Inlägg från: Anonym (Förstörd mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förstörd mamma)

Orosanmälan från bvc

Hej, idag var jag på Bvc för en vanlig kontroll, under besöket informerar bvc sköterskan att hon tänkte anmäla mig till Soc.

Jag står där som ett levande frågetecken och frågar varför?

Till svar får jag "Jag kan inte sätta fingret på det men när jag var hos er så kände jag en oro."

"Jag oroar mig bara för att ni inte klarar av att hantera er son med speciella behov samtidigt som ni tar hand om en bebis."

Min son har en mild form av autism och är verkligen inte svår att ta hand om. Det enda som han är efter är talet vilket inte ens hans logoped är orolig för! Annars är han en supergo kille som beter sig som vilket barn som helst.

Jag förstår ärligt talat inte vad hon skulle ha sett som gjort henne orolig. Vårt hem är rent och barnsäkert.

Men jag har en känsla att det kan ha göra med att jag har haft depressioner förut... (då hon frågade förut om jag fortfarande gick till psykiatrin.)

Känner mig helt förstörd och har bara gråtit sen jag kom hem.

Någon som blivit anmäld till soc av bvc och kan berätta vad som hände efteråt? 

• Svar på tråden Orosanmälan från bvc

Tack för alla svaren!

Jag bytte bvc så fort jag kom hem.  Jag skulle inte klara av att träffa samma sköterska efter detta...

Pratade med min mor under eftermiddagen som blev rosenrasande över att sköterskan inte berättade vad hon tyckte var fel. Samtidigt tyckte hon inte jag skulle oroa mig då hon tyckte jag var än bra mamma. Så får se vad som händer antar jag?

Jaha, så efter en vecka fick jag reda på vad anmälan handlande om.

1. Orolig för min son med autism och om jag klarar av honom.

Dumheter då läkarna på rehab har sagt att han utvecklas som han ska...

2. Mitt hem var tydligen "smutsigt." pratar hon om några lådor med grejer som jag skulle sortera?!

3. Det luktade instängt och därför illa. (och det kunde hon inte ha sagt till mig istället för att anmäla till soc?) Jag hade ingen aning om att det luktade instängt då jag öppnar fönsterna på glänt hela tiden men tydligen har det inte räckt.

Jaha, ska gå på möte hos soc på måndag. Hoppas det går bra...

Kommit tillbaka från Soc, Och herregud vilken dynga den bvc tanten hade sagt.

Smutsigt hem, ungarna var smutsiga, vi var smutsiga min son med autism är utvecklingsstörd och får ingen hjälp. (Min son är inte utvecklingsstörd men blev utred för att kolla om han kunde vara det.) 

Att vi eller barnen inte var smutsiga det kunde dom ju se direkt.  Tack och lov så var handläggarna förståeliga och sa att dom inte tar vad hon sa som sanning utan dom gör en utredning där dom kollar med logopeden på rehab, dagis och den nya bvc som vi bytte till. Jag bjöd hem dom så dom kunde se mitt hem och jag sa ärligt att hemmet kanske var lite stökigt när bvc kom då jag nyss hade fött + jag hade komplikationer under förlossningen så jag hade inte orkat städa som jag brukade. (Så det fanns några lådor med grejer som skulle sorteras.)

Men nu är det sorterat och fint, blir fortfarande lite leksaker över vardagsrums golvet under dagen men grabben ska väl få ha sina leksaker iallafall?

Dom frågade om jag byte på grund av bvc tanten och jag sa ärligt att ja det gjorde jag eftersom jag vill inte träffa henne igen.

Iallafall känner jag mig rätt lugn då jag vet att jag inte har gjort fel och att det enkelt kan kollas. Dock fortfarande sur på bvc tanten, vill aldrig se den kärringen igen.

Nu har soc varit hemma hos oss och dom tycker vårt hem är helt okay.

Dom har även ringt till dagis och habiliteringen och fått samma svar som från oss (att våra barn är rena och att min son utvecklas som han ska.) Så det verkar som om denna anmälningen kommer läggas ner.

Och ni som kommer och säger.

"Åh det fanns säkert skäl!"

Dra något gammalt över er ^^Alla som anmäler gör det inte på bra grunder.

Svar på tråden Orosanmälan från bvc