• Anonym (Lia)

Flytta utan att byta skola?

Anonym (Silltofs) skrev 2020-08-07 10:53:29 följande:

Har delad vårdnad. Får jag flytta inom skolområdet utan den andre förälderns godkännande? I praktiken handlar det om att jag vill flytta till ett billigare boende i samma område. Barnen kommer inte behöva byta skola. Kan mitt besvärliga ex sätta käppar i hjulet för mig?

Hen kan ju vägra att skriva på flyttanmälan för barnet, men om det inte leder till stora svårigheter för den föräldern att kunna ha umgänge eller att barnet behöver byta skola så kommer det inte att betyda särskilt mycket i praktiken.
  • Anonym (Lia)
    Anonym (K) skrev 2020-08-07 11:10:20 följande:

Du får inte flytta alls utan att den andre föräldern skriver på och godkänner.

Klart TS får flytta! Det är var barnet är skrivet som den andra föräldern kan säga något om.
  • Anonym (Lia)
    Anonym (K) skrev 2020-08-07 11:31:03 följande:

Ja TS får flytta det var inte det jag sa något om. Däremot ska den andre föräldern skriva på även om du flyttar till grannhuset.

Jo, du skrev faktiskt att TS inte får flytta alls om inte den andra föräldern skriver på och godkänner och det stämmer inte. Om TS flyttar och exet inte skriver på flyttanmälan för barnet så kommer en utredning göras om vart barnet skall stå skrivet, antingen på TS nya adress eller hos exet. Om inget annat ändrats än att TS flyttat inom närområdet lär barnet bara skrivas på den nya adressen.
Svar på tråden Flytta utan att byta skola?