• Anonym (Soc.)

Orosanmälan om pappan gör nått när jag har ensam vårdnad?

Ja det görs ändå orosanmälan. Det kan ju vara så att en missbrukande förälder har umgänge eller att barnen rent av bor varannan vecka. Att du har den juridiska vårdnaden innebär inte med automatik att barnen är skyddade. Om du sedan berättar för soc att du skyddar barnen och de inte har något umgänge med pappa så händer inget mer. Det är väl superbra att anmälan görs så att du får veta saker du annars kanske aldrig skulle få veta och då kan se till att barnen inte träffar barnen ensam etc.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (U) skrev 2020-08-12 19:41:59 följande:

Isåfall är det ju honom de utreder inte dig.

De kanske frågar dig hur han fungerar med barnet, men inte mer. Skulle jag tro.

Det är aldrig föräldern som utreds utan barnens situation och föräldrarnas omsorgsförmåga och i det här fallet TS förmåga att skydda barnen från pappans missbruk. Men som sagt, om barnen inte har nåt umgänge så kommer det antagligen aldrig att leda till en uttedning.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (smulan) skrev 2020-08-12 21:59:27 följande:

Utreder man inte umgängesförälderns omsorgaförmåga?

Det är barnets situation som utreds och där ingår båda föräldrarnas omsorgsförmåga, förmåga att skydda barnet. Man startar inte en utredning på den vuxne.
Svar på tråden Orosanmälan om pappan gör nått när jag har ensam vårdnad?