• isotop

Få melatonin av vilken läkare?

Har en 8-åring som har fått mina, min mammas och min mormors dåliga gener att ha problem att somna på kvällarna.

Har nu i ett par nätter låtit barnet ta en melatonin från mig vilket fungerar jättebra. Antingen fortsätter jag ge av mina tabletter eller fixar eget recept åt henne. Går det att få utksrivet för barn via vanlig husläkare? Eller ska man kontakta barnläkare eller rentav BUP För det?

Vill betona att det inte är någon psykisk oro, utan samma fysiska rastlöshet som vi andra har I familjen.

• Svar på tråden Få melatonin av vilken läkare?
  • Mortiscia80

Kanske börja med normala metoder först som inte kräver medicinering? En timme innan läggdags lägger man bort skärmar och lugnar ner sig inför kvällen, hon kan ligga och läsa t ex. Man gör det så mörkt som möjligt, drar ner persienner osv. Det är jätteviktigt att hon kommer ut på dagarna, ju tidigare på morgonen desto bättre, det hjälper dygnsrytmen.

Melatonin ska du inte ge ett barn utan recept och instruktioner från läkare. Prata med skolsköterskan eller läkare på er vårdcentral.

Svar på tråden Få melatonin av vilken läkare?