• SWO

Varför mest flykting män?

www.isof.se/sprak/dialekter/webbutstallningar/halsningar-from-amerikat/emigrationen-till-amerika.html

Lite allmän info. Här står det bl.a. att det var män som åkte först för att sedan domineras av kvinnor som åkte (till Amerika).

Samma ser man idag, familjen luckas sälja tillhörigheter (sitt hem, möbler etc), de lyckas fly inom sitt land eller till närmaste land och bor där som flykting. Flyktingsmugglare är dyra, så att bara skicka en av familjemedlemmarna är då planen. Detta blir då oftast en man (äldsta sonen eller mannen).

Resan är farlig för ALLA, unga män som åker blir ofta itsatta för våld, sex trafficing, droger, kriminallitet. Samma för unga kvinnor, fast då kvinnor sociala status i många länder är lägre än mäns (detta gäller även i Sverige, även om vi kommit långt i jämställdhetsarbetet) så blir de mer utsatta i detta läge. Därflr väljer familjen oftare en man till resan.

Fråga till TS - jag är väldigt sugen på lite länkar till din trådstart. Finns det siffror som stödjer dina påståenden eller är det bara sådant som folk har slängt runt på forum som sanningar utan substans?

Lite mer info om frågan: www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/

SWO

• SWO
    Anonym (Kehltar) skrev 2020-08-12 13:25:19 följande:

För Sveriges del är det för man försöker bygga en ny underklass eftersom de invandrare som kommer oftast hamnar i låglöneyrken. Se gärna på alla de exempel på högutbildade som blir utkastade.

För vänsterfalangen rör det sig om att skaffa röstboskap.

För högern är målet att pressa ner lönerna.

Och eftersom det ofta är männen som arbetar i dessa kulturer faller det sig naturligt att fokusera på dem.

Det är ren rasism och sexism egentligen, förpackat i humanistisk kostym.

Detta gör såklart svenskar och flyktingar som kommit tidigare rikare vilket är skälet till att det fått fortgå. Men det är en balansgång.

Gärna källa på detta. Framför allt på att de högavlönade utvisas.

SWO
  • SWO
    Anonym (Kehltar) skrev 2020-08-12 17:18:17 följande:

Högutbildade, inte högavlönade.

Du kan omöjligen vara omedveten om de fall som tagits upp i media där invandrare med arbete skickats hem på teknikaliteter.

Du har säkert även sett exempel på motsatsen, där arbetslösa grova brottslingar fått stanna.

Ja, ursäkta, högutbildade. Dock samma fråga om källa.

Ett antal artikal som underlag för statistik ser jag inte som någon tung fakta att basera argument på.

Ja, lagen om migration är trubbig och jag skulle själv vilja ändra på den (t.ex. att om man har jobb så ska man ha större chans att stanna).

Och, ja. Detta gäller även brottslingar. Vi har ej möjligheten att ibland hitta dem/kunna utföra utvisning pga regler, mottagande lands åsikter etc. Synd, men verklighet. Ett större samarbete mellan länder vore bra där.

Att det skulle innebära att procentuellt fler högutbildade skulle bli utvisade kontra lågutbildade ser jag inte.

Som sagt - kom med lite siffror/länkar/forskningssammanställningar! Visa att det finns någon substans i det du påstår.

SWO
Svar på tråden Varför mest flykting män?