Bjoer skrev 2020-08-12 10:16:27 följande:
Fast jämställdhet handlar inte om att man ska dela på varje arbetsuppgift utan snarare att arbetsuppgifterna ska vara jämt fördelade Det enda problemet med deras fördelning är pensionspengar. Det här med att båda måste jobba deltid för att det ska vara jämställd är nån fix idé som vissa feminister har. (Jag kallar mig feminist eftersom jag är för jämställdhet, for the record.)
Jag tycker att också de olika typerna av uppgifter ska vara jämt fördelade. Devis för att hemarbete är urtråkigt och ostimulerande (för mig och mig man i a f). Även för pensionen som du skriver (vilket jag vet går att kompensera för i viss mån). Framförallt för att ju längre man står utanför arbetsmarknaden desto svårare är det att komma tillbaka. Erfarenhet kan bli daterad. Ett äktenskap kanske inte håller hela livet. Att då stå utanför arbetsmarknaden i den situationen skulle inte kännas bra för mig.
Får kanske äta upp det när jag får barn. Men har inte sett framför mig deltid för någon av oss utan arbetstider som går omlott.
Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 10:32:58 följande:
Min upplevelse är att de flesta män, även de som är riktigt involverade och ansvarstagande för sina barns liv, har noll koll på storlekar, vilka dagar det är fotboll osv :) Sedan tror jag det beror väldigt mycket på individen så klart.
Fast då är de ju inte ansvarstagande. Att rollen som familjens projektledare (ofrivilligt) faller på kvinnor är ju ett symtom på ojämlikheten i samhället. De tar inte ansvar för att de inte behöver. Kan de ta ansvar för allt på sina jobb kan de såklart veta när det är träning och storleken på skorna.