsett om de är välgrundade eller inte), så lade dessa vakter allt fokus på att se till att alla faktiskt duschade, istället för att ha koll på att miljön var schysst. Det var EXTREMT utelämnande att som typ 8-9-åring bli tvingad att klä av sig inför ett helt rum av en vuxen som man var i beroendeställning till.

Nej, duschandet i skolan ska naturligtvis ske i enskilda, stängda, fräscha bås där man kan låsa kring sig och vara trygg.

Ni har kanske rätt, jag vet inte.
    Det enda jag vet är att en hormonstinn tonårskropp luktar ren spya i armhålor, skrev o fötter efter att den blivit ordentligt svettig.

Något annat jag minns ifrån denna tid i livet var att man ungefär nu började finna ett otroligt intresse av personer av det andra könet. Jag skulle ha "dött" om någon av de där tjejjerna jag visade intresse för hade rynkat på näsan o påpekat att jag luktade illa när jag frågade om de ville dela en chokladboll på fritidsgården på rasten...
    Jag vet säkert att "alla" andra även var mycket noga med detta (någon som minns Fahrenheit?), vart har detta tänk tagit vägen hos dagens ungdom?

Jag förstår inte heller varför detta har utvecklats till ett så utbrett "problem". För 25år sen när jag gick i skolan så fanns det givetvis de som antingen sket i att delta på idrottslektionerna, eller sket i att duscha efteråt, men det var ytterst få.
    Ska jag höfta en siffra på det så deltog o duschade i genomsnitt 90%, nu 25år senare så verkar det som att man helt får vända på det o konstatera att runt 90% INTE deltar eller duschar.
    Sist jag var på lokala badhuset så uppmärksammade jag även att det numera verkar vara norm att grabbar duschar med kalsonger på? De har även kalsonger under badbyxorna när de badar?

Nu är det ju juförsig mycket jag finner märkligt med dagens ungdomars beteenden överlag, jag kanske helt enkelt börjar bli en gammal tjur-gubbe?
    Må så vara då, jag vet vad jag tycker iaf.

• MRAKas
    Anonym (Ella) skrev 2020-08-21 08:40:43 följande:

Jag tror att dagens ungdomar är medvetna om att de kan bli filmade när som helst. De blir också filmade väldigt ofta och även i smyg. Vem vill riskera nakenbilder av sig själv på nätet? Jag hade aldrig accepterat att bli tvingad att duscha tillsammans med en hop ungdomar med mobilkamera. Vilken vuxen hade det?

Förresten borde väl gympaläraren också duscha öppet till allmän beskådan om det är så viktigt.

Detta med telefoner och sociala medier tror jag absolut är en starkt bidragande orsak, helt klart.
    Men dessa telefoner ska givetvis inte vara tillåtna att ha med sig i omklädningsrummet. Att detta efterlevs kan ju de vuxna i omklädningsrummet se till, när de är där o med sin blotta närvaro bidrar till ordning o reda överlag?

Rent spontant ser jag inga problem med att även lärarna föregår med exempel i omklädningsrummet, tar av sig kläderna o duschar. Det skulle kanske bli orimligt att duscha 5-6 gånger om dagen dock?
  • MRAKas
    pyssel skrev 2020-08-22 00:17:20 följande:
    Kommentarer, skvaller och blickar blir aldrig avdramatiserat för att man duschar ofta med andra.
    Mycket möjligt, men något som bidrar till att nakenheten blir avdramatiserad är just att man ser andra nakna och till slut kommer till insikt att allt man ser i porrfilmer och sociala medier inte representerar verkligheten.

Detta är dock inte till nån hjälp för en tonåring, denna insikt kommer långt senare i livet enligt min egen erfarenhet. 

Nu är jag 40+ o duschar dagligen på jobbet tillsammans med min kollegor efter avslutat pass. De flesta går omkring med handduken på ena axeln genom omklädningsrummet o vi pratar, skämtar o klappar varandra på axeln precis som på samma sätt som vi gör i lunchrummet fullt påklädda.
    Förutom just nu i högsommaren så nyttjar vi även bastun nakna i samband med duschen... En salig blandning med allt ifrån vältränade hockeygrabbar i 20årsåldern till de som har 30-40kg övervikt  o närmar sig pension....
  • MRAKas
    Anonym (förståeligt) skrev 2020-08-22 01:48:21 följande:
    Världen ser så olika ut för män och kvinnor! Hade folk fått såna brillianta insikter  hade ju ingen mått dåligt men världen ser inte ut så och kroppskomplex är komplicerade och har lika många anledningar som det finns människor. Alla har rätt till sin integritet och att slippa bli tvingade till saker som försämrar deras mående för resten av livet. Det är väl en sak att ta av sig kläderna i en trygg vuxen miljö...tror knappast några mobilkameror lurar där eller fördömande blickar och kommentarer som haglar. Stor skillnad på en 40åring och en skör tonåring.
    Jag må vara oförstående för kvinnors perspektiv, eftersom jag inte är kvinna.

Dock så är hävdar jag lik förbannat att om du som kvinna ser 30 andra kvinnor nakna dagligen så krävs det att du har jävligt suddig syn för att inte uppmärksamma att de allra flesta INTE ser ut som porrskådisar, filmstjärnor eller moderna "infuencers"...

Fördömande blickar kan jag inte påstår att jag ser, men kommentarerna om varandras öl-magar, chips-tuttar o chicken-legs haglar ganska friskt. Mycket rå-het, men dubbelt så mycket hjärta.
  • MRAKas
    Anonym (slog jävligt fel) skrev 2020-08-22 13:37:18 följande:
    Vi hade så kallad vuxennärvaro i omklädningsrummet i mellanstadiet. 11 prepubertala och pubertala småjejer och en manlig klasshjälp. Inte personlig assistent till någon utan typ extralärare som var runt i alla klasser. Det gick väl bra i fyran, sedan började det mumlas om att han var ett creep. Fler och fler tjejer som hade råkat bli sist kvar med honom började vägra idrotten, snabbade på så mycket det gick för att inte bli sist kvar eller väntade när de märkte att någon blev sölig. I sexan var det en tjej som till sist bröt ihop och berättade att läraren våldtagit henne i omklädningsrummet året innan och fler i olika klasser kom fram och berättade om hur de blivit behandlade av den mannen när de hamnat ensamma med honom i omklädningsrummen. Ingen annan än den tjejen hade blivit våldtagen, men tafsade på, fått sexförslag och så.

Våldtäkten anmäldes och mannen fick sparken men i övrigt tystades det ner.
    Givetvis försvarar jag inte våldtäkt.

För mig är det ganska självklart att vuxennärvaron i omklädningsrum/dusch sker med personal av samma kön som barnen. För mig är det också rätt självklart att det alltid ska vara mer än 1 vuxen, o ingen ska lämnas ensam kvar.

Jag respekterar alla era tråkiga erfarenheter, det gör jag verkligen.

Men jag hävdar endå att detta med att vara naken tillsammans med andra i en sån här situation blir lättare o lättare ju mer man utsätter sig själv för det, precis som alla andra rädslor o fobier "face your fears".

Det kanske skulle funka att skolan alltid planerade in alla idrottspass i slutet av dagen så barnen kunde gå direkt hem efter? Men det är väl inte praktiskt genomförbart?

Men om vi nu prompt ska dalta med barn och ungdomar o låta de själva välja om de vill duscha eller inte så tycker jag faktiskt att det vore bättre att göra om idrotten helt istället.
    Ta bort all fysisk aktivitet o lär bara ut träning i teorin, kraftsamla sen o satsa allt krut på att lära barnen och ungdomarna hur man fixar en sund och nyttig kost, vikten av sömn, osv. Lär ut hur man lever en hälsosam livsstil.
  • MRAKas
    Anonym (Hindp846tgk) skrev 2020-08-22 21:03:57 följande:
    Jag vet inte om du tror att skolor har oändliga resurser? Idrottsläraren har oftast fullt upp med att plocka i ordning efter förra lektionen och ställa i ordning för nästa, och har dessutom bara ett kön. Ska skolan alltså anställa en eller helst två assistenter för att kontrollera duschandet?
    Om det behövs för att lösa ett problem så, ja visst.
    Anställ så det finns minst 2 kvinnor o 2 män på plats varje dag, med lite planering så går det även att använda dessa "extraresurser" till annat den tiden som omklädningsrummen står tomma, kanske erbjuda de elever som faktiskt vill lära sig nått i skolan lite extra läxhjälp eller nått? Eller kanske nån form av "trygghetsvärdar" på gården, i korridorer och andra allmäna utrymmen. För att åter igen dämpa buset genom sin blotta närvaro.

Skolorna är ju som svarta hål redan nu i kommunernas budgetar... O allt är i fullt förfall, eleverna lär sig knappt nått för merparten av lärarens tid går åt till att få de stökiga ungarna att sitta still, o sen förmå resten att stänga av alla spel o youtube på sina telefoner...
    Lärarna flyr yrket i ren panik, med all rätt, de har en fullständigt orimlig och ohållbar arbetssituation.
  • MRAKas
    Ignoramus skrev 2020-08-23 00:42:56 följande:

Men det är ju inte bara i omklädningsrummen som kroppsmobbningen sker. Om inte ?kosta vad det kosta vill?-tänket sträcker sig till att punktmarkera varenda elev under hela skoldagen så kan man lika gärna skippa det. Det blir ju Betydligt billigare att bygga tryggare omklädnings- och duschrum.

En vuxens närvaro hade BARA fått mig att känna mig än mer illa till mods.

Jag har nu greppat vad det hela handlar om o vad det bottnar i, jag inser att denna diskussion är lönlös.

Om jag får titta lite i min kristallkula så kommer detta inom en överskådlig framtid leda till att tillräckligt många kommer att ruttna fullständigt på att tjafsa ang detta. Det kommer då resultera i att skolidrotten i sina nuvarande form skrotas helt, praktiken tas bort och träning/rörelse kommer istället läras ut teoretiskt.
  • MRAKas
    Sven19 skrev 2020-08-23 10:36:10 följande:
    Nej barn och ungdomar är idag mer stillasittande än någonsin och behöver röra på sig betydligt mer. Tror snare att idrotten kommer att utökas med ytterligare ett tillfälle i veckan.
    Jajjemän, men ingen kommer orka driva detta när alla lättkränkta individualister gapar o skriker om sina "trygga rum" o att de aldrig ska behöva utsättas för något som de finner obehagligt eller skrämmande.

Det kommer snart till en punkt (om vi inte redan är där) när elever o deras föräldrar börjar driva juridiska processer mot skolorna för att de utsätter barnen för dessa upplevda kränkningar... Då står skolan inför valet att antingen bygga 50 individuella omklädningsrum, eller helt enkelt sluta med fysisk aktivitet.
  • MRAKas
    Ignoramus skrev 2020-08-23 11:01:55 följande:

Det där är så sjukt förminskande så det finns inte. Är det att skrika om ?trygga rum? och ?obehagligt och skrämmande? när den manliga duschvakten gör närmanden eller beter sig ytterst tveksamt? Hur mycket ska barnen behöva tåla? Är det MRAKas som drar den gränsen, för vad som är tramsiga lättkränktheter och genuina olagligheter? Hade vuxna behandlat andra vuxna på en arbetsplats på samma sätt som barnen utsätts så hade det tamigfan slutat med polisanmälningar, avsked och skadestånd. Men barnen ska bara ta det, trots att deras förövare går HELT fria inför lagen.

Det handlar inte om att bygga 50 individuella omklädningsrum, utan typ 8 låsbara bås utan insyn till 8 duschar. Skärp dig.

Givetvis är det aldrig ok med lärare som gör närmanden eller visar annat tveksamt beteende, om så sker så ska det givetvis anmälas och redas ut, på ett rättssäkert och sakligt sätt.
    Finner man att läraren gjort sig skyldig till olaglig handling eller opassande beteende så får denne står sitt kast o ta konsekvenserna av sitt handlande.
    Att som vuxen utsätta ett barn för något är alltid allvarligare än att utsätta en vuxen för samma sak, om detta barn dessutom på något sätt står i beroendeställning till den vuxne så är det ännu allvarligare.
    Jag köper inte alls att det på något sätt skulle vara enkelt att "komma undan" med opassande, olämpligt, eller rent olagligt beteende för en lärare i den positionen, jag tror tvärtom att anklagelser kring detta tas på absolut största allvar idag. Skolan är inte heller villiga att riskera något så de tar det säkra före det osäkra o förflyttar eller avskedar denna lärare även om det inte går att bevisa att denne gjort något fel.

Jag har även redan i tidigare inlägg gjort min åsikt klar att det självklart ska vara vuxna av samma kön som barnen med i omklädningsrummen. Allt annat vore befängt.
    Jag har även sagt att jag anser att det bör vara minst 2 vuxna, just för att ingen ska kunna bli lämnad ensam, varken barn eller lärare.

Du försöker även få det att framstå som att det är ett vanligt förekomande problem att det står manliga idrottslärare i tjejernas omklädningsrum/dusch o pillar sig själv i skrevet med ett nöjt hånflin...
    Att det förekommer tvivlar jag inte på alls, men att det skulle ske i nån stor omfattning eller utsträckning har jag absolut problem att köpa.

Men det kommer sluta med att skolorna ger upp detta istället. De kommer redovisa vad det kostar att leva upp till alla lättkränkta individualisters krav för att kunna fortsätta, de höga kostnaderna kommer sen göra att det börjar lobbas ifrån politiskt håll att sluta med fysisk aktivitet med motiveringen "nyttan är inte värd kostnaden". 
    Detta kommer tas emot med öppna armar av alla friskolor som mycket enkelt och effektivt bara avslutar de kontrakt de har på att hyra in sig i olika gymnastikhallar. De kommunala skolorna ser en chans att hyra ut sina redan befintliga gymnastiksalar till andra verksamheter... O alla barn är överlyckliga för de slipper både gympan o den kränkande omklädningen... Alla får som de vill, alla vinner. Tills man börjar tänka lite längre, men det är det ju knappt ingen som gör längre. 
Svar på tråden Ingen duschar efter skolidrotten