tikki masala skrev 2020-08-08 22:19:31 följande:
För några dagar sedan började min 6 åring andas in djupt vid varje andetag. Speciellt när han sitter ner och ?vilar?, typ tittar på tv, eller skall lägga sig att sova.
Både jag och min msn blev oroliga över detta för det är ju inte normalt så vi åkte till vc där de lyssnade på lungor och hjärta och gjorde syretning vilket såg jättebra ut.
Så de sa att det var inget konstigt.
Men det är som att han kippar efter luft i stora djupa andetag. Men så om han springer omkring gör han inte det.
Min man sa till honom att sluta andas så och då blev han så ledsen och sa att han inte kunde sluta :,(
Jag tycker vi skall strunta i att han andas så? Kan det vara tics? Det är verkligen jobbigt att Höra hela tiden man tror ju att han har andnöd.
Men vad kan man göra? För att få honom att sluta med det om det är tics?
Finns det någon som har eller haft ett barn som gör/gjort liknande?
Om ni har varit på vårdcentralen och de har lyssnat på honom och kollat syresättningen så kan ni ju direkt utesluta sjukdom vilket är det viktiga. För mig låter det solklart som tics just pga det, och dessutom är tics så vanligt i just den åldern är min egen erfarenhet! Min dotter har haft extremt mycket tics sen hon var 5 år ungefär. Hon fyller åtta i år. Det är samma med hennes kompisar. Det är alltifrån konstanta harklingar till ryckningar i ansiktet till att de gör små pipande ljud med rösten oavbrutet.
Tics är helt ofarligt och du behöver inte oroa dig det minsta. Det är inte något ni behöver uppmana er son att sluta med heller, jag tror inte ens att man kan sluta faktiskt. Tics är ju något som barnen är omedvetna om upplever jag, och för oss har det inte alls hjälpt att be barnet sluta. Mitt bästa tips är att sluta fundera över det istället och låta sonen hållas sålänge han verkar må bra. Det kommer att försvinna! :)