• Anonym (Mia)

Skulle ni förlåta er partner för detta

I lördags körde min sambo grovt rattfull. Vi var hemma hos mina föräldrar och jag gick och la mig först, kl. 03.00 eftersom vi har ett litet barn som vaknar 07.00 varje morgon. Min sambo och mina föräldrar stannade uppe (dom var ute vid elden) sen efter en timme gick mina föräldrar och la sig.

På morgonen vid 07.30 så upptäcker jag att bilen är borta. Sambon likaså. Han har druckit mycket hela natten så jag får en chock att han kört iväg! Ringer till honom fler ggr, tillslut svarar han med ett sms att han är hemma. Vårt hem ligger 15 mil från mina föräldrar. Han har alltså hört grovt rattfull hela vägen hem.

Jag har vägrat prata med honom efter detta, han har försökt ringa men jag har inte svarat. Han har skrivit att han ska förklara allt när jag kommer hem. Mina föräldrar säger att ingenting hände, ingen blev ovän med någon utan dom hade det trevligt.

Kan nämnas att han har problem med alkohol som vi aldrig pratat om men det har eskalerat och nu så långt att han inte hade kvar spärren att inte sätta sig bakom ratten full. Han har förlorat körkortet efter att ha kört dagen efter och fastnat i en kontroll tidigare.

Det känns som att detta ej går att förlåta? Han kunde ha kört ihjäl någon. Känner osäkerhet att hans hämningar börjar släppa.

• Svar på tråden Skulle ni förlåta er partner för detta
  • Anonym (Kalle)
    klyban skrev 2020-08-12 14:24:46 följande:

Du kan inte undvika dessa sjukdomar och om genetiken vill annat.
    Inlägget bevisar väl att alkoholism är en serie av val man gör och som man är omedveten om och inte en sjukdom i sig då den är enkel att undvika.

Alkoholism enkel att undvika???

Omedveten om???

Det där är väldigt långt ifrån verkligheten, iaf i min värld.

Hur många alkoholister tror du vill vara alkoholister??

• Tecum
    Anonym (Kör nykter) skrev 2020-08-12 09:55:37 följande:
    Vart i tråden har jag har förklarat bort eller slätar över rattfylleri? Läs vad jag skrev tidigare om detta.
    Skulle aldrig någonsin släta över eller på något sätt förklara bort att någon sätter sig bakom ratten och kör påverkad.
    Jag svarade dig för att du påstod att alkoholism INTE var en sjukdom och det har ingenting med att göra med honom som satte sig bakom ratten och körde utan enbart ett svar till dig för att du var så ensvis med att säga att det inte var en sjukdom. Nu säger du helt plötsligt att du kan hålla med om att det är en sjukdom? Så varför skulle du ens påpeka från början att det inte var det?
    Alkoholkonsumtion kan utvecklas till en sjukdom genom egna val, det kan inte jämförs med "vanliga" fysiska sjukdomar.
    Jag blev så förbannad på alla som slätar över missbruk och rattfylleri här. Som i #20 där hon skriver "jag skulle förlåta för rattfylleriet drabbar inte mig personligen"(!)
    #72 "Rattfulla gör aldrig om det"
    Ett antal inlägg som hävdar att barn inte skadas av missbruk i familjen.

Jag uppfattar dig som att du inte slätar över rattfylleri men däremot missbruk, genom att inte lägger ansvaret på den som missbrukar. Det är medberoende.
    Dessutom finns det de som dricker för mycket och för ofta men aldrig skulle köra rattfulla. När den spärren släpper har det gått långt.
  • klyban
    Anonym (Kalle) skrev 2020-08-12 14:34:14 följande:
    Alkoholism enkel att undvika???

Omedveten om???

Det där är väldigt långt ifrån verkligheten, iaf i min värld.

Hur många alkoholister tror du vill vara alkoholister??

Ja, hur enkelt som helst om man är medveten om alla valen som leder fram till det.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Kalle)
    klyban skrev 2020-08-12 16:15:49 följande:
    Ja, hur enkelt som helst om man är medveten om alla valen som leder fram till det.
    Hur enkelt som helst för dig och för mig.
    Inte lika enkelt för en alkoholist. Hade det varit enkelt hade ingen varit alkoholist.

• Anonym (Leni)
    Vanessa89 skrev 2020-08-12 11:04:49 följande:

Fråga honom uppriktigt om han klarar av att vara utan alkohol i 2 veckor. Svarat han nej så tror jag du själv inser att han har stora problem.

Även fullfjädrade alkoholister klarar 2 veckor utan alkohol utan problem. Det heter "nykter på vita knogar". De vet att det bara gäller 2 veckor sedan får de återgå till det vanliga supandet. Så nej, 2 veckor utan alkohol visar ingenting.
  • Drottningen1970
    Vanessa89 skrev 2020-08-12 11:04:49 följande:

Fråga honom uppriktigt om han klarar av att vara utan alkohol i 2 veckor. Svarat han nej så tror jag du själv inser att han har stora problem.

Två veckor visar absolut ingenting. De flesta missbrukare har ibland vita perioder.
  • Anonym (L)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-12 18:34:04 följande:

Två veckor visar absolut ingenting. De flesta missbrukare har ibland vita perioder.

Om han säger nej till två veckor visar det ju nåt.
  • Vanessa89

Stirra er inte blinda på två veckor, utan det är hans respons på att överhuvudtaget vara utan alkohol som är av intresse.

• Drottningen1970
    Anonym (L) skrev 2020-08-12 19:11:58 följande:

Om han säger nej till två veckor visar det ju nåt.

Säger absolut ingenting.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Leni) skrev 2020-08-12 10:02:35 följande:

1 - ingen här vet om han är alkoholist, däremot har han alkoholproblem men det är det många som har utan att ha sjukdomen alkoholberoende /alkoholist

2 - alkoholist ÄR en sjukdom

3- det är extremt vanligt att folk som kör rattfull en gång aldrig någonsin gör det igen

Till ts: be honom söka hjälp och sätt in alkolås i bilen.

I Stockholm finns det en vårdinstans där människor med alkoholproblem kan få väldigt bra hjälp med att lära sig hantera alkohol utan att bli helt vit. Om det är så att han saknar insikt om sin problematik kan detta kanske vara ett bra första steg att tillgå.

Önskar er lycka till.

Vi ska prata om vad som hände och varför öga mot öga när jag kommer hem igen. Och då får jag ta mod till mig att prata om problemen med alkoholen som har eskalerat på sista tiden och varför det har gjort det.

Nu några dagar senare så tänker jag mer klart om det som hände och jag vill försöka hjälpa honom och rädda vårt förhållande. Men aldrig någonsin förlåta eller ursäkta att han har kört full.

Tack för tipset, vi bor långt norrut men ska kolla upp om det finns något likande i närheten. Tack.
Svar på tråden Skulle ni förlåta er partner för detta