Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Ingen duschar efter skolidrotten

Elle N skrev 2020-08-19 19:10:48 följande:

Här kommer jag med en helt annan synvinkel!

I min värld så är dusch tillsammans viktig för att man ska kunna se att alla är olika. Ju mer det smygs och döljs desto mer byggt felaktiga uppfattningar upp om hur en vanlig kropp ser ut.

I dagens stillasittande värld är det också viktigt att barn får röra på sig ordentligt, bli svettiga, och sedan kan sköta sin hygien.

Problemet är ju inte alls egentligen att duscha och behöva vara naken. Problemet är ju att barn kan vara elaka mot varandra och inte uppföra sig ordentligt, retas och mobbas och skapa otrygga miljöer.

I min värld är alltså obehaget med gemensam dusch symtomet snarare än sjukdomen. Och sjukdomen mobbing, vilken jag tycker är ett reellt problem, kommer vi inte komma åt genom att ge folk duschbås.

Kroppar är kroppar - jag tror mer på att normalisera bilden av hur de ser ut! Hur många unga tjejer idag vill inte operera sitt underliv för att de tror att de är yla eller missbildade när det enda är att de inre blygdläpparna hänger ut längre än de yttre (vilket de oftare gör än inte).

Jag bytte om i ett allmänt omklädningsrum vid ett bad för ett tag sedan. Höggravid och med en massa celluliter... Ett par flickor i 10-11-års åldern kom in och såg mig naken och fnissade lite medan de tittade åt ett annat håll. Det tror jag var jättebra för att bredda deras bild av hur en vuxen kvinna kan se ut. Än bättre att jag var bekväm i mig själv och klädde på mig i den takt jag förmår!

Gör barnen trygga i sig själva i stället för att spä på deras rädslor och osäkerheter, det tror jag!

Man har tydligen inte fått bukt med det under de senaste 50 åren.

När jag gick i högstadiet så var det kö till den enda toaletten
  • sextiotalist
    Anonym (Linna) skrev 2020-08-20 10:40:14 följande:

Exakt. Tror att mycket kommer hemifrån.

Kan du då förklara varför jag inte är bekväm med att vara naken och är uppvuxen i ett hem där mina föräldrar, främst pappa, gick naken till/från duschen, vilket jag inte gillade.

Jag är rätt säker på att olika individer har olika integritet helt enkelt.

En del har stark kroppslig integritet helt enkelt.

Varför är det så svårt att respektera detta?
  • sextiotalist
    Bjoer skrev 2020-08-20 11:00:53 följande:

För att föräldrar inte är de enda som påverkar under ens uppväxt.

Sen tror jag inte "integritet" är rätt ord här, men men...

Jo, för mig är det integritet. Jag är så gammal att jag var med om hela toplesseran. Och nej, jag solade inte toppless för det.

Självklart kan jag endast tala för mig. Men jag har hög kroppslig integritet.

Tillåter inte beröring av vem som helst och ser min egen kropp som väldigt privat (och ser andras kroppar som privata också)
Svar på tråden Ingen duschar efter skolidrotten