Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 12:18:02 följande:
Inte konstigt att jag blev förvirrad då du svarade på något som jag kommenterade från någon annan! Hur som helst, det är inte ett skuldbeläggande utan fakta. Om du tänker efter själv, tycker inte du att det stämmer att många kvinnor, medvetet eller omedvetet, stänger männen ute från ansvaret för barnen? Jag säger inte att det är någon slags orsak till ojämlikhet men det är en del av förklaringen till varför så många män inte har samma koll kring barnen.
Jag delar iaf helt denna teori, jag upplever att det är mycket vanligt förekommande.
Det är iaf betydligt vanligare att kvinnor inte släpper in männen i föräldraskapet på en likvärdig nivå, än att männen själva medvetet försöker "smita undan".
Om man ska försöka backa upp detta med statistik så anser jag att det fungerar att titta på vårdnadstvister i tingsrätten.
Jag kan ta fram de exacta siffrorna om någon känner behov av att ifråasätta.
Men i korthet visar statistiken att kvinnor stämmer för att de vill ha enskild vårdnad och barnet boende hos sig i en överväldigande majoritet av fallen. Männen yrkar på oftast på gemensam vårdnad och ett växelvist boende.