• Anonym (Soc)

Orosanmälan från bvc

Låter konstigt att hon uttrycker sig så vagt. Och att hon säger det på det sättet. När vi får anmälningar från bvc av det slaget så har de ofta haft mycket kommunikation med föräldrarna innan och gett dem så mycket stöd som möjligt. Ibland görs istället en ansökan av föräldrarna med bvc som stöd.

Socialtjänsten kommer inte ta ert barn ifrån er. De kommer kanske erbjuda er något föräldrastöd och hjälpa er om det är körigt med kontakt med förskola och bup.

• Anonym (Soc)
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-27 07:56:31 följande:

Bup? Varför skulle de behöva kontakt med dem? Barnet har ju redan diagnos.

Det var därför jag skrev om. Vi hjälper många föräldrar där det är många kontakter och ansvaret bollas fram och tillbaka mellan skola och bup. Hur har det gått för er?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-27 08:52:30 följande:

Har inte läst allt, men är du verkligen utbildad socionom? Vad har BUP med det hela att göra?

Jag har inte skrivit tidigare i tråden.

Ursäkta. Gammal tråd. Tänkte att du var ts.

Barn med diagnoser får ibland inte rätt stöd och som jag skrev så bollas ibland elever mellan skola och bup. Det är jättetufft för föräldrarna och vi på socialtjänsten kan hjälpa till med att se till att samverkan blir bättre och försöka se till att barnet inte faller mellan stolarna. Upplever också att förldrastödet på bup inte alltid är tillräckligt utan föräldrar får ofta söka stöd hos oss på socialtjänsten istället.

Jag är för övrigt utbildad ja. Och har jobbat med barn utredningar i fyra år.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 10:28:13 följande:

Jobbat med "barn utredningar"?

Som sagt... undrar när jag ska packa.

Du jobbar inte med BARNUTREDNINGAR, du vet ju för fan inte ens att det är ETT ord!

Haha! Det var faktiskt riktigt illa. Särskilt med tanke på att jag själv hatar särskrivningar. Det finns en regel för när man ska särskriva och det är aldrig.

Men nog är jag barnhandläggare alltid. Jag blir ju nyfiken på vilket yrke du har? IVO kontrollerar ju oss men det känns inte som att du jobbar där precis. Så var har du fått all din kunskap om socialtjänsten från?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 11:44:08 följande:

Det ska inte vara stor bokstav efter tre punkter, bara efter en.

De tre punkterna är för att... man ska tänka efter lite.

Utöver det så har jag inte sagt att jag är varken det ena eller det andra. Men en "utbildad socionom" som inte ens kan skriva "barnutredningar" ger jag inte mycket för.

Och du, bara för att det är många som inte kan skriva korrekt och särskriver så är det inte rätt. Det är alltid fel att särskriva sammansatta ord. Punkt.

Barnutredningar är inget ord jag använder på jobbet. Man skriver för övrigt inte barnutredningar utan beslutsunderlag. Utredningen är egentligen hela processen. Beslutsunderlaget är slutprodukten.

Och du förstår nog själv att det är skillnad på att spotta ur sig något på ett forum än att skriva ett formellt beslutsunderlag som myndighetsperson.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-27 21:03:00 följande:

Ett barn med autism tillhör efter diagnos habiliteringen, inte BUP och därmed ligger barnet under LSS, därav att jag funderade på om du var socionom. Men det kanske skiljer sig i landet?

Jag är inte expert på vem som tillhör vad. Vi har kontakt med mängder av vårdinstanser och myndigheter. Omöjligt att ha koll på alla. Jag tror att det har lite med åldern att göra hos oss. Vill minnas att någon sa till mig att det händer något vid sex års ålder. Hur som hur kan du byta ut BUP mot HAB i min text. Spelar ingen roll
Svar på tråden Orosanmälan från bvc