• Ssandra

Gjorde ni något speciellt den månaden ni blev gravid, ni som de tog tid för att bli gravid!!

Som rubriken lyder, gjorde ni något speciellt den månaden ni blev gravida, nu undrar jag över dom som fått sitt första barn och om de tog LÄNGRE än 12 månader att få sitt första plus!!?

Jag har försökt med första barnet i 14 månader snart, och det händer ingenting här..

• Svar på tråden Gjorde ni något speciellt den månaden ni blev gravid, ni som de tog tid för att bli gravid!!
  • Anonym (Liam)

Försökte i 23 månader. Det enda jag kan komma på är att jag inte hade så mycket huvudvärk månaderna innan jag plussade, så jag tog inte diklofenak. Och efter ca ett år av försök så gick jag ner 20 kg i vikt. Det kan ha något med det att göra, eller så var det bara en slump.

• Anonym (10 år)

Försökte i 10 år. Månaden då jag blev gravid åt min man en särskild honung köpt i hälsokostbutik. Kostade typ 400kr och han hade ätit den i 4 veckor då jag blev gravid. Det var inte i syfte för att bli gravid men det var vad han åt den månaden som var annorlunda mot vad han brukade äta. Den månaden åt jag 2 wienerbröd med äpple och pekannötter från Lidl varje dag (hade mycket stress och behövde extra sötsaker). Dessutom drack jag ett glas naturell yoghurt varje dag. Det var vad vi gjorde annorlunda mot andra månader. Inget var i syfte att öka fertiliteten men såklart har man tänkt om det har påverkat?

• syntharen

Jag åt extra D-vitamin, alltså runt 75-100 mikrogram, då fick jag kortare menscykel och blev gravid inom några månader som blev ett levande barn, innan hade vi försökt i nästan 5 år och fått 4 missfall. Sedan efter det barnet tog jag igen högre dos D-vitamin och blev gravid på första riktiga försöket. Då var jag dessutom 39 år. Jag vet inte om det var D-vitaminet som gjorde det men det skadar inte att prova

• Anonym (ooo)
    Ssandra skrev 2020-08-13 10:31:06 följande:

Som rubriken lyder, gjorde ni något speciellt den månaden ni blev gravida, nu undrar jag över dom som fått sitt första barn och om de tog LÄNGRE än 12 månader att få sitt första plus!!?

Jag har försökt med första barnet i 14 månader snart, och det händer ingenting här..

Båda gångerna jag nästan gett upp och ställs oss på kö för fertilitetsutredning (1:a efter ca 1,5 år utan resultat och andra gången efter M.A och ytterligare över 1 års väntan)  - DÅ  blev jag gravid! Så, kan bara se det som att vi slappande av och sa att nu struntar vi i detta tills vi undersökt oss, vi har bara sex för att vi vill och inte för att det ska bli barn. Då tog det sig.
  • Anonym (Anonym)

Tog D & B-vitamin samt folsyra varje dag. Använde äl-tester, tempade kring ägglossning och höll koll på sekret. Tog sig på 8e försöket och då tog jag en extra kur av B-vitamin (7-8 tabletter) cirka 6-7 dagar efter ägglossning. Vet inte om det fick ägget att fästa men värt ett försök :) Lycka till!

• Ssandra
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-13 20:48:21 följande:

Tog D & B-vitamin samt folsyra varje dag. Använde äl-tester, tempade kring ägglossning och höll koll på sekret. Tog sig på 8e försöket och då tog jag en extra kur av B-vitamin (7-8 tabletter) cirka 6-7 dagar efter ägglossning. Vet inte om det fick ägget att fästa men värt ett försök :) Lycka till!

Detdär har jag provat 2 cykler och tyvärr har det inte lyckats av det! Men tack för tipset :) nu undrade jag lite mer specifikt över dom som försökt längre än 1 år, det är ju vanligt att det tar upp till 12 månader så 8 månader är ju normalt! :)
  • Cheerful

Gav upp. Vi hade beslutat oss för att kontakta vården för en utredning efter nyår, och jag tog ett test bara just in casem vi hade sex 7dagar innan äl (bekräftad med test och temperatur) och var absolut säker på att inget skulle hända den månaden. Tog ett test nyårsafton för att kunna dricka champagne med gott samvete.

Nu prövar vi med nummer 2 sen oktober/november förra året. att sluta tänka på det är omöjligt

Son född september -18, försöker med andra barnet sedan november-19
  • Anonym (:))

Blev gravid 8 månader efter sent missfall i v 19. Tragiskt. Åt multivitamin innan jag blev gravid, köpte ägglossningstest och prickade in "rätt" dag. En älskad stor flicka föddes efter nio månader. :)

Nu är hon 12 år. :)

• Anonym (Rena turen)

Gjorde inget speciellt, min han hade få 4,6 milj/ml och dålig kvalitet på spermierna. Tog oss 30 månader att få vårat efterlängtade plus. Är nu i
    vecka 4+2.

• Lisa says

Försökte i 15 månader genom att pricka in de datumen kroppen signalerade ägglossning. Under den tiden använde ingen av oss nåt nikotin, hade dragit ner på koffein, min kille dricker inte alkohol alls sedan många år, vi tog vitaminer, han tog extra zink, jag åt diverse alternativgrejer som munkpeppar.. och båda är vegetarianer.
    Och så hade vi sex bakifrån/missionären för att hjälpa gravitationen på traven, och jag låg med benen rakt upp efteråt.

Inget hände. Det enda vi gjorde annorlunda månad 15 var att vi köpte ägglossningstest och när det visade att det var dags hade vi sex tre-fyra gånger på två dygn, och sedan en gång till något dygn senare. Då tog det sig direkt, första försöket.

• Anonym (Rena turen)
    Anonym (Rena turen) skrev 2020-08-18 11:17:27 följande:

Gjorde inget speciellt, min han hade få 4,6 milj/ml och dålig kvalitet på spermierna. Tog oss 30 månader att få vårat efterlängtade plus. Är nu i
    vecka 4+2.

Kan även tillägga att jag använde cb digital äl tester det första året så vi prickade in varje ägglossning men inget hände. Jag känner av väldigt väl varje månad att jag har äl. Vet hur frustrerande det är när man gör ALLT i sin makt men ingenting händer. TS har ni gjort någon utredning? Om inte så gör det så ni får något hum om vad problemet kan vara. Vi gjorde utredning mars 2019 och skulle varit iväg igår för genomgång av IVF men det lyckades ta sig ändå och jag plussade för 3 dagar sedan. Min mans spermaprov visade väldigt dåliga och få spermier, gravt patogena och de flesta simmade ej framåt.

Lycka till.
  • Enmsik

Jag levde sunt när jag försökte bli gravid. Slutade snusa, feströka och drack inte alkohol i onödan. Mellan mensen och plusset När vi blev gravida med dottern levde jag som vanligt (juli förra året och semester). Drack alkohol, snusade lite och levde livet. Tidigare hade jag nästan levt som att jag vore gravid fast jag inte var det. Då tog det sig och den ville vara kvar. :)

Svar på tråden Gjorde ni något speciellt den månaden ni blev gravid, ni som de tog tid för att bli gravid!!