FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-05 23:51:54 följande:
Vad menar du med ferie?
Intressant att se svaren ...
Jag har nästan 7 veckor per år plus att jag har en sparpott på runt 3 veckor. Jag behöver inte ta ut ett visst antal dagar per år utan kan spara och i år tar jag ju inte ut mycket eftersom jag brukar använda semesterdagar till att resa och det blir det ju inte så mycket av i år förstås.
Är bunden av skollovet, och brukar ta 1v (eller en halv) i februari, 2v (eller 1.5v) på våren, 2 eller 3v på sommaren, 1v (eller en halv) i oktober och runt 1v till jul. Blir dessutom någon halv dag ledig då och då för en helgresa.
Ett år för en tid sedan tog jag 3 månaders obetald semester på sommaren, och skulle eventuellt kunna ta några veckors obetald semester Igen snart, men är nog inte läge för det.
Brukar lägga mest krut på de 1.5 till 2v jag tar på våren, då känns det som om jag och sonen bäst behöver en paus och vi brukar åka långt bort, göra spännande saker och bränna en hel del pengar. På jul och runt 1v på sommaren åker vi till Sverige oftast, och annars reser vi till andra ställen, brukar nästan aldrig ha ledigt och vara hemma.
Så olika vi är.
Jag tar helst långledigt på sommaren, gärna en vecka på hösten (mellan sommar- och vintersemester) men om våren behöver jag ingen semester alls tack vare ljusare dagar, många röda dagar och vårblomningen.
Men på sommaren är det najs med långledigt i det fina vädret, på hösten behöver man lite ledigt när allt är så grått och trist och på vintern vill man ju gärna vara ledig och bara mysa.
Jag har 5 veckor betalt men i år tar jag 4 på sommaren, 1 på hösten, 2 på vintern. Behöver det. Haft corona och är inte helt återställd än (trots att det var flera månader sen).