• Anonym (Mi)

Orosanmälan från bvc

Anonym (Förstörd mamma) skrev 2020-08-19 17:55:20 följande:

Jaha, så efter en vecka fick jag reda på vad anmälan handlande om.

1. Orolig för min son med autism och om jag klarar av honom.

Dumheter då läkarna på rehab har sagt att han utvecklas som han ska...

2. Mitt hem var tydligen "smutsigt." pratar hon om några lådor med grejer som jag skulle sortera?!

3. Det luktade instängt och därför illa. (och det kunde hon inte ha sagt till mig istället för att anmäla till soc?) Jag hade ingen aning om att det luktade instängt då jag öppnar fönsterna på glänt hela tiden men tydligen har det inte räckt.

Jaha, ska gå på möte hos soc på måndag. Hoppas det går bra...

Ta det bara lugnt och svara ärligt på deras frågor. Vill de komma hem till er så bjud in dem, var öppen och visa att ni inte har något att dölja. Dem tar inte barn i första taget, jac menar föräldrar som misshandlar sina barn får ju till och med behålla fast dem borde omhändertas. Jag förstår att det känns jobbigt, om du vill var du rätt att ta med dig någon utomstående som din mamma exempelvis.
  • Anonym (Mi)
    Anonym (bim) skrev 2020-08-26 22:02:53 följande:

till vad? polisen? det är inte olagligt att göra en orosanmälan även om jag kan hålla med om att denna var helt grundlös om det ts skriver stämmer. jobbar själv på BVC och har gjort orosanmälningar flera ggr men det kommer ju efter X antal uteblivna besök, svårt att få kontakt, konstiga symtom hos barnen som tyder på att de inte tas om han väl, flera ggr i kombination med välgrundade misstankar om missbruk och eller psykisk ohälsa. anmälan pga det ta nämner är ju inte rätt. men det är ngt hon kan ta upp med sköterskans chef, det är ingenting man kan anmäla..

Nej det är inte olagligt att göra en orosanmälan, och viktigt att man gör när det behövs. Men det finns faktiskt flera ställen dit man kan anmäla om man upplever blivit behandlad fel inom vården, dels IVO men även patientnämnden.
Svar på tråden Orosanmälan från bvc