• LaFontaine

Ingen duschar efter skolidrotten

När jag gick på högstadiet hade vi ett stort rum med fem, sex duschar längs med ena långsidan. På en sportsidan hängde sen krokarna. Hade man otur och fick en dusch längst bort, skulle man alltså trava naken genom hela rummet. Inför klasskamraters beskådan, eftersom andra stod och väntade på att få duscha. Hade man dessutom mens, skulle man försöka smussla med trosan med bindan (för vi var få 12-13åriga flickor som enkelt handskades med tampong).

Ett tag jobbade jag på en stor arbetsplats med eget gym. Duscharna, fyra på rad, hade kaklade väggar mellan. På andra sidan väggen, någon meter längre bort, hängde krokar för handdukar, men sådana fanns också utanför varje dusch. Man behövde alltså inte trava runt naken inför okänt folk för att få fatt i handduken.

Jag tror inte att skolornas omklädningsrum skulle behöva vara så mycket mer avancerade än så. Bara en möjlighet att inte tvingas stå naken tätt inpå någon annan och en möjlighet att snart kunna skyla sig igen. Men för barn och ungdomar ska det tydligen inte spela någon roll.

Svar på tråden Ingen duschar efter skolidrotten