Inlägg från: Anonym (Komp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Komp)

Jämställt föräldraskap

Bjoer skrev 2020-08-12 10:16:27 följande:

Fast jämställdhet handlar inte om att man ska dela på varje arbetsuppgift utan snarare att arbetsuppgifterna ska vara jämt fördelade Det enda problemet med deras fördelning är pensionspengar. Det här med att båda måste jobba deltid för att det ska vara jämställd är nån fix idé som vissa feminister har. (Jag kallar mig feminist eftersom jag är för jämställdhet, for the record.)

Vill bara säga här att pensionen för det första kompenseras genom något som kallas barnår. De första fyra åren av barnets liv får den som tjänar in minst till sin pension ett bidrag till pappa staten. Sedan vet vi ju inte heller i detta specifika fall om de dessutom själva valt att mannen kompenserar för pensionen, vilket alltså inte ens är nödvändigt eftersom detta regleras uppifrån
  • Anonym (Komp)
    MRAKas skrev 2020-08-12 12:47:54 följande:

Detta kommer ju av att det finns skillnader mellan män o kvinnor rent biologiskt o det får ganska uppenbara effekter i vardagen den första tiden.

Trots att det stämmer som du säger med "barnår" står ju fortfarande "3djevågsfeministerna" o menar på att detta är så orättvist o att det skapar kvinnofällor.

Till viss del kan jag hålla med.

Jag anser att det enda rätta är att faktiskt inte räkna in första 2-3åren efter barns födelse alls. Istället räknar man ut ett livsgenomsnitt utan dessa första år, för BÅDA föräldrarna.

Det skulle på en helt annan nivå ge betydligt mer rättvisa pensioner.

Stämmer säkert som du säger.

Jag själv är ett exempel som kommer gå plus i pension på min föräldraledighet (förutsatt att vi som planerat följer den plan vi har nu och jag återgår till heltid när barnet är 3 år). Jag arbetade extra under året innan barnet föddes och det är det året som de räknar på när jag sedan ska kompenseras. Kommer få mer till pensionen som föräldraledig än om jag arbetat och mannen således blivit den som tjänat in minst till sin pension och fått barnåren.

Jag kan tycka att man går överdrivet hårt på dem som valt att den ene är föräldraledig helt. I många fall är det säkert inte jämställt. Men det är trist att alla alltid ska förutsätta att allt är orättvist och ojämställt bara för att man valt att göra så. För vi som är undantag existerar faktiskt och får tyvärr allt som oftast påhopp
  • Anonym (Komp)
    Anonym (K) skrev 2020-08-12 18:48:31 följande:

Hur länge för du vara tjänstledig därifrån?

Lägger mig i här. På vilket sätt är det relevant? Oavsett har personen i fråga arbetet kvar när hon kommer tillbaka
  • Anonym (Komp)
    Anonym (K) skrev 2020-08-12 19:39:25 följande:

Och om de nobbar förlängning?

Vill bara ge ett perspektiv på hur man kan vara ledig länge.

Hemma första 1,5 åren utan föräldrapenning (när barnet fyllt ett skyddar man sgi med studier på distans på halvtid). Från 1,5 plockar man föräldrapenning och dagarna räcker då tills barnet är 3,5. Alltså 3,5 år som arbetsgivaren inte kan neka ledighet.

Vill man dryga ut detta ännu mer så kan man givetvis plugga heltid på distans och låta barnet ha ett fåtal förskoletimmar och förlägga resten av studietiden toll när partnern är hemma.

Att en är hemma behöver inte betyda icke jämställt. Är det bättre att barnen är på förskola och båda arbetar och hinner se barnen tre timmar efter jobbet än att en är hemma och har 8 h med barnen och den andre tre timmar när hen kommer hem från arbetet? Och sedan tar hela ansvaret på helgerna? Då blir ju timmarna ganska jämnt fördelade.

För många handlar det inte om att bli slav i sitt hem och beroende av sin man. Man har ett arbete att återgå till.
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Komp) skrev 2020-08-12 20:08:45 följande:

Vill bara ge ett perspektiv på hur man kan vara ledig länge.

Hemma första 1,5 åren utan föräldrapenning (när barnet fyllt ett skyddar man sgi med studier på distans på halvtid). Från 1,5 plockar man föräldrapenning och dagarna räcker då tills barnet är 3,5. Alltså 3,5 år som arbetsgivaren inte kan neka ledighet.

Vill man dryga ut detta ännu mer så kan man givetvis plugga heltid på distans och låta barnet ha ett fåtal förskoletimmar och förlägga resten av studietiden toll när partnern är hemma.

Att en är hemma behöver inte betyda icke jämställt. Är det bättre att barnen är på förskola och båda arbetar och hinner se barnen tre timmar efter jobbet än att en är hemma och har 8 h med barnen och den andre tre timmar när hen kommer hem från arbetet? Och sedan tar hela ansvaret på helgerna? Då blir ju timmarna ganska jämnt fördelade.

För många handlar det inte om att bli slav i sitt hem och beroende av sin man. Man har ett arbete att återgå till.

Till barnet är tre skulle det naturligtvis vara... själv har jag drygat ut till 3,5 med hjälp av studier
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 20:12:32 följande:

Tack för tipsen :)Ja, och?

Vill också säga att min arbetsgivare godkänt tjänsledighet på 100% för studier på 50%. Man har rätt till ledighet i den omfattning som behövs för att klara studierna. Nu är det i mitt fall så att det för företaget oavsett är lättare att jag är borta heltid än halvtid. Så bra lösning för båda parter
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 20:25:24 följande:

Ja precis, det är också en lösning. Det är ju en sak vad lagen säger och en annan vad man kommer överens om med chefen. Det beror lite på om chefen kan täcka upp med annat folk eller om jag verkligen behövs osv, och då kan man behöva skjuta på studier i max sex månader. Jag har några kurser jag skulle vilja ge mig på men inte nu i coronatider, annars var tanken att jag skulle ha studerat den här höstterminen faktiskt.

Om du söker 6 månader innan terminen börjar (utan att veta om du kommer in) så kan de inte neka dig den terminen. Du har rätt att två veckor innan tjänstledigheten skall påbörjas, tror det är en månad om man redan studerat ett år, ändra dig.

Med andra ord. Sök 6 månader innan, kommer du inte in så drar du tillbaka tjänstledigheten
  • Anonym (Komp)
    Anonym (K) skrev 2020-08-12 20:41:16 följande:

Om man pluggar heltid ska man inte göra mer än 50% hemma, då är man i fällan.

Fast om man värderar att studera på kvällarna istället för att slötitta på serier så tycker jag inte att det är det. Förutsättningen blir ju att den andre tar barn och hushåll när hen kommer hem från arbetet. En lösning för att det skall bli till det bästa för alla
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 20:25:24 följande:

Ja precis, det är också en lösning. Det är ju en sak vad lagen säger och en annan vad man kommer överens om med chefen. Det beror lite på om chefen kan täcka upp med annat folk eller om jag verkligen behövs osv, och då kan man behöva skjuta på studier i max sex månader. Jag har några kurser jag skulle vilja ge mig på men inte nu i coronatider, annars var tanken att jag skulle ha studerat den här höstterminen faktiskt.

Lagen säger att du har rätt till ledighet du behlvde för att klara studierna. Nu blir det ju fult att hävda det om ens syfte är att vara hemma med barnen. Men om du plockar bort det faktumet så har du full rätt att vara ledig heltid för halvtidsstudoer om du anser att det är den tid du behöver för att klara studierna.

Men som sagt. Inget man vill utnyttja för att kunna vara ?fuskhemma? med barn
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 20:54:55 följande:

Jag har aldrig påstått att jag skulle söka 100 % ledighet om jag bara behöver 50 %, utan min chefs införstådda medgivande!

Oj! Jag menade verkligen inte att hoppa på dig för något utan ville bara tydliggöra att man faktiskt har rätt att vara ledig på mer procent än man faktiskt studerar om man anser sig behöva det.
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 20:54:55 följande:

Jag har aldrig påstått att jag skulle söka 100 % ledighet om jag bara behöver 50 %, utan min chefs införstådda medgivande!

Att jag var tydlig med att det inte är något man kan göra för att kunna vara ledig med barn var för att slippa påhopp från andra här om att det äR fult mot arbetsgivaren
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 21:02:29 följande:

Nej och jag läste lite snabbt, så jag får ursäkta för det. Men jag håller inte med om det där att man får ledigt för studier bara för att man sökt i tid osv, som jag läst (och som min chef också sa) så har de rätt att säga nej och skjuta på det ett halvår. Det är lite luddigt helt enkelt, men man får väl kontakta facket den dagen det ställs på sin spets.

De får skjuta på det ett halvår. Men det är från datumet du söker. Om du gör ansökan 1a februari för studier from 1a september så är det i praktiken tiden mellan 1a februari och 1a september som är tiden de får skjuta på det ett halvår. Med andra ord. Söker du ett halvår innan så kan de inte neka.

Men nu när du säger det.... undrar om man kan reglera det annorlunda i kollektivavtalet. Facket bör precis som du säger ha svar på det
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 21:32:12 följande:

Hmm, undrar hur man hittar ansökningsdatum då... Kanske om man loggar in på antagning.se, eller om man får bekräftelse via mail. Sånt där ska man nog alltid behöva styrka.

Jag syftar på ansökan om tjänsledighet. Inte om ansökan för studierna. Söker du tjänsledigt 6 månader innan utbildningen startar så är det innan du ens kan göra ansökan till utbildningen.
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 21:32:12 följande:

Hmm, undrar hur man hittar ansökningsdatum då... Kanske om man loggar in på antagning.se, eller om man får bekräftelse via mail. Sånt där ska man nog alltid behöva styrka.

lawline.se/answers/hur-lange-kan-en-arbetsgivare-vanta-med-svar-pa-ansokan-om-tjanstledighet-for-studier

Här kan du läsa om att det är från datumet din ansökan om ledighet gjordes, och inte datumet studierna påbörjas, som arbetsgivaren har rätt att skjuta på det 6 månader
  • Anonym (Komp)
    Fröken Rabarber skrev 2020-08-12 21:40:23 följande:

Intressant ämne, jag har funderat en del på detta själv med. Jag vill gärna ha ett jämställt förhållande och föräldraskap om möjligt, nu är vårt barn snart 1 så vi kan göra en första utvärdering. Kring inköp till bebis har vi inte varit ett dugg jämlika. Jag har i princip köpt allt även om vi sen delat på kostnaden, dela även på kostnaden för amningsbehåar. Men jag letade efter prylar och hämta upp m.m. Köpte mycket begagnat.

Amningen funkade tyvärr inte så där har vi kunnat dela på matningen och han har tagit en natt på helgen så jag kunnat sova ut. Och vissa vardagsnätter när jag varit förbi mig av trötthet. Från att hon var 4 månader har han varit föräldraledig 30% då jag jobbat, varit ett väldigt bra upplägg då jag fått vara mig själv och de kunnat bygga på sin relation. Nu i höst ska han vara hemma heltid 3 eller 4 månader. Så jag har ju gått mer minus pensionsmässigt än vad han kommer göra(har dock fortsatt pensionsspara privat). Vi har inte bestämt ännu hur vi ska jobba när barnet börjar förskola.

Angående sysslor så delar vi hyfsat lika på matlagning, jag tar nästintill all tvätt, städningen är han bättre på småpillet, men jag gör större ryck. Jag står även för stor del av att organisationen hemma, typ inför utflykter, ordning i lådor, ungens kläder m.m.

Du har koll på de så kallade barnåren? Barnets fyra första år kompenseras den som haft lägst pensionssparande för
  • Anonym (Komp)
    Anonym (K) skrev 2020-08-12 22:35:10 följande:

Då blir det ju 50/50. Hem och barn på dagen, sysselsättning på kvällen. Så den arbetande tar över allt när hen kommer hem.

Förmodligen blir det så att den som är hemma inte får någon fritid, men men... Inte heller får de plugga ifred.

Med studier på 50% får jag absolut till fritid. Och inga problem att studera ifred med att barn som somnar 19. Hinns utan problem med tre timmar på kvällen efter barnet somnat om man måste sitta helt ostört. Med tur en timme på dagen när barnet sover och så helger på det.

Vi lever alla under olika förutsättningar och detta fungerar naturligtvis inte för alla
Svar på tråden Jämställt föräldraskap