• MRAKas

Jämställt föräldraskap

Min erfarenhet i ämnet säger mig att det enklast sättet är att separera o ha barnen boende hos sig varannan vecka.

Nu känner jag mig som en likvärdig o jämnställd förälder, innan så kände jag mig mest som en vaktmästare och finansiär.
    Det krävdes dock 1,5år av kämpande o en vända i tingrätten innan vi landade i detta.

• MRAKas
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 12:18:02 följande:
    Inte konstigt att jag blev förvirrad då du svarade på något som jag kommenterade från någon annan! Hur som helst, det är inte ett skuldbeläggande utan fakta. Om du tänker efter själv, tycker inte du att det stämmer att många kvinnor, medvetet eller omedvetet, stänger männen ute från ansvaret för barnen? Jag säger inte att det är någon slags orsak till ojämlikhet men det är en del av förklaringen till varför så många män inte har samma koll kring barnen.
    Jag delar iaf helt denna teori, jag upplever att det är mycket vanligt förekommande.
    Det är iaf betydligt vanligare att kvinnor inte släpper in männen i föräldraskapet på en likvärdig nivå, än att männen själva medvetet försöker "smita undan".

Om man ska försöka backa upp detta med statistik så anser jag att det fungerar att titta på vårdnadstvister i tingsrätten.
    Jag kan ta fram de exacta siffrorna om någon känner behov av att ifråasätta.
    Men i korthet visar statistiken att kvinnor stämmer för att de vill ha enskild vårdnad och barnet boende hos sig i en överväldigande majoritet av fallen. Männen yrkar på oftast på gemensam vårdnad och ett växelvist boende.
  • MRAKas
    Anonym (Komp) skrev 2020-08-12 12:37:15 följande:
    Vill bara säga här att pensionen för det första kompenseras genom något som kallas barnår. De första fyra åren av barnets liv får den som tjänar in minst till sin pension ett bidrag till pappa staten. Sedan vet vi ju inte heller i detta specifika fall om de dessutom själva valt att mannen kompenserar för pensionen, vilket alltså inte ens är nödvändigt eftersom detta regleras uppifrån
    Detta kommer ju av att det finns skillnader mellan män o kvinnor rent biologiskt o det får ganska uppenbara effekter i vardagen den första tiden.

Trots att det stämmer som du säger med "barnår" står ju fortfarande "3djevågsfeministerna" o menar på att detta är så orättvist o att det skapar kvinnofällor.

Till viss del kan jag hålla med.
    Jag anser att det enda rätta är att faktiskt inte räkna in första 2-3åren efter barns födelse alls. Istället räknar man ut ett livsgenomsnitt utan dessa första år, för BÅDA föräldrarna.
    Det skulle på en helt annan nivå ge betydligt mer rättvisa pensioner.
Svar på tråden Jämställt föräldraskap