• Anonym (Mamma)

Orosanmälan från bvc

Tips inför framtiden, och om andra läser tråden, man måste inte låta bvc komma på hembesök!! Vi avböjde vänligt och sa att vi föredrog att komma till dem istället.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-01 20:06:49 följande:
    Om de gjort hembesök och tagit kontakt med dagis etc så är det en utredning startad redan som måste fullföljas. Men utredningen kan naturligtvis leda till att man kommer till slutsatsen att inga insatser behövs.

Om en anmälan däremot läggs ned så görs ingen utredning och man försvinner helt ur systemet som om anmälan aldrig funnit.
    Men om en familj får flera anmälningar måste det väl ändå synas i systemet? Ingen rök utan eld sägs det ju, vilket också gör mig lite bekymrad över nitiska eller bara väldigt oroliga personer på exempelvis bvc, fsk eller skola som hellre anmäler en gång för mycket än för lite. Till slut måste väl soc reagera om de får in flera anmälningar om samma barn/familj? Eller om man gör flera utredningar, fast de inte visar något.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-01 21:17:13 följande:
    Nej anmälan försvinner. Men klart det reageras om det kommer in flera anmälningar på kort tid. Vi brukar ha ej tumregel om att när tredje anmälan kommer så inleder man just för att det då blir en indikation på att nåt kan vara på tok även om den anmälan som sådan inte ensamt skulle ha lett till utredning.
    Jo lite så jag tänker också. Det låter ju konstigt ändå om man skulle få flera anmälningar mot samma familj och det inte är något, men det finns så klart undantag :) Men då hänger det på att ni kommer ihåg att tidigare anmälningar kommit in då antar jag?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 10:28:13 följande:
    Jobbat med "barn utredningar"?

Som sagt... undrar när jag ska packa.

Du jobbar inte med BARNUTREDNINGAR, du vet ju för fan inte ens att det är ETT ord!
    Det är många i Sverige som särskriver. Det betyder inte att de inte kan sitt jobb. Själv missade du stor bokstav i "Undrar" så kliv ur glashuset.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 11:44:08 följande:
    Det ska inte vara stor bokstav efter tre punkter, bara efter en.
    De tre punkterna är för att... man ska tänka efter lite.

Utöver det så har jag inte sagt att jag är varken det ena eller det andra. Men en "utbildad socionom" som inte ens kan skriva "barnutredningar" ger jag inte mycket för.

Och du, bara för att det är många som inte kan skriva korrekt och särskriver så är det inte rätt. Det är alltid fel att särskriva sammansatta ord. Punkt.
    Du har fel. Efter avslutad mening, oavsett en eller tre punkter, så ska det vara stor bokstav. Dina punkter signalerade inte tankepaus och det använder man annars ett kommatecken till i löpande text.

Att förstå vad andra skriver verkar du också ha svårt med för ingenstans påstår jag att det är rätt att särskriva, faktum är att det är något av de språkfel jag tycker sämst om.

Återigen, ifall du missförstod även den delen, språkfel betyder inte att man inte kan sitt jobb.
Svar på tråden Orosanmälan från bvc