Anonym (Lärare gy) skrev 2020-08-22 14:00:09 följande:
Finns många orsaker till att man inte duschar i skolan. Mobbning, kroppen i förändring, personliga orsaker som elever som varit med om sexuella övergrepp eller att skolans duschar/lokaler är ohygieniska eller inte ger utrymme till en privat sfär.
Detta är något som inte ska tvingas på eleverna, det är ett övergrepp att tvinga någon att klä av sig naken och duscha. Eleverna är ändå normalt måna om sin hygien och tvättar fötter och armhålor efter idrotten. Ser inget problem med detta och har aldrig haft en elev som stinker.
Jag är så glad att det har ändrats sen jag gick i skolan. Jag upplevde hela gymnastiklektionen som ett övergrepp. Jag hade ett synfel som gjorde det svårt att bedöma avstånd och det är många bollsporter som blir seriöst läskiga när man inte kan bedöma hur långt bort bollen är eller hur fort den rör sig mot dig.
Efter dessa eviga bollar mot ansiktet så var det dags att klä av sig naken inför klasskamrater som mobbades, killar som ibland kom inrusande och en äldre manlig lärare som inspekterade att man tvättade sig ordentligt. Helt vidrigt.
Det tog flera år efter att jag slutat skolan innan jag insåg att jag faktiskt gillar idrott och mår bra av att röra på mig. I skolan lärde jag mig tyvärr att avsky idrott och förknippa träning med ångest.