Inlägg från: Anonym (Hen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hen)

Jämställt föräldraskap

Så här har vi gjort. Bytt föräldraledig vid 8-10 månader, beroende på amningen för respektive barn.

Efter inskolning har vi tagit varannan lämning/hämtning, beroende på vilka inplanerade jobbmöten vi haft att förhålla oss till. Vi har båda flexibla jobb så vi har kunnat ha korta dagar på förskolan fast båda jobbat heltid.

Hushållet då. Vi tycker båda det är pisstråkigt att städa men vi gör det. Ingen särskild uppdelning.

Båda gillar att fixa i trädgården så det har aldrig varit någon issue.

Bilarna är mitt ansvar, dels för att jag gillar bilar, men också för att jag haft bil sen jag var 20 och har mer vana vid bilägande.

Handlar gör vi båda, laga mat är lite olika. Den som är hemma lagar maten.

Skjutsa till/från fritidsaktiviteter gör oftast jag, jag tycker det är lite mer kul att kolla. Om en är iväg lagar den andra middag. Det är oftast jag som har kontakten med tränare och klubbar men det beror återigen på att jag har lite större intresse för att följa barnens idrotter.

Jag tycker vi lever jämställt, vardagen flyter på och vi har aldrig haft något tjafs om att mitt-jobb-är-viktigare-än-ditt eller liknande.

Jag tror det viktigaste är att man delar på föräldraledigheten så att båda blir lika ?inkörda? på vardagsrutiner. Då får man ett flyt i vardagen.

Svar på tråden Jämställt föräldraskap