• Tecum

Ingen duschar efter skolidrotten

Anonym (I) skrev 2020-08-19 12:20:40 följande:
    Känns spontant som psykiskt välbefinnande är viktigare
    Håller med. Det är inte farligt att inte duscha, däremot att bli mobbad, hånad och förnedrad under duschningen. Skolan klarar inte att värna ungdomars integritet i vid gemensamhetsduschning, då får man acceptera att det inte duschas.
  • Tecum
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-19 15:11:41 följande:
    Min erfarenhet är att alla som håller på med idrott på fritiden också duschar efter gympan. Och att det skulle vara så många som är mobbade som det är som inte duschar stämmer inte heller. Fruktansvärt ofräscht.
    Typisk förnekelsetaktik. Det räcker att läsa den korta tråden här för att se hur många som mådde dåligt av att tvingas duscha. Det måste vara bättre att ha gympa och skippa dusch än att inte gå dit alls.
  • Tecum
    Sven19 skrev 2020-08-19 17:29:03 följande:
    Nja tycker det verkar stämma, att de som idrottar på fritiden inte har några problem med att duscha.
    Sen bör man ta tag i bakomliggande problem istället för att skita i att duscha.
    Nej de har inga problem med att duscha men de har heller inga problem med att mobba de som inte är så bra i idrott eller komma med nedsättande kommentarer. Det var det som frågeställningen gällde
  • Tecum
    MRAKas skrev 2020-08-22 17:36:37 följande:
    Givetvis försvarar jag inte våldtäkt.

För mig är det ganska självklart att vuxennärvaron i omklädningsrum/dusch sker med personal av samma kön som barnen. För mig är det också rätt självklart att det alltid ska vara mer än 1 vuxen, o ingen ska lämnas ensam kvar.

Jag respekterar alla era tråkiga erfarenheter, det gör jag verkligen.

Men jag hävdar endå att detta med att vara naken tillsammans med andra i en sån här situation blir lättare o lättare ju mer man utsätter sig själv för det, precis som alla andra rädslor o fobier "face your fears".

Det kanske skulle funka att skolan alltid planerade in alla idrottspass i slutet av dagen så barnen kunde gå direkt hem efter? Men det är väl inte praktiskt genomförbart?

Men om vi nu prompt ska dalta med barn och ungdomar o låta de själva välja om de vill duscha eller inte så tycker jag faktiskt att det vore bättre att göra om idrotten helt istället.
    Ta bort all fysisk aktivitet o lär bara ut träning i teorin, kraftsamla sen o satsa allt krut på att lära barnen och ungdomarna hur man fixar en sund och nyttig kost, vikten av sömn, osv. Lär ut hur man lever en hälsosam livsstil.
    Samma kön hjälper inte, det vimlar (nåja...) av pedofiler i skolmiljö. Vi hade n badmästare som jämt sprang i pojkarnas omklädningsrum för att kolla att vi duschade. Ständiga rykten om pedofili i många år...
  • Tecum
    Ignoramus skrev 2020-08-23 11:01:55 följande:
    Det där är så sjukt förminskande så det finns inte. Är det att skrika om trygga rum och obehagligt och skrämmande när den manliga duschvakten gör närmanden eller beter sig ytterst tveksamt? Hur mycket ska barnen behöva tåla? Är det MRAKas som drar den gränsen, för vad som är tramsiga lättkränktheter och genuina olagligheter? Hade vuxna behandlat andra vuxna på en arbetsplats på samma sätt som barnen utsätts så hade det tamigfan slutat med polisanmälningar, avsked och skadestånd. Men barnen ska bara ta det, trots att deras förövare går HELT fria inför lagen.

Det handlar inte om att bygga 50 individuella omklädningsrum, utan typ 8 låsbara bås utan insyn till 8 duschar. Skärp dig.
    Du har alldeles rätt! Om skolan vill att fler barn ska röra på sig, engagera sig i idrott och dessutom duscha efteråt måste de göra ämnet idrott säkert och lustfyllt. Låsbara duschutrymmen är betydligt billigare än vakter som ändå inte kan se allt och vara överallt. Vuxnas närvaro bland avklädda barn är ett övergrepp i sig.

Sen ska ämnet idrott ändras. De elever som vill få ett betyg bättre än godkänt ska göra de övningar som läroplanen kräver. Alla övriga ska lockas att röra på sig men har inga betygskrav. De ska hålla på med den idrott de känner sig bekväma med, inom rimliga gränser. De som inte gillar lagsport kan göra något individuellt, de som gillar t ex bollspel blir mer jämställda då de duktigaste håller på med sina betygsövningar. Idrott är i grunden odemokratisk då barns fysiska och psykiska förutsättningar är så olika. Med mitt förslag gör man det mer rättvist och jämställt. Win-win för alla! 
  • Tecum
    Sven19 skrev 2020-08-23 13:33:26 följande:
    En del i kursplanen är att man ska få prova på olika typer av rörelser och aktiviteter. När jag gick i skolan var det väldigt mycket innebandy och volleyboll. Sjuk mycket volleyboll om man ser till viken liten sport det faktiskt är.

När jag pratar med mina barn idag så är det väldigt varierat.

Det är samma som alla andra ämnen alla kan inte få A i matte men alla kan bli godkända.
    Vi hade nästan bara volleyboll som bollsport... Hur kul var det? Sen var det mest redskapsgymnastik och terränglöpning.

Det fanns några elever som inte ville göra något och som alltid "glömt" gymnastikkläderna. Men om de fick varsin racket och kunde spela bordtennis för sig själva kämpade de som djur. Det är så jag menar, det finns något för alla om bara läraren vågar tänka utanför boxen.
  • Tecum
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-08-23 17:40:18 följande:
    Jag tycker att du i ett enda stycke, på ett mycket effektivt sätt lyckats fånga själva essensen i den feminiserade identitetspolitiken som är på god väg att fullständigt köra vårt samhälle i botten.

Olika krav på alla så att alla får samma utfall.

Det är faan skrämmande....
    Det du beskriver var verklighet på 70-talet. Alla skulle  göra exakt samma saker för alla var egentligen exakt lika, enligt den tidens ideologi. Individens särart och olika förutsättningar blundade man helt för. Alla av samma kön skulle göra exakt samma övningar i gymnastiken. Killar och tjejer var stenhårt separerade, tjejer hade knappt ingen bollsport. I grupparbete blandade man duktiga, medelgoda och dåliga elever i samma grupper för alla var ju egentligen lika bra...
    Istället borde man se till varje individs förutsättningar och ta det därifrån. När de på samma nivå hamnar i en grupp utvecklas de framåt, antingen det gäller fotboll eller samhällskunskap. Om några är duktiga och andra mindre duktiga blir det att de duktiga får dra lasset och de andra hänger bara med. Jag såg detta hända gång på gång, när någon lärare vågade gå emot normen och dela eleverna efter deras egna förutsättningar hände det grejor. De som annars bara slöade och struntade i allt blev plötsligt aktiva.

Vad gäller mitt förslag om skolidrott skrev jag tydligt att de som vill ha betyg ska köra sitt race, för de andra är det viktiga att röra på sig och det ger godkänt, inte mer. Alltså får inte alla samma utfall.
  • Tecum
    Sven19 skrev 2020-08-24 12:16:13 följande:
    Ja alla ska vara med och göra de delar som är med i kursplanen. Är det orientering så är det det som gäller. Kommer ju inte lära sig något om man står och spelar pingis istället. Och för att bli godkänd idag så behöver man inte slita särskilt hårt.
    Jag håller inte med! Idrott ska gå under friskvård och inte vara ett vanligt skolämne. Är du idrottslärare?
  • Tecum
    Sven19 skrev 2020-08-24 14:14:12 följande:
    Nej men förälder. Det behöver vara obligatoriskt. Det är oftast samma elever som inte vill vara med som inte heller tränar något på fritiden. Det skulle göra många barn helt förslappade...
    Även friskvård ska vara obligatoriskt. Och det ÄR obligatoriskt med idrott i skolan idag men vad hjälper det? Något är alltså fel i upplägget och ämnet måste göras mer lockande.
Svar på tråden Ingen duschar efter skolidrotten